Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

tips til nybegynner


robin1379

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har spelt gitar i ca3 uker nå og trenger litt tips for å bli bedre

lurer på noen sanger som er enkle å spille, helst rock/metall å som helst høres greit ut på en akustisk gitar

og hva er viktig å lære?

klarer å skifte greit mellom E, A7,A,Em,G,D,C og Am

Endret av robin1379
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg har spelt gitar i ca3 uker nå og trenger litt tips for å bli bedre

lurer på noen sanger som er enkle å spille, helst rock/metall å som helst høres greit ut på en akustisk gitar

og hva er viktig å lære?

klarer å skifte greit mellom E, A7,G,D,C og Am

Du kan jo begynne med Back In Black av ACDC, tøff og enkel ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse av AC/DC høres kanon ut på akustisk. En av mine favoritter er You Shook Me All Night Long. Der kan du trene deg på å skifte kjapt mellom G - C - D. Ellers har vi Ballbreaker, som skifter masse mellom E og G, og av og til G - D - A - E.

Noe som er viktig å lære er barre-grep. Eg øvde meg på det ved å spille akkordene til Free Bird helt til eg til slutt klarte å spille med til CD'en. Tenacious D bruker f.eks. masse barre-grep i kule men enkle sanger.

Håper det hjalp litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her spør han etter sanger som låter bra på akk gitar... Angus spiller med en crunchy tone, han spiller ikke akkustisk, da blir det vanskelig for nybegynnere å høre om de spiller riktig siden det er så forskjellig lyd. det jeg vil anbefale er sanger som faktisk har akkustisk lyd.

av sånne sanger er det veldig mye, de fleste begynner å spille Knocking on heavens door, andre ting du kan spille er Hurt av Johnny Cash eller NIN...

Knocking on heavens door (Bob Dylan)

Hurt (NIN/Johnny Cash)

Creep (Radiohead) har veldig enkel fingerspilling og istede for vanlige akkorder så spiller du barre

Rivers of Babylon (Bonny M)

ellers kan du jo bare finne sanger du liker, så går du på google og søker på sangen + chords, så finner du ut hvilke akkorder som er på sangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spurte jo faktisk om enkle rock/metal sanger som gikk an å spille på akustisk, og AC/DC høres helt ok ut der pga. masse bruk av åpne akkorder. Det går helt fint an å høre om en spiller riktig, med mindre en er døv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
trur jeg skal vente litt med barre grep

klarer greit å spille sanger riktig fordi om de spilles på el gitar, har god hørsel

takk for all hjelp :rolleyes:

Hvorfor det? Fordi det er vansklig? Hvis du venter med å lære barregrep fordi det er vansklig å lære seg tror jeg du bare kan legge fra deg gitaren. Man burde lære seg det så fort som mulig. Blir bare vanskeligere hvis du venter. Kanskje en litt gammel tråd men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan allerede A E G D og C. Så du er på god vei til å lære deg de akkordene du trenger for å spille de aller fleste låtene. Alle barréakkordene er nettopp A E G D og C flyttet oppover halsen, med en pekefinger som erstatter nøtta. (Nøtta er den lille plastdingsen* som holder strengene på plass mellom gripebrettet og stemmeskruene.) For å øve på barrégrep kan du prøve å spille de akkordene du kan uten å bruke pekefinger.

*kan også være av annet materiale.

(Flytter du litt rundt på A E G D C, så får du C A G E D. CAGED er en egen liten greie innenfor gitarvitenskap, veldig enkel og veldig nyttig ting å kunne. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.