Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Arpeggios - nøkkelen til alt?


Grønn

Anbefalte innlegg

Har spilt gitar mer eller mindre halvengasjert en stund nå, smått ventende på å komme over den berømte kneika.

Akkordspilling er selvfølgelig det som satt først, og kan også en del skalaer fra mine timer med bassen. Slik jeg har forstått det er arpeggios det som knytter skalaer og akkorder som knytter det hele sammen, og sørger for at man kan si at man "kan å spille" gitar.

Kan noe bekrefte at dette stemmer?

Og over til det viktigste. Kan noen forklare meg hvordan jeg gjør dette?

har prøvd mange ganger, både på nett, forum og et par gitarbøker jeg har liggende. Jeg må innrømme at dette er på nippet til å begynne å gnage på selvtilliten:(

Og bare for å si det; dette er noe jeg virkelig må ha inn med teskje.

På forhånd takk!

PS: For å få det klart en gang for alle, er brutte akkorder og arpeggios det samme?

PPS: Kanskje noen skulle mekket en sticky med en grundig 1-2-3 innføring til arpeggios? Er mange som sliter med dette, slik jeg har forstått det. Alle nybegynnere kommer jo å spør etter "enkle sanger å starte med, gjerne rock/metal." Når det har kommet forbi det stadiet er arpeggios det neste;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er habil i engelsk så kan du jo få en grundig innføring i dette på http://www.guitarmessenger.com/forum/

Flere av de mest habile el-gitaristene poster på det forumet, og de vet vel egentlig det meste som er å kunne om slikt. Flere som kan dette her på forumet også, men Guitar Messenger er vel det beste jeg kommer på når det kommer til kunnskap og vilje til å lære fra seg.

Selv kan jeg en del, men jeg lærer dette med arpeggios selv, og kan dessverre ikke lære fra meg foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er habil i engelsk så kan du jo få en grundig innføring i dette på http://www.guitarmessenger.com/forum/

Flere av de mest habile el-gitaristene poster på det forumet, og de vet vel egentlig det meste som er å kunne om slikt. Flere som kan dette her på forumet også, men Guitar Messenger er vel det beste jeg kommer på når det kommer til kunnskap og vilje til å lære fra seg.

Selv kan jeg en del, men jeg lærer dette med arpeggios selv, og kan dessverre ikke lære fra meg foreløpig.

Gidder du å poste en direkte link til tråden du snakker om? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan like gjerne skrive ned det lille jeg mener jeg har forstått, med et håp om at noen bekrefter at jeg har forstått det rett (gjerne si ifra om jeg har bommet på akkordteorien også):

------------------------

(Jeg tar utgangspunkt i en treklang (prim, ters og kvint) som starter på den åpne E-strengen).

Først spiller jeg en E på den åpne E-strengen (prim), før jeg går to toner opp og spiller en G i tredje fret på E-strengen (ters), før går ytterligere to toner opp og spiller en H på andre fret på A-strengen (kvint). Deretter spiller jeg de to første tonene i motsatt rekkefølge.

Har jeg spilt en arpeggio?

Har jeg misforstått noe?

PS: Dette er noe jeg i utgangspunktet har sittet å gnauret frem på bassen, og gjort et mandig forsøk på å overføre til gitar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan like gjerne skrive ned det lille jeg mener jeg har forstått, med et håp om at noen bekrefter at jeg har forstått det rett (gjerne si ifra om jeg har bommet på akkordteorien også):

------------------------

(Jeg tar utgangspunkt i en treklang (prim, ters og kvint) som starter på den åpne E-strengen).

Først spiller jeg en E på den åpne E-strengen (prim), før jeg går to toner opp og spiller en G i tredje fret på E-strengen (ters), før går ytterligere to toner opp og spiller en H på andre fret på A-strengen (kvint). Deretter spiller jeg de to første tonene i motsatt rekkefølge.

Har jeg spilt en arpeggio?

Har jeg misforstått noe?

PS: Dette er noe jeg i utgangspunktet har sittet å gnauret frem på bassen, og gjort et mandig forsøk på å overføre til gitar).

Du har spilt en arpeggio.

Det er som det blir sagt så enkelt som akkordtoner som blir spilt uten at de klinger samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du si.

Jeg foretrekker CAGED. Kan du akkordene i fem ulike posisjoner kan du også spille arpeggioene som hører til. Med litt mer kunnskap om akkorder kan du uten store problemer se (fysisk se på gripebrettet) hvor tilleggstoner er i forhold til det du spiller. Jeg er glad i intervaller, og det kan du også bruke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlig musikk er bygget opp på den kromatiske skala, med 12 veltempererte toner (både de sorte og hvite tagenter fra C til C på pianoet) - dvs. alle tonetrinn er i lik avstand til hverandre.

