Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig røramp + overdriveboks/pedal(er) = Bedre enn min marshall AVT275?


Anbefalte innlegg

Morn. Jeg har en Marshall AVT275 "Valvestate" 150w combo. Det er en solidstate amp, med rør i forforsterkeren.

Denne ampen har 4 kanaler, der kun Clean-kanalen er noe å samle på. Lenge lurt på om jeg bare kunne kjøpe meg en overdrivepedal å koble inn i cleanchannelen for å forbedre overdriven, men nå lurer jeg også på om jeg istedet skal kjøpe meg en litt mindre rørforsterker og kanskje slenge på en ZVEX Box of metal, hvis det låter bedre. Selv har jeg ikke peiling, så derfor spør jeg dere, som sikkert vet litt mer enn meg tenåringen på dette punktet.

Var en kar her som sa at jeg kanskje kunne kjøpe en Epiphone Valve Jr, og slenge på en pedal eller to. Vet lite om overdrivepedaler altså, så tar gjerne imot noen anbefalinger på det også.

Åssen tror dere et Epiphone Valve Jr-hode med et eller annet ikke altfor stort og dyrt kabinett(liten plass og dårlig råd) funker? + et metalpedalbrett eller noe? ZVEX Box of metal kanskje? :ninja:

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som har samme forsterker som deg. Jeg personlig syns lyden generelt i den er dårlig. Han testa med diverse effekter, men uansett effektbokser ble lyden ganske tam.

Jeg hadde også en transitor forsterker før, men bytta til en peavy valveking 112, 50 watt rør. Bytta element og rør, trives veldig godt med denne forsterkern. Billig var den og. Bruker line 6 pod noenganger, men mest bruker jeg digitech metal master. Sammen med emg setupen på gitaren blir det rimelig heavy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust
VK112 er en flott forsterker på alle måter! :)

Ikke på alle måter.

En helt kurant amp i forhold til prisen er det, men vil ikke kalle den noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du tenkt å bruke på forsterker? Hvilke type musikk spiller du/hvilke type lyd er du ute etter?

Tenkt til å bruke rundt 4000. Spiller metal, rock, hardrock og blues. Ute etter en ganske klar og tjukk vreng som ikke skal låte ekkel, muddy transistoroverdrive. Hvis du skjønner? :P

Jeg fant et nice halfstack fra Blackheart, Little Giant halfstacket, har en 5w rørtopp og 75w kabinett, til rundt 3300 på sound1. Noen synspunkter på det?

Ellers har man jo Peavey Valveking 112, til omtrent samme pris... Fin rørcombo.

Jeg har en kompis som har samme forsterker som deg. Jeg personlig syns lyden generelt i den er dårlig. Han testa med diverse effekter, men uansett effektbokser ble lyden ganske tam.

Jeg hadde også en transitor forsterker før, men bytta til en peavy valveking 112, 50 watt rør. Bytta element og rør, trives veldig godt med denne forsterkern. Billig var den og. Bruker line 6 pod noenganger, men mest bruker jeg digitech metal master. Sammen med emg setupen på gitaren blir det rimelig heavy

Tja, cleanchannelen med litt romklang fra de innebygde effektene, så låter den egentlig fantastisk clean. Overdrive 1 kanalen er jo grei, mens overdrive 2 er bare dritt. Acoustic simulator-kanalen er også bare piss.

Ja, sett litt på Valveking 112, den ser ganske bra ut, billig også ja :)

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ValveKing ser ut som et kjempealternativ. Hadde av en eller annen grunn fått det for meg at ValveKing ikke klarte metal (ikke nok gain/rett voicing), og at den var mye dyrere enn den var.

Når jeg nå ser demoer osv., og at den ikke koster mer enn 3600 kr ny, derimot, så ser det ut som et bedre alternativ enn Epi Valve JR og en metalpedal (som jeg anbefalte tidligere).

Du kan vente litt og se om du finner en brukt, men de koster bare 3600 kr her.

Det er såpass billig at til og med jeg, som ikke har kjøpt nytt gitarutstyr i Norge siden jeg gikk på barneskolen og fikk min første gitar, hadde droppet utenlandskjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på.

DS-1 er vil fungerer fint til klassisk metal. Men ikke så bra til moderne high gain metal.

DS-1 er en distortion pedal. Jeg ville heller prøvd med en overdrive for å ikke miste for mye av karakterikken i forsterkeren, men bare booste signalet.

Syns fortsatt du skal sjekke ut de alternativene (Laney, Marshall JCM800) selv om Black Heart også virker som et godt alternativ.

Her er en Laney GH100 boostet med en SD-1

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... DS-1 er en distortion pedal. Jeg ville heller prøvd med en overdrive for å ikke miste for mye av karakterikken i forsterkeren, men bare booste signalet. ...

Jeg vet det er det som låter råest, men da mister jeg muligheten til å bytte til clean midt i en sang, og det er dritkjipt :ninja:

Men den boosta Laneyen låt syykt tøft :wub: Bare kjipt at den ampen koster sånn 15000..

Men så lenge ampen bare har en kanal, så må jeg nesten bruke en distortionpedal for å få bytta til clean midt i en sang. Hadde den hatt 2 kanaler hadde det vært en helt annen sak.

Så jeg vet ikke helt :ninja:

Jeg vil helst ha boosta overdrive, for det er den type lyd jeg er ute etter, men igjen, så mister jeg muligheten til å bytte til clean midt i en sang. Grisekjipt.

Edit: Kan eventuelt kjøpe meg en distortion og en overdrive pedal, så bruker jeg distortionen på sanger der jeg må bytte til clean midt i sangen, og booster ampen med overdrivepedalen på sanger som kjøres på med vreng gjennom hele låta.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru ned volumet på gitaren i ene pickupen og bruk den til cleans.

Japp, den Laney'n koster mye. Men se etter en combo. Du får dem til rundt 3-4-5k brukt. Du greier fortsatt å presse ut en god lyd ut av dem.

Du trenger ikke mer enn 30-50 watt til hjemmebruk. Og det funker også i bandsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg har pleid å gjøre på 1kanals amper :P

Men av et Blackheart Little Giant halfstack, en Peavey Valveking 112 og en Marshall JCM 800 50w combo, hva er best?

Skal brukes til mye rart. Alt fra SRV til Aerosmith til Children of Bodom. Med en ordentlig OD-pedal burde vel ikke det være noe problem?

Er Marshallen overlegen? Den blir iallefall litt dyrere enn de andre.. Har den 2 kanaler forresten? Noen som vet?

Edit: Var dårlig med brukte Laneyer..

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.