Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til å begynne med inspilling


siimen

Anbefalte innlegg

Kan du hjelpe meg?

Jeg sitter med en lyst til å begynne å spille inn litt greier som jeg har laget selv, men synes lyden blir helt elendig med bruk av min innbygde microfon i laptopen min.

Hva trenger jeg egentlig til å starte med?

Jeg skal bruke min egen laptop, der jeg har tilgang til både firewire og USB kontakter.

Har lest rundt men håper på anbefallinger til mikrofon, lydkort, programvare osv. Jeg skal bestille litt fra USA nå så kan ta med sånn derfra også.. Noen abefallinger til meg?

Pris = billigst mulig men brukbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å klikke på siden til linken en gang, vil du kunne se at Cubase LE følger med. Det samme gjør Ableton lite, det kan man lese uten å klikke i det hele tatt.

Ja det er sikkert lett å se det for de som faktisk vet hva det er. Men takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg ikke på, beklager.

Cubase er en sequencer, som kan spille inn både audio og MIDI- informasjon på spor. Videre har det en rekke effekter innebygget som du kan legge på i ettertid, som for eksempel romklang, eq og ekko.

Videre kan man bruke plugin- instrumenter, såkalte softsynhter, disse kan spille av MIDI- informasjonen du tar opp. Det vil si at du kan bruke Cubase til å avspille trommer, bass og andre instrumenter du ikke har et fysisk eksemplar av.

Ableton er mye av det samme, men kanskje ikke så mye brukt som Cubase, som er svært utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mikrofoner så er Shure SM57 veldig populær til oppmikking av gitarforsterkere, trommer og vokal. En såkalt dynamisk mikrofon som ikke trenger fantomspenning (ekstra størm, noe som jeg tror den mixeren har)

Men sånn generelt trenger du ikke stort mer enn en mikrofon og et greit lydkort. Mange av programvarene har innebygget mixere der man kan kontrollere lyden (volum, EQ osv)

Jeg bruker TOneport UX-2 og setter gitaren direkte i den uten mikrofon og bruker GEarBox til å finne en greie lyder som passer meg.

Funker fint til demoinnspilling. Men hadde vært kjekt med mikrofon om du har en god forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her helt enig i at man ikke trenger mer. Litt av poenget her er prisen, den koster under tre tusen, og da har man multikanals lydkort, effektenhet, fullverdig mikser med eq og det hele for bare litt mer en et skikkelig lydkort koster.

Jeg er i hver fall ikke i tvil om at jeg heller vil "ratte" på ekte potmetere enn å pirke rundt med musa på virtuelle miksere på PC-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi USB- versjonen bare kan overføre to kanaler i slengen. Er ikke sikker på hvor grensen på Firewire er, men det er mange kanaler, fler enn det som er på den mikseren. Det vil si at man for eksempel kan ta opp et slagverk fullt oppmikket på individuelle spor. Eller to gitarer og to som synger samtidig på separate spor. Det går ikke med USB, da er det kun stereomiks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det med XP. Ser ikke ut til at det finnes Vista- drivere til den.

Jeg må understreke at jeg ikke har en selv, har et M-audiokort med 6 innganger, og en 24- kanals mikser, så det holder til mitt beskjedne bruk, men synes den så fin ut.

Det finnes mange andre løsninger der ute, og det er jo ikke noe poeng i å betale for mange spor, hvis man klarer seg med to, men synes som sagt at dette så ut som et spennende produkt. Den er ikke dyr, og neppe noen proffmikser, men det har da de færreste bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med a evt. kjøpe seg en ny harddisk du instalerer xp på ? det er en fin ting, så da kan velge mellom vista eller xp når du logger på. Eller så kan du jo bare formatere og partisjonere den hardisken du har og så instalere vista på den ene og xp på den andre delen funker fin-fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.