Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny med gitar (el-gitar), er i USA, vurderer kjøp. Hjelp?


skaarj

Anbefalte innlegg

Hei! Er i San Fransisco, men drar til New York om et par dager. Har funnet interessen for gitarspilling i det siste, begynt å høre på gitardelen i musikk, og har et brennende ønske om en dag å kunne spille Free Bird perfekt på gitar. Men jeg er HELT blank til alt som har med gitar /el-gitar å gjøre.

Uansett, stopper det meg? Nei. Man må starte et sted, og da tenker jeg at å kjøpe en el-gitar kan være smart ;) Er som sagt i USA, og hører rykter om at det er mye billigere her enn i Trondheim, hehe.

Ser at Guitar Center ligger i San Francisco (www.guitarcenter.com), og tenker meg at de må ha noe bra for en nybegynner som meg? Og tenker meg at dere her på forumet muligens har "litt" erfaring rundt el-gitar, sååå. Hva sier dere, hva burde jeg kjøpe? Er fullstendig klar over at nybegynnergitarene er for til å lære seg med, så bytter man til en bedre en når man blir bedre.

Og, hvor stor er gitarpakken? Klarer jeg å få det med på flyet uten mye ekstra stress?

Takker for all hjelp dere velger å vise meg! Hilsen den neste gitarguden i Norge ;)

Edit: Prisklasse, tenker meg mellom 1000 - 2000, trenger ikke noe fancy-smancy med det første. Men det skal fungere til å spille bra med! Ikke at jeg har snøring på hva som har hva å si, det overlater jeg til dere foreløpelig.

Endret av skaarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt diverse om kunnskapen til folket som blir ansatt på Guitar Center. Den i linken under kan du kanskje prute ned i 2.000,- NOK. Går for litt mer som du ser. Jeg ville ikke kjøpt en pakkeløsning. Årsaken til det er at du får mye tull som du egentlig ikke trenger, og du alt har lavere kvalitet enn det du ellers ville kjøpt. I tillegg må du ha adapter slik at du kan bruke forsterkeren på det norske strømnettet.

http://www.guitarcenter.com/Squier-by-Fend...572-i1172563.gc

Det kan være lurt å forsikre deg om at du får gitaren med inne på flyet. Av den grunn kan en gigbag være mer nyttig enn en kasse. En gigbag tar normalt litt mindre plass. Og skal du spille hjemme så spiller det ikke så stor rolle hva du har. Stativ får du kjøpt hos Geir på Tre'45 for noen hundrelapper. Da har du plutselig ikke bruk for kasse mer. ;)

Skulle du likevel finne ut at gitarspill ikke var noe for deg, så tror jeg du kan selge den gitaren uten noe tap. Kanskje til og med tjene noen kroner om du behandler den pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan kjøpe deg en Fender Stratocaster for under fem lapper, og se om det er noe for deg. Er du snill med den, kan du selge den med litt fortjeneste i Norge hvis du finner ut at det ikke var noe for deg.

For å spare plass kan man skru halsen av kroppen før flytur. Da får man plass i en koffert til gitaren. Det er ikke snakk om noen heksekunst, det er fire skruer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en måned med roadtripping i USA har jeg desverre ikke mange lappene å bruke på gitar, så på guitarcenter.com at de hadde noen "fine" pakkeløsninger (tenker pris), til 1000 - 1200 kroner. 2000 tror jeg desverre ikke at jeg kan bruke på gitar, med mindre det har _veldig_ mye å si.

http://www.guitarcenter.com/Epiphone-Les-P...770-i1150103.gc

http://www.guitarcenter.com/Ibanez-IJX30-J...153-i1372012.gc

- Ingen av denne typen som duger? :)

Tusen hjertelig takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp pakkeløsning i statene! Forsterkeren vil i 99% av tilfellene kun funke med 110V/60Hz, slik som de har der, og ikke med 230V/50Hz som vi har her i Norge.

