Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fulltone OCD


orsvend

Anbefalte innlegg

Hallois

Fikk denne i pedalen i posten i dag og er veldig fornøyd så langt. Har dog et lite problem.

Når jeg bruker min LTD m-1000 med aktive EMG 81 mikker, så er bypasslyden høyere enn pedal-lyden på nøytrale settings. Altså, lydnivået går litt ned når jeg tråkker i i gang pedalen med alle knotter på klokka 12. MEN, når jeg bruker min Fender Jazzmaster med originale mikker (ikke sikker på hva disse heter) så går lyden betraktelig opp. Jeg kan jo selvfølgelig justere til dette med volumknotten, men lurer på hvorfor det er slik?

Hvordan kan 2 gitarer reagere helt anderledes volummessig? Lydmessig er jo en selvfølge, men når bypassvolumet er lik på begge gitarene, men så forskjellig med boksen på så kan jeg ikke gjøre annet enn å klø meg i hodet.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det tilsier at det skal bli høyere med Jazzmasteren når pedalen er på? :P

Var ikke slik jeg tolket førsteposten, hvertfall. Jeg tolket det slik at volumet med pedalen tråkket inn er omtrent det samme, mens at bypasslyden på jazzmasteren jo er lavere enn bypasslyden på LTD'en. Da vil jo lydnivået gå NED i forhold til bypass med LTD'en og omvendt, og det er nok igjen fordi LTD'en har såpass kraftig utgangsignal at du clipper inputen på pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fordi EMG 81 har "innebygd preamp", mens Jazzmaster pickups er passive.

Det som skjer er at preampen i EMG 81 er kraftigere enn det pedalen er når den er satt til det volumet.

Tenk deg at du lager et stort hull i ei bøtte med vann (EMG 81), og så setter du en bøtte med et mindre hull under denne igjen (OCD).

Da blir strålen fra den siste bøtta mindre enn den første.

Om du derimot har en bøtte med et lite hull (Jazzmaster pickups), og ei bøtte med et større under (OCD), så blir strålen fra den siste bøtta størst.

Tenk deg at strålen fra den siste bøtta er lyden som går til forsterkeren.

Kanskje ikke den beste forklaringen, men tenkte jeg skulle gi det en så lite teknisk forklaring som mulig. =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke slik jeg tolket førsteposten, hvertfall. Jeg tolket det slik at volumet med pedalen tråkket inn er omtrent det samme, mens at bypasslyden på jazzmasteren jo er lavere enn bypasslyden på LTD'en. Da vil jo lydnivået gå NED i forhold til bypass med LTD'en og omvendt, og det er nok igjen fordi LTD'en har såpass kraftig utgangsignal at du clipper inputen på pedalen.

Mulig jeg ordla meg feil, men er slik aphelion tolket det som jeg mente. La oss si at LTD'en sitt bypassvolum er 100%. Når pedalen er på, så er volumet kun 90% av det originale volumet. Mens jazzmasteren går opp på 130% av det originale volumet fra samme utgangspunkt.

Prøvde å forstå forklaringen din Innos, men jeg feilet =p Når jeg får like mye vann fra hver bøtte uten OCD-bøtta, hvordan kan OCD-bøtta booste vannmengden til jazzmasterbøtta, når LTDbøtta burde være størst? (helt nytt batteri)

Nå skal det jo også sies da, at stiller jeg vrengen på pedalen på klokka 9, så er det en veldig mild crunch fra jazzmasteren, men LTDen allerede vrenger like mye som jazzmaster på klokka 5. (maks) Så det kan jo kanskje ha noe med det å gjøre? At volumet gir etter for vrengen?

Nei jeg blir rett og slett ikke klok =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ordla meg feil, men er slik aphelion tolket det som jeg mente. La oss si at LTD'en sitt bypassvolum er 100%. Når pedalen er på, så er volumet kun 90% av det originale volumet. Mens jazzmasteren går opp på 130% av det originale volumet fra samme utgangspunkt.

Prøvde å forstå forklaringen din Innos, men jeg feilet =p Når jeg får like mye vann fra hver bøtte uten OCD-bøtta, hvordan kan OCD-bøtta booste vannmengden til jazzmasterbøtta, når LTDbøtta burde være størst? (helt nytt batteri)

Nå skal det jo også sies da, at stiller jeg vrengen på pedalen på klokka 9, så er det en veldig mild crunch fra jazzmasteren, men LTDen allerede vrenger like mye som jazzmaster på klokka 5. (maks) Så det kan jo kanskje ha noe med det å gjøre? At volumet gir etter for vrengen?

Nei jeg blir rett og slett ikke klok =P

Output på pickupene har jo EKSTREMT mye innvirkning på hvor mye ampen eller pedalen vrenger. Og siden den med EMGene vil vrenge ganske mye mer enn med passive singlecoiler, vil lyden også bli endel mye mer komprimert, og dermed virke lavere. Tenker hucker kan ha en perfekt forklaring på det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ordla meg feil, men er slik aphelion tolket det som jeg mente. La oss si at LTD'en sitt bypassvolum er 100%. Når pedalen er på, så er volumet kun 90% av det originale volumet. Mens jazzmasteren går opp på 130% av det originale volumet fra samme utgangspunkt.

Prøvde å forstå forklaringen din Innos, men jeg feilet =p Når jeg får like mye vann fra hver bøtte uten OCD-bøtta, hvordan kan OCD-bøtta booste vannmengden til jazzmasterbøtta, når LTDbøtta burde være størst? (helt nytt batteri)

Nå skal det jo også sies da, at stiller jeg vrengen på pedalen på klokka 9, så er det en veldig mild crunch fra jazzmasteren, men LTDen allerede vrenger like mye som jazzmaster på klokka 5. (maks) Så det kan jo kanskje ha noe med det å gjøre? At volumet gir etter for vrengen?

Nei jeg blir rett og slett ikke klok =P

Det er ikke vannmengden som er viktig, men tykkelsen stråla. Jo tykkere stråle, jo høyere volum.

Slik jeg forstod det, var det slik at volumendringene var i ifht. samme gitar, ikke at Jazzmaster med OCD ble høyere enn EMG med OCD f.eks.

Hvis det derimot var det du mente, så aner jeg ikke.

Grunnen til at EMG gir mer vreng er vel egentlig det samme, den har mer output.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vannmengden som er viktig, men tykkelsen stråla. Jo tykkere stråle, jo høyere volum.

Slik jeg forstod det, var det slik at volumendringene var i ifht. samme gitar, ikke at Jazzmaster med OCD ble høyere enn EMG med OCD f.eks.

Hvis det derimot var det du mente, så aner jeg ikke.

Grunnen til at EMG gir mer vreng er vel egentlig det samme, den har mer output.

Ja dette er det jeg mente. Det er i henhold til samme gitar. Har ikke sjekket volum på akkurat samme amp-settings men jeg kan ikke tro annet enn at EMG er en god del høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.