Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er improvisasjon?


The Euphor

Anbefalte innlegg

I andre tråder her på forumet har det kommet klart frem at mange er uenige om hva som er improvisasjon. Mange andre ting det er uenighet om også, men jeg synes dette var det mest interessante for øyeblikket.

Skriv hva dere mener er improvisasjon! Prøv å begrunne deres egne utsagn så godt som mulig! Og det er lov å diskutere, men hold det på et saklig nivå!

Overhodet Ikke interessant i å høre hva som ikke er improvisasjon.

Store friheter til moderatorer med tanke på sletting av usaklige innlegg. Når dette er sagt, så vet dere alle hva som menes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alt som ikke er avtalt på forhånd er improvisasjon. Med det i tankene vil det si at jeg sannsynligvis må høre et band spille en låt flere ganger før jeg oppdager improvisasjon.

Steve Vai improviserer live. Selv om melodiene og soloene er gjenkjennelige, så tror jeg han spiller de annerledes med vilje og ikke fordi han ikke husker hvordan de egentlig var. Dermed improvisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

improvisasjon er noe man kommer på on the spot .

Man er nødt til å høre etter hva som blir spilt rundt seg , og spille noe som duger over dette.

Man må tenke seg til ting som låter litt interessant for at det skal være en godt improvisert solo , prøve å komme seg ut av den trinnvise greia , og begynne å leke med nye skalaer , som kirketonearter. og brutte akkorder osv osv osv .. anywho , man spiller det som man hører i sitt eget hode. Og det er unikt for den som spiller det ... 100% unikt.

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Improsvisasjon i mine øyne er at man lar seg "rive med" av musikken, bruker sine musikalske og tekniske ferdigheter med instrumentet til å lage en melodi/et musikkstykke som blir unnfanget i det spesielle øyeblikket. Melodien/musikkstykket blir noe helt unikt, som ikke kan gjenskapes til det fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne... improvisasjon er overføring av tanker og følelser om den musikken man spiller... til musikken uten å planlegge (noe særlig) på forhånd hva man kommer til å spille. For eksemplel... man kjenner gangen i en låt, men man vet ikke helt hva man kommer til å spille... før man spiller det.

Blues folks... blues :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.