Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

muliteffekt vs stompbokser


jealei

Anbefalte innlegg

hei, jeg er en mer eller mindre stolt eier av en boss gt 8, og jeg synes den er grei nok, mye spennende lyder man kan lage der osv, men jeg er veldig sugen på og starte på et pedal brett, men det som egentlig hindrer meg fra dette er at med gt 8'en så kan jeg lagre mine forskjellige lyder, og bla dem opp igjen fort, og det er noe jeg bruker mye og er avhengig av, så finnes det no løsning til dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ha pedaler i separate looper på et pedalbrett, slik at du kan skru flere pedaler av og på med ett trykk, hvertfall. Problemet med et konvensjonelt pedalbrett er jo alltid det at hvis du skal endre på innstillingene på en eller flere pedaler, må du ned og gjøre det fysisk på pedalen. Ganske mye mer tidkrevende hvis du skal bytte mellom veldig forskjellige lyder, med andre ord. Dyrt er det også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker gearet til John :) Men finnes det noe tilsvarende til foot controlleren til Petrucci til en rimelig pris?

Ja, det finnes flere billige midibrett. Ground Control Pro er jo et bra brett som ikke er så alt for dyrt. Hva er det du skal styre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg er en mer eller mindre stolt eier av en boss gt 8, og jeg synes den er grei nok, mye spennende lyder man kan lage der osv, men jeg er veldig sugen på og starte på et pedal brett, men det som egentlig hindrer meg fra dette er at med gt 8'en så kan jeg lagre mine forskjellige lyder, og bla dem opp igjen fort, og det er noe jeg bruker mye og er avhengig av, så finnes det no løsning til dette problemet?

Ja, det finnes mange slike løsninger på markedet i dag. Hvis du snuser litt rundt merker som skrydstrup, axess electronics, custom audio electronics, soundsculpture, rocktron, guitarsystems osv.

Felllesnevner er vel at disse tingene ofte er dyre. Men skal du ha et relativt billig system, kan du f.eks. kjøpe en axess electronics grx-4 som er en loop-switcher med 4 loops, som kan kontrolleres av f.eks. en axess electronics mfc5 midi controller. Da kan du kontrollere fire pedaler, og et par effektprosessorer. Kjøper du en cfx4 i tillegg kan du også switche forsterkerkanaler.

Mulighetene er endeløse, og det kommer egentlig bare ann på hva du ønsker å betale for det. Var jeg deg ville jeg lest med litt opp på hva MIDI faktisk er, og hvordan det brukes i gitarsammmenheng :)

Edit: Kan nevne at petruccis nåværende kontroller er en Axess Electronics FX-1, 2004-riggen hans ble kontrollert av en Skrydstrup SC-1, og før det brukte han en Custom Audio Electronics RS-10, som også Myung bruker, eller iallefall brukte frem til 2004, hehe.

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånne midi brett funker bare på digitale effekter ikke sant?

Hvis du skal styre stompboxer(eks. standar boss pedaler) med et midi-brett så må du kjøre boksene gjennom en audio\loop switcher. For da har du midi-brettet koblet til switcheren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som Bossen gjør det du trenger. Hva er vitsen? Er da et rimelig stort steg å gå fra GT-8 til full midi-styrt rig. Har du virkelig behov for det? For meg hadde det ihvertfall blitt overkill, siden jeg ikke er turnerende artist som skifter mellom 30 patcher i løpet av en sang.

multieffekt vs stompbokser? Spørs helt til bruken.

Endret av Schlackass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså jeg synes effektbokser er så mye simplere, altså det er jo en million innstillinger på gt'en jeg ikke skjønner hva er til, som bare er det, og veldig ofte er det så tungvint og lage den lyden jeg vil ha, fordi jeg ikke vet hva jeg stille på for og få lyden slik jeg vil ha det. jeg skal en tur til australia til jul, åssen er prisen på gitardingser der? skal også til london, er det billigere enn norge?

de funksjonene jeg bruker mest på gt'en er vel reverb, od, dist, delay, noen har har tips til gode, men brukervennlige pedaler? jeg tipper jeg setter de i loop sammen med gt'en slik at jeg kan bruke volumen og fancy ting på gt'en mens jeg bruker resten utenfor, er det en god ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forsterker bruker du til å lage lyd med?

Og hvilken musikkstil skal effektene passe til? Ingen poeng å tipse om en deilig OD om du er på jakt etter max vreng :)

Man kan lage paralell effektsløyfe med en A/B/Y boks for GT brettet og vanlige pedaler og bruke dem enten eller.

Eller man kan putte multieffekten/brettet i effektsløyfa til ampen og bruke klang og modulasjonseffektene fra multieffekt/GT brett.

Og evt begynne med od/vrengpedal(er) mellom gitar - amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.