Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nevøen min skal ha bass! Fra eBay


HvitRavn

Anbefalte innlegg

Hei bass-personer! Søskenbarnet mitt som er 12 skal ha seg bass, og han er nybegynner. Jeg tenkte å kjøpe noe skikkelig på ebay, men det blir seff på lavt budsjett da. Sånn omtrent 3000 NOK med frakt og moms(unndragelse). Jeg har stor tro på en Yamaha, men har dere noen gode forslag? Paste gjerne eBay-linker, men jeg er generelt på utkikk etter en bankers bassgitar som vokser med oppgaven.

Tusen takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Gammle Jackson USA basser har og høy standard, og går for småpenger i dag... De kan absolutt anbefales, og er vel mulig at du kan få en til landet for 1000kr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fender MIM Jazzbass er i mine øyne en ideell nybegynnerbass da den har tynn, lettspilt hals. Mitt største problem i starten var hvertfall utvilsomt underarmsfysikken man faktisk trenger for å spille bass, og da var jazzbassen til fender helt herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tusen takk for alle tips! However, musikklæreren til gutten (som er 12 år) mente at han trengte en "halvstørrelse" når han fikk vite alderen. Jeg ble skeptisk, for det var uproblematisk for ham å spille på en baritongitar jeg eier. Er det best å la ham få prøve begge deler og se hva som passer best, eller *må* han ha en "halvstørrelse"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn med shortscale, begynn med en vanlig bass..

Vel, ja kanskje, det var læreren hans som sa at han burde ha shortscale (gutten har ikke tatt i en bassgitar ennå, og heller ikke møtt læreren). Hvordan kan man få avgjort noe sånt? Må han bare prøve begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Jeg er skeivhendt, Jeg spiller rettvendt...

Poenget var:

Det du blir vant med fra start er det som blir "rett" for deg.. Han er 12 år? Skal da tro at han er stor nok til å håndtere en skikkelig bass. JEG tror ikke det lønner seg at han begynner på en shortscale, men nå er ikke jeg proffesjonel musikklærer heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke interessert i en nesten ny og helt strøken Washburn Taurus T-24 da? Nydelig finish, lettspilt og neck-thru konstruksjon... :P

3.500,- inkludert hardkasse. Uslåelig...

OFF TOPIC

Fader altså GummiTZ, hvor har du alle tingene fra,? omtrent annenhver dag er det ny tråd med noe som skal selges :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeivhendt, Jeg spiller rettvendt...

Poenget var:

Det du blir vant med fra start er det som blir "rett" for deg.. Han er 12 år? Skal da tro at han er stor nok til å håndtere en skikkelig bass. JEG tror ikke det lønner seg at han begynner på en shortscale, men nå er ikke jeg proffesjonel musikklærer heller..

Jeg er ikke enig i at man blir "låst" til det første man spiller på. Jeg har skiftet skalaer flere ganger, jeg, og spiller på alt fra sopranukulele og Ashbory-bass, til vanlig elbass. Synes ikke skalaer på halser er noe stort problem. Men det kan jo ha sammenheng med at jeg ikke er særlig god.

Har man spilt lenge på kun et instrument, er det jo en tilvenningssak å skifte, men det er da på grunn av flere faktorer enn kun skalaen på instrumentet. Det kan være like slitsomt å skifte fra for eksempel veide tangenter til et synth- klaviatur med polyfonisk aftertouch, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Jeg mente ikke at man blir låst, men det er det man kommer tilbake til, etter min mening da. Men, det er ingenting negativt med shortscale basser, du kan spille det like bra som en vanlig :P Du må bare tåle å bli mobbet litt av gitarister :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er nå ikke bare fordeler med shortscale bass, det var ikke poenget. Vitsen var nok mer den at man ikke er "ødelagt" som bassist for all framtid fordi om man starter opp med en shortscale. Kan si mye stygt om lyden, jeg, og mangel på dype toner, sustain og så videre, men for en nybegynner spiller ikke slike ting noen rolle. Når man er 12, kan jo størrelsen på kroppsdeler variere en god del, og er man ikke stor av vekst, kan en shortscale være en god ide til man er utvokst hvis man ikke er storvokst for alderen.

Videre vil jeg gjerne bemerke det der med "mobbet av gitarister".

Skjønner ikke helt konseptet- kjenner jo til at de forsøker, bevares, men det betyr da ikke at de klarer å mobbe?

Et stort sprang der, man lar seg da ikke mobbe av slike som liker å være sammen med ekte musikere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.