Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til Ibanez-gitar


Innos

Anbefalte innlegg

Prøvde for litt siden en Ibanez S470, og og det var et par ting jeg likte, og noe jeg ikke gjorde.

Det jeg gjerne vil ha hjelp til, er å finne en som har det jeg liker, og minst mulig av det jeg ikke gjør.

Det jeg likte best med hele gitaren, og som egentlig er grunnen til at jeg "er her", var tremoloen.

Det som var så utrolig genialt, var at mens vanlige tremoloer senker/hever strengene for å senke/øke pitch, så gjorde denne det ved å bare stramme/slakke strengene, på en måte.

Tror det er en eller annen ZR-tremolo som sitter på den, men antar dette gjelder alle ZR-tremoloen? SynchroniZR osv.

Likte også den utrolig tynne kroppen, men dette går nok utover tonen en del, så dette er ikke et must.

Det jeg absolutt ikke likte, var at halsen var flat istedenfor rund, er vel D-form istedenfor C. Noe tynn var den også.

S470 har vel Wizard II hals, så bør vel kanskje få tak i noe annet enn Wizard? Eller er dette noe som gjelder alle/nesten alle Ibanez-halser?

Virket heller ikke som den holdt stemmingen særlig, bra men antar det var fordi det var en billig modell. Hvis det derimot har noe med ZR å gjøre, så må jeg nesten stå over.

Så, basically, finnes det Ibanez med ZR-tremolo og rund hals?

Jeg tror ikke Ibanez lager noe jeg foreløpig ikke har råd til (i hvert fall ikke om jeg selger gammelt utstyr), så hvis det finnes J-Customs e.l. av denne typen ville det vært kjempe.

edit: Kan nevnes at om det evt. blir noe av, så kjøper jeg enten brukt eller fra utlandet, så at det kan kjøpes i Norge har absolutt ingenting å si.

edit2: Denne "funksjonen" jeg snakket om, er det absolutt bare ZR, eller har f.eks Edge Zero også dette?

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har gode erfaringer med s470. Brukte en slik gitar i 3 år, før jeg solgte den til en kamerat. Jeg likte den spesielt pga floyden, som forøvrig heter Zero Resistance. Mer info om den finner du her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez_ZR, og der viser det også hvilke andre gitarer som er utstyrt med ZR. Når det gjelder Edge Zero, så er denne basert på ZR. Forskjellen er at Edge Zero har "knife edge", mens ZR har "ball-bearings".

Jeg reagerte også på at det var en veldig tynn og flat hals, samt at kroppen føltes veldig liten og smal. Dette var noe jeg raskt ble vant til, så det var ikke akkurat store problemet. Jeg opplevde mye spilleglede på s470-en min. Den var utrolig lett å justere, til tross for at den var utstyrt med floyd. Lyden i den var også akseptabel, selv om jeg hadde byttet ut pickupsene hadde jeg hatt den i dag.

Hvis du derimot bare vil ha ZR og rund hals, kan det kanskje fikses en customgitar til deg. Du kan jo sende en mail til Ibanez. Ellers finnes det vel såkalte "replacement necks"? :)

Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke gitarer med ZR og rund hals altså? Kjipt. =/

Hvor mye må man ut med for en custom shop Ibanez da? Antar det er en del, og sikkert ikke helt optimalt om man bryr seg om gjensalgsverdi.

Tror heller jeg kjøper en vanlig en først, og tenker på custom shop om jeg liker alt det andre, men ikke klarer å vende meg til flat hals.

Vet du hvilke av halsene som kommer på gitarer med ZR-tremolo, som er tykkest/rundest? =p

Vet du foresten om dette med at den strammet/slakket strengene istedenfor å heve/senke gjelder Edge Zero også? Eller er dette pga konstruksjonen til akkurat ZR-tremoloen (ingen "knivblader" osv.), slik at dette bare gjelder de forskjellige ZR-tremoloene?

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en S470, og jeg er godt fornøyd med den. Liker halsen, og at den er så liten, men det kan ha sammenheng med at magen er stor nok.. :)

Det jeg ikke liker på den, er singlecoilen, den synes jeg er slapp. Har ikke surret meg til å handle en erstatter enda, så den sitter da der.