Jeg ville kjøpt en så god gitar som mulig. Som mange andre sier her så taper du ikke noe på det hvis du går lei og vil selge i Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen mellom en slik pakke, og en gitar alene? Forstår at det er høyere kvalitet på gitaren hvis jeg bruker mer penger på den, men på hvilken måte? Jeg behøver fremdeles en forsterker og en guitarbag, så da må jeg jo ut med mer penger for det.

Brukt fungerer kjempefint, så lenge det ikke er store slitasjene. Men siden jeg er heeelt blank på alt dette så vet jeg ikke hva jeg behøver. Derav synes jeg en pakkeløsning hjelper meg mye på veien.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør nå på oss og IKKE kjøp en pakkeordning. Forsterkeren kommer til å være ubrukelig i Norge som Mytola sier med mindre du vil handle inn spenningsomformer også. Et lite kjapt søk i bruktavdelingen til guitarcenter-butikken i san fransisco avslørte et lite kupp:

Fender Standard strat

Dette er en Fender mexico HSS strat som er et meget allsidig valg. Dessuten koster den bare litt over 1600kr!

Jeg anbefaler å kjøpe denne! Du kan sikkert prute til deg gigbag på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør nå på oss og IKKE kjøp en pakkeordning. Forsterkeren kommer til å være ubrukelig i Norge som Mytola sier med mindre du vil handle inn spenningsomformer også. Et lite kjapt søk i bruktavdelingen til guitarcenter-butikken i san fransisco avslørte et lite kupp:

Fender Standard strat

Dette er en Fender mexico HSS strat som er et meget allsidig valg. Dessuten koster den bare litt over 1600kr!

Jeg anbefaler å kjøpe denne! Du kan sikkert prute til deg gigbag på kjøpet.

Den der er et knallkjøp! Du kan selge den igjen her i landet for omtrent det dobbelte hvis du går lei. Du har fint råd til bag, reim, kabel og plektre og sammen med den gitaren, du får sikkert en god pris på det hvis du kjøper det i samme butikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke så simpelt som at jeg kan bruke et adapter til å få forsterkeren til å fungere her i Norge? Greit nok, jeg skal ikke mase mer om pakkeordningen, velger å stole på dere :)

Hvor mye må jeg ut med for en grei forsterker i Norge? Mye av dette er veldig i blinde for meg når jeg ikke har fått helt greie på dette, desverre. Så hvis du sier at Fender Mexico HSS strat er en grei start-guitar, så stoler jeg på deg ;)

Takk for hjelpa! Får nok stikke innom butikken i morgen, eller noe slik. (Natt her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke så simpelt som at jeg kan bruke et adapter til å få forsterkeren til å fungere her i Norge? Greit nok, jeg skal ikke mase mer om pakkeordningen, velger å stole på dere :)

Hvor mye må jeg ut med for en grei forsterker i Norge? Mye av dette er veldig i blinde for meg når jeg ikke har fått helt greie på dette, desverre. Så hvis du sier at Fender Mexico HSS strat er en grei start-guitar, så stoler jeg på deg ;)

Takk for hjelpa! Får nok stikke innom butikken i morgen, eller noe slik. (Natt her).

Er ikke så simpelt, nei. Du trenger en strømomformer, som koster en del mer enn et simpelt adapter. Altså sparer du ikke penger på det.

Du får nok en helt grei nybegynner-forsterker i Norge for en tusenlapp, ca. Akkurat den tror jeg nok jeg skal overlate til gitaristene å hjelpe deg med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forsterkeren du kjøper der borte kan du ikke bruke i Norge uansett.

Det kommer jo helt an på forsterkeren. Et par andre, og kanskje bedre, argumenter mot å shoppe amp i USA er at blant lavprisproduktene er det sjelden mye schpenn å spare, og dessuten må dette fraktes til Norge. Overvekt eller for mange kolli på fly koster gjerne mye penger og om du beregner inn evt omformer samt tiden du bruker på å sjekke og/eller skaffe dette blir dette vanskelig lønnsomt.

Gitarer er gjerne greiere fordi de kan tas med inn på flyet i en gigbag, som alle andre har vært inne på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.