Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vreng, distortion, overdrive, you name it.


Anbefalte innlegg

Morn. Jeg har en klumpete Marshall AVT 275 solid state 150w combo stående som jeg bruker. Ampen har fin cleanlyd, men når det kommer til overdriven, så er den ganske dårlig. Er derfor på utkikk etter noe som kan forbedre vrengen. Hvis noen føler for å si at jeg skal kjøpe meg ny amp, så har jeg hverken plass eller råd til rørtopp og kabinett, som ville vært det ultimate.

Men nei, får greie meg med det jeg har, og lurer på om noen kan anbefale noe? Noe Boss-aktig? En MT-2 eller en Ibanez Tubescreamer? Åssen er vrengen man får fra en Line6 POD?

Åpen for alle forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrengpedaler o.l i transistorforsterker blir sjeldent bra.

Mitt råd er å enten oppgradere forsterker også, eller å la være.

En dårlig forsterker blir ikke god uansett hvor bra pedal du bruker.

Du får rørforsterkere som er både mindre og billigere enn det du har nå.

Selg den du har, kjøp en Epiphone Valve JR og en ZVEX Box of Metal f.eks.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle prøve med den BB Preampen som er til salgs her på forumet?

Bruker selv bl.a en T-Rex Mudhoney, på transistor og rør-forsterker, og synes den låter veldig bra på begge!

Vrengboks på vrengkanalen på transistorforsterker funker sjelden bra, men på clean kanalen bør det gå veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en god vrengpedal så må du nok ut med litt. Det spørs jo ka slags musikk du vil spille. For hard rock vil eg anbefale MI Audio Crunch Box, eller om du har litt mer penger, en Z.Vex Box of Rock. Metal spiller eg aldri, så der har eg ikkje peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrengpedaler o.l i transistorforsterker blir sjeldent bra.

Mitt råd er å enten oppgradere forsterker også, eller å la være.

En dårlig forsterker blir ikke god uansett hvor bra pedal du bruker.

Veldig dum påstand. Jeg har opplevd at mange rørforsterkere blir veps med distortionpedaler mens transistor håndterer dem bedre.

Har man en god clean kanal, så ser jeg ikke hvorfor en distortion pedal ikke skal virke så bra.

Men sant nok at det finnes rørforsterkere som er mindre enn 150watteren din. Og ikke alt rør betyr Topp+Kabinett.

Som foreslått, er Epiphone Valve Jr en god rør-amp til billig penge. Med en overdrive forran er det fult mulig å booste mye bra ut av ampen.

Samme gjelder Black Heart amps. http://sound1.no

Ellers er det en del transistorforsterkere, som for eksempel Vox AD, Randall RG og ikke minst Roland Cube, som an levere en god metaltone med de rette innstillingene. De vil bare koste deg et par tusinger.

Personlig syns jeg at ingenting er like bra som en innebygget, god vreng i forsterkeren - muligenst boostet opp elns.. men ingen distortion pedaler kan måle seg med en god ampvreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Det Blackhearts Little Giant Halfstacket så skikkelig bra ut :ninja: Også så billig. 75w kabinett holder jo i massevis, hvis jeg klarer å få solgt Marshallen til rundt 4 lapper, så kan jeg kjøpe det halfstacket og ha en tusing igjen til overdrivepedal! Låter bra også :Dhttp://www.youtube.com/watch?v=dLJ7OyG5mrE

Nå ble jeg usikker her gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at du nødvendigvis må bytte ut noe du er greit fornøyd med, spar de pengene og kjøp deg heller en god rør forsterker når du har pæng til det..

Pedaler holder i massevis i hvertfall for en stund. Bare å gå i butikken og teste alle mulige varianter, er helt sikker på at du finner noe som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MT-2 er å anbefale. Men man må bruke litt tid til å lære seg å bruke EQ'en riktig. Er mange som ikke gidder, og da slenger dritt om pedalen.

+10

Har en som jeg har hatt i maaange år. Kjøpt brukt av Jørn Fodnestøl for 400 spenn ;) Den er av de aller første som visstnok låter bedre enn de nyere. Har brukt den til masse rart, liker den godt jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.