Videre er vestlig musikk hovedsakelig bygget på durskalaen (som alt annet springer ut ifra). Spill de hvite tagentene på et piano fra C til C, så spiller du durskalaen i C-dur. (fra C til C). Dette er en 7-toneskala med store og små trinn. (halve og hele trinn). (stort trinn c-d, lite trinn e-f)

Akkorder er bygget opp av bestemte trinn fra dur skalaen, dvs. annenhvert trinn. (Alle trinn kan heves og senkes untatt grunntonen, dvs. C i C-dur)

1, 3, 5 trinn spilt samtidig gir en durakkorder. Dette er en treklang, dvs. akkorden er bygd opp av tre ulike toner.

Eks. fra C-dur er C, E, G.

Dette er et såkalt additivt system, hvor man kan legge til flere og flere toner.

Legger man til en ny tone, får man en firklang (1,3,5,7)

C, E, G, H/Bb. Dette er en Cmaj7/C7. Det syvende trinn kan være både stort (Cmajor7) eller lite (C7).

Tredje trinn kan senkes, mao. lite tredje trinn, da blir det moll.

etc..etc.. så kommer mollskalaen som er egentlig en modus/variasjon av dur.. resten får du finne ut selv.

Arpeggio er å ta en akkord og spill den kun en tone av gangen over en eller flere oktaver.

håper dette hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksemplet jeg beskrev litt tidligere, det er en E-treklang, eller hva? Jeg kan bare adde to og to toner oppover på C dur-skalaen så har jeg firklang og fem klang?

Er det vanlig å finne i de samme tonene andre steder på arpeggios enn på standard kompspill?

Dette er vel noe som er så og si identisk på gitar og bass, sett bort i fra de rent fysiske forskjellene på instrumenten?:P

Og ja, det hjalp!:D

edit: Kan vi oppsumere litt og si at tre-, fir- og femklanger på en C-dur skala er det helt grunnleggende ved arpeggios? Og for å variere litt kan man bare ta en annen skala?

Hva med å starte et helt random sted på gripebrettet, og vite hvor den tonen plasserer seg i skalaer og lignende og derfra spille en arpeggio med det som utgangspunkt?

Endret av Grønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det han tenker på er sweep-picking.

Han har sikkert forveksla det siden sweeping stort sett består i arpeggioer spilt fort.

Alle måtene han har beskrevet dette på, utenom navnet arpeggio, taler mot sweeping.

"Slik jeg har forstått det er arpeggios det som knytter skalaer og akkorder som knytter det hele sammen, og sørger for at man kan si at man "kan å spille" gitar."

"PPS: Kanskje noen skulle mekket en sticky med en grundig 1-2-3 innføring til arpeggios? Er mange som sliter med dette, slik jeg har forstått det. Alle nybegynnere kommer jo å spør etter "enkle sanger å starte med, gjerne rock/metal." Når det har kommet forbi det stadiet er arpeggios det neste;)

"Gjerne ikke spill så voldsomt fort thou, men det har du kanskje skjønt?"

Og stort sett det at man ikke trenger innføring i arpeggioer i den grad.

En som bare spiller en arpeggio:

En som sweeper:

En som sweeper akkorder ala de han som bare spiller dem på vanlig vis spiller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom sweeping og forsåvidt tapping ofte består av et begrenset antall toner i en sekvens, med andre ord ikke melodisk rettet, kan man alltid tolke det som arpeggioer. Enten enkle eller ekstremt avanserte...

Jeg tenkte ikke på sweeping, men har en snutt under opplasting nå, så får vi se hvordan den blir tatt imot. Alltid enklest å forstå slike ting én til én. Men skader aldri å gjøre et lite forsøk. ;) Poster link når videoen er oppe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.snutter.no/app/viewMovie.action?id=22351

Ikke noen regi eller godt planlagt kameraplassering, men kanskje får du med deg noe. Skal være mulig å høre hvilke toner som blir spilt, om ikke annet.

e|-----------------5-9-|
B|-------------5-8-----|
G|-----------6---------|
D|-------5-7-----------|
A|---4-7---------------|
E|-5-------------------|

Første frase, mer eller mindre. Veldig greit å vite hvor akkordtoner er når man improviserer. Blir noen sikkerstikk man kan bruke ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.