Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte ut humbuckere med single coils?


M55ikael

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk nylig en vintage Ibanez gitar som jeg etter litt kataloggraving har funnet ut er en 1981-modell Ibanez Musician series MC150BK.

Alt er originalt, inkludert standard S88 humbuckere. Gitaren har som dere ser en thru-neck, og er i solid tre, så det blir en del sustain. Halsen er litt tjukk, men veldig gjennomfør og har god tilgang til de øverste båndene.

06082008201.jpg

Så til spørsmålet: jeg har allerede en Les Paul som har relativt lik lyd og ville heller hatt en single coil sound i gitaren. Basically, jeg har lyst til at neck pickupet skal høres mest mulig ut som en strat. Mye high end respons samt en del bass. Bridge pickupet er jeg helt åpen for alle slags forslag. Jeg vil bare ha en helt annen lyd enn Burstbucker Proene i Les Paulen.

Hva anbefaler dere?

Jeg lurer også på hvilke pickups jeg får montert på denne gitaren. S88 humbuckerne er ca. 4 1/2cm brede og ca. 8 1/2cm lange og montert på 3 skruer med fjær. Hvordan får jeg best mulig montert pups i andre størrelser?

06082008202.jpg

Jer har hørt gode ting om Lollar og Seymor Duncan Phat Cat P90 pickupsene, men jeg stusser litt på om de har litt for tykk lyd. Som sagt er jeg ute etter en relativt tynn strataktig lyd, om ikke nødvendigvis akkurat like tynn som Stratocasterne.

Jeg lurer også litt på elektronikken. Jeg har hørt at jeg kan kjøpe to P90er og få dem til å fungere som Humbuckere ved å bruke begge samtidig (altså støydemping).

Takker på forhånd for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hr sett en pickupring for singlecoils som dekker hullet til en humbucker, men jeg klarer ikke å finne den igjen.

Her selger de slikt: http://www.universaljems.com/cart/rings.htm

Tusen takk for hintet.

Jeg tror kanskje jeg går for en Seymour Duncan Phat Cat til bridge pickup.

Så bruker jeg en av ringene i linken over til å mounte et strat size single coil pickup i neck slotet. Noen som har forslag til en god strat size pickup til clean?

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av de to gitarene har du minst lyst til å gjøre noe med? En original åttitalls Ibanez, eller Les Paul'en?

Ved første øyekast høres det ut som det må være både enklere og mindre dumt å slenge et par P90'er i LP'en. Er Ibanez'en original kan du jo liksågodt beholde den slik, kunne jo være den blir mer verdt om noen år, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det virker som om de Ibanez pickupene eller innfatningen er helt kompatibel med standard humbucker mål jeg.. En standard humbucker "monterings ramme/ring" er som vanlig nesten 9 cm lang og litt over 4,5cm bred f.eks. Det ser jo heller ikke ut som en standard SD humbucker passer inn i den originale innfestingen/høydejusteriingen.

Og angående lyd, det vil jo aldri låte som en strat samme hva du gjør, men det kan jo låte litt som en Gibson med P90 i bridge og mere som en Tele med neck pickup uten metallcover i neck ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det virker som om de Ibanez pickupene eller innfatningen er helt kompatibel med standard humbucker mål jeg.. En standard humbucker "monterings ramme/ring" er som vanlig nesten 9 cm lang og litt over 4,5cm bred f.eks. Det ser jo heller ikke ut som en standard SD humbucker passer inn i den originale innfestingen/høydejusteriingen.

Jepp, men jeg tror sloten er omtrent like stor som en humbucker slot inkludert rammen. Så målene på selve slotet er ganske likt hvis man bare inkluderer rammen.

Jeg må nok også borre masse nye hull til skruer ja. Så lenge jeg ikke trenger å dra frem sagen på gitarkroppen er jeg fornøyd.

Jeg også fullt klar over at den aldri vil låte helt som en strat, isåfall kjøper jeg bare en strat. Men jeg vil ha noe med omtrent samme bruksområder som samtidig er unikt.

Ved første øyekast høres det ut som det må være både enklere og mindre dumt å slenge et par P90'er i LP'en. Er Ibanez'en original kan du jo liksågodt beholde den slik, kunne jo være den blir mer verdt om noen år, for eksempel.

Det er litt synd å modifisere et slikt samlingsobjekt, men jeg akter ikke å la den ligge i casen sin og støve ned til den eventuelt blir verdt noen tusenlapper mer.

Cheers

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst ! genial løsning hvis det bare fungerer halvparten så godt i praksis som i teorien - vi forventer oss selvsagt fulle rapporter :)

Jepp! Bilder og lydsamples kommer! Kommer nok til å ta litt tid å montert dette her though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

IMG_1375-1.jpg

P-railsene ble installert i Gibson LPen min.

Alle modsene er 100% reversible. Ingen hull er drillet og elektronikken er så godt som urørt.

Liste over ting som er endret

Bridge pickup Gibson Burstbucker pro

Tuners

Knobs

Bridge

Stop Tail

Truss rod cover

Mounting rings

Pickup-selector ring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.