Har aldri hatt stemmeproblemer, kan divebombe til strengene "klakker" i mikkene, slippe opp, og den er stemt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez har ingen customshop. Bare de få utvalgte populære får tilbud om å få laget custom av Ibanez. :)

Det var det jeg var litt redd for.

Den beste løsningen for å få en fin og rund hals på en s470 er kanskje å kjøpe en egen hals til den som du setter på selv. Søk litt på ebay, eventuelt warmoth og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Ibanez gitarene med FR orientert trem har nok helt sikkert tynne halser. Hva angår løs halser til Ibanez er vel ikke utvalget så stort hvis vi snakker om ting som ikke er laget av nettopp Ibanez. De aller fleste løs-halser har jo Fender spesifikasjoner og passer dermed altså bare Fender og andre produsenter som har "kopiert" Fender sine specs. (Jackson, Charvel osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mindre produsenter som har spesialisert seg på Ibanez, der kan du meget sannsynlig få en S-hals som passer til en kropp du eventuelt kjøper. Men, om du da tenker pris kontra hva du får så er du ikke langt unna en Warmoth custom. Ettersom disse kroppene oftest ikke er lakkert vil det også føre med seg litt jobb.

Men, skader ikke å spørre. Her er noen linker:

http://www.simscustomshop.com/

http://www.theguitarboard.com/

http://www.etguitars.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Tror jeg går for en vanlig Ibanez Prestige i første omgang. Om jeg ikke klarer å vende meg til halsen, er det jo bare å bytte.

Blir mest sannsynlig en S5470 eller SV5470, lurer bare på en ting. På beskrivelsen til SV5470 står det:

"The ZPS-FX enables switching between Floating/Non Floating by simply turning the knob on the body back."

På S5470 står det:

"Switcheable to floating setup, of course"

Betyr det at begge kan settes til "non floating" (mener de "dive only" eller stoptail forresten?), eller mener de at dette "Zero Resistance"-systemet (SV5470 har ikke dette?) er en egen modus på S5470?

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV5470 - SynchroniZR stol med ZPS-FX.

S5470 - ZR-2 stol med ZPS3.

SV5470 har en simplere/enklere tremsetter enn S5470. På papiret... Har ikke prøvd noen av de, så jeg kan ikke si noe om hvordan det fungerer i praksis. :)

Med non-floating menes enveis stol. Fast stol tror jeg ikke noen av de vil gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et søk på S5470 eller SV5470 på norsk gir null treff, så å få prøvd blir nok et problem. Er ikke akkurat mange utelandske butikker som sender disse til Norge heller.

Står litt fast mellom dissse to. S5470 kommer i mye tøffere finisher (liker den brune med oljefinish) og har mer stabil tremolo som holder stemmingen bedre.

SV5470 er lettere å sette opp og stemme, har pickupene festet rett i kroppen, kan coilsplitte med push/pull (altså alle pickupkombinasjoner, ikke bare autosplit) og kan settes til "dive only", slik at man lett kan drop og detune osv.

Er det noen som i det hele tatt forstår eller kjenner igjen denne "funksjonen" jeg maser sånn om? Og evt. vet om dette er en del av Zero Point-systemet (som både Edge Zero og ZR har), eller bare ZR-tremoloene (inkl. SynchroniZR)?

Kan jo hende det bare var det at ZR-tremoloen var såpass "smooth", og hadde såpass liten "travel" at den bare ikke kom til det punktet hvor strengene blir hevet/senket nevneverdig.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, klar over det, men tenkte mer på forskjeller i praksis.

Hva som er viktigst for meg er vel det jeg ikke helt vet.

Har en gitar med OFR nå, og på den må jeg bare åpne sadelen like ofte som strengene må skiftes, så det er ikke SÅ mye jobb egentlig.

ZR er jo også noe lettere å sette opp enn FR, så er mest drop- og detuning jeg vil ha med SV. Til nå har jeg hatt en ekstra gitar til dette, og det er det jo såklart greit å slippe.

Blir jo stort sett å holde stemmingen perfekt med S vs muligheten til alternate tunings "on the fly" på SV, det andre er småting.

Kommer vel egentlig an på hvor mye bedre S holder stemmingen, og i hvor stor grad man kan bruke tremoloen på SV som en FR/ZR, og det er ikke godt å vite. =p

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.