Web Analytics
Jump to content

Kan man klone Clement boutique, Status Graphite og Fender Jazz?

MrWalker
 Share

Recommended Posts

Ja, det kan man....

Kopierer innlegget mitt fra talkbass, gidder ikke skrive alt om igjen. Opp med hånda de som ikke kan engelsk:

It's been silent here a couple of days!

Well, I think I should correct that.

Meet my new Clement/Status Classic, modelled after a '66 Fender Jazz and with a Status Graphite neck. There are Nordstrand Big Singles in it, and the new Nordstrand preamp, too! Besides the Status Graphite Jazz neck, the body is made from swamp ash with a sycamore top. This wood is old-growth wood, was cut a lot of years ago and looks pretty awesome.

I was originally looking for the Clement Jay shape, but forgot that the Status neck only has 21 frets... so we decided to go with the old and proven airframe for this bass. :)

I really look forward to seeing her!

01-front.jpg

This is the assembled bass, without finish and knobs so far.

02-front.jpg

This is a closeup of the top. Pretty neat stuff! :)

03-back.jpg

The swamp ash is gorgous! My favourite wood!

04-knobs.jpg

Knob goodness! :)

05-finish.jpg

Look at what finishing does to that wood!!!! :)

And since this bass has a Status Graphite neck (with a Status-logo), we needed to similarly mark the body with the Clement logo, right?!

06-finish.jpg

It's going to be ultra-cool!! :D

Some other news: Since I have a hard time adjusting to the 35" scale length on the Tundra VI, I have decided to sell it and have Tom build me another 34" 6-string instead. The Clement Tundra VI #76 is soon headed southwards in Europe and will hopefully find a good home in Austria.

And for those still on the fence... there are a couple of very nice clements on the bay right now, and they are very favourably priced at the moment! :)

Stilig! Er det lov å spørre om sånn ca hvor mye det kom på? Clement er flink, gitt! :)

Det er lov å spørre. Halsen koster det den koster (Status har nøyaktige priser). Kroppen, elektronikken og hardware forøvrig kommer vel på ca. $1600.

Jeg synes han er flink, ihvertfall... men det begynner vel å bli tydelig?! :D

Mener du «kan man lage en Fender-ish bass ut av størkna måkebæsj og hive på masse unødvendige knotter»? :lol:

pffft

Gidder ikke svare på den en gang.

Må vel uansett kalle størkna måkebæsj en oppgradering fra Fender, selv uten de ekstra knottene. ;)

Stilige saker! :D Flott at noen handler stort, og om noen år selger billig! :D Du holder markedet i gang!

:lol:

Joda, ser det som en livsoppgave. :)

Og takk!

Kul basse det der, altså. Og jeg liker treverket på toppen, det ser lekkert ut, særlig sammen med knottene.

Når du får bassen så må du si hva du synest om Nordstrand pickupene. jeg har selv bestemt meg for å ha Big Split pickuper i min fretless Warmoth, jeg har bare ikke bestilt dem enda.

Guest Thunder Fingers

Tja, Råtøff bass, men toppen er ikke helt min sak (ikke da det som en fornærmelse, Jeg har aldri egentlig likte noe annet en flammelønn i naturell :lol: )

Kul basse det der, altså. Og jeg liker treverket på toppen, det ser lekkert ut, særlig sammen med knottene.

Når du får bassen så må du si hva du synest om Nordstrand pickupene. jeg har selv bestemt meg for å ha Big Split pickuper i min fretless Warmoth, jeg har bare ikke bestilt dem enda.

Jeg har Nordstrand Dual coils i den nye 4-strengeren jeg postet her forleden, en Dual Coil i 6-strengeren og en Nordstrand MM4.2 i 4-strengers fretlessen. Kanon-pickuper så langt. Skal gi nærmere tilbakemelding når bassen kommer så jeg får sjekket ut disse. Dette er vel Big Singles, så vidt jeg husker. :)

Og takk! Jeg er jo selvsagt enig, men litt "biased". :)

Tja, Råtøff bass, men toppen er ikke helt min sak (ikke da det som en fornærmelse, Jeg har aldri egentlig likte noe annet en flammelønn i naturell :lol: )

Takk igjen! Smaken er som baken. Dette var egentlig et lite prøveprosjekt, dette treverket er "rain forrest safe", i motsetning til det meste av annet eksotisk treverk som brukes i basser. Artig å ha testet det ut. Blir litt i samme gate som spaltet lønn. Dette er sycamore, og det er ikke høstet i truede områder. Tom syntes det var topp å arbeide med, så kanskje det blir en "green line" etterhvert. *hehe*

Stilig, du har god smak MrW! Vet du om Clement kan gjøre noe annet enn bolt on?

Takk :)

Så langt har han bare jobbet med bolt-on. Det låter bra og føles bra å spille på, så jeg tror ikke han er så sugen på å gjøre noe annet. Hvorfor vil du ha neck-through? Eller var det set-neck du tenkte?

Lekker! :)

Takk :)

Eye-candy ! :ninja:

Takk igjen :) :)

MrW: jeg har egentlig mest lyst på set-neck eller n/t ja, mest fordi jeg er utrolig forelska i et par warwick'er og alembic'er som neppe kommer til å bli mine, og fordi jeg har lyst på litt variasjon etter 10+ år med bolt on. :rolleyes: Men hvis det er bra sustain og lett å komme til så er det ikke noe must! Venter på et stykk arv og en dose studielån, men da blir det ny bass, garantert!

Stilig! Hadde vært enda råere med hele bassen i Swamp Ash som på baksia.

Been there, done that. :)

clement_front_fin.jpg

Det med fancy topper er smak og behag. Hver for velge som de vil. Selv er jeg utrolig glad i swamp ash, men jeg har to slike, så da kan jeg unne meg noen fancy topper på resten. :)