Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fantomating i strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Åkei.. No skal eg sjå om eg klarer å forklare situasjonen her. Eg skal spille inn med to kondensator mikker inn i mitt eksterne lydkort som har 2 kanaler I/O. Den eine mikken har ein egen strømforsyning som forsyner den med strøm og du kan velge karakterestigg(er ikkje preamp), men den andre må ha fantomating, men eg kan ikkje velge og kjøre fantomating på ein av kanalene, eg må kjøre det på begget. Så spørsmålet er om det er trygt å kjøre fantomating inn i strømforsyninga til mikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har glemt å skru av +48v før jeg har plugget i slike mikrofoner og de lever enda for å si det slik.

Noe umiddelbar skade blir det ikke men om de tåler det over lengre tid vet jeg ikke. Kan hende det er samme greien som med dynamiske mikrofoner - en 57 trenger ikke 48v men den tar ikke skade av det heller.

De mikrofonene som absolutt ikke skal ha 48v er som regel ribbon-mikker.

Hvilken mic er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er en rørmikrofon, vil det første fantomspenningen treffer høyst sansynlig være en kondensator, som er der for å filtere ut spenning fra rørtrinnets strømforsyning, ergo vil den ikke komme stort lenger, så høyst sansynlig vil den ikke ta skade av å bli fantommatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.