Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Regler for covring av låter?


espen3

Anbefalte innlegg

Er det noen spesielle regler for covring av låter...

Hvis jeg covrer en låt å legger den ut på internett, er det lov, uten tillatelse fra opphaveren? Fins det noen nedskrevne regler for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok det, men hvis du ikke tjener penger på det tror jeg det skulle være fult lovlig. Hvis dette ikke stemmer, tviler jeg på at f.eks. Metallica saksøker deg for en uskyldig coverlår. Metallica var kanskje et dårlig eksempel, men du skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok det, men hvis du ikke tjener penger på det tror jeg det skulle være fult lovlig. Hvis dette ikke stemmer, tviler jeg på at f.eks. Metallica saksøker deg for en uskyldig coverlår. Metallica var kanskje et dårlig eksempel, men du skjønner hva jeg mener...

Si ikke det, de saksøkte folk pga det med napster.

Kan aldri vite hva de kan finne på! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Covring må originalartisten høre først hvis det skal gis ut, samme med samplingav låter, der skal de som har rettighetene høre det, men gjemmer du samplene godt nok (nevner paperboys,de gjør det) og det blir oppdaga,så kan du få en klekkelig sum å betale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vanligvis, hvis du spiller en konsert, er det arrangørens ansvar å betale tono for eventuelle coverlåter. Ellers skal de vel ha credit for coverlåter på utgivelser, eller som brukes i andre kommersielle sammenhenger (som inbefatter alt mulig egentlig. Spilling i filmer, på radio, på resturanter, på fester, heismusikk etc.. :D )

Men som nettrom sa, finner vel alt dette på tono sine hjemmesider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.