Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger


-MB

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig fått i meg at jeg for første gang kanskje skal skifte strengene på den fem år gamle søppelbassen min. Det jeg først og fremst lurer på er hva jeg burde velge av tykkelse. Jeg må ha noe som er greit å spille på for en nybegynner men som det samtidig er lyd i. Forslag? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Elixir? De varer lenge (som er et pluss siden bass-strenger ikke skiftes så ofte p.g.a. pris) og belegget utenpå strengene gjør at de føles anderledes å spille på. Delte meninger om det er positivt eller negativt, men det skader bare lommeboken å prøve dem en gang... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

^

Tja, for å bruke uttrykket til en annen velkjent forum mann: Elixir føles litt som å spille på kondom...

Strengestørrelse vil jeg si "standard" som er rundt 45 - 65 - 85 - 105. (Medium Gauge tror jeg det står på de) Av det du vil ha er vel noe lett tilgjenglig her i Norge, så jeg skal like godt anbefale deg Rotosound, Liker du lyden til Phil Lynott, Steve Harris og Roger Waters, så prøv Jazz Bass Monel strengene, litt dyrere, men når lyden setter seg så er det den lyden du har så lenge du har de på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av Elixir på gitar, og kan helt ærlig og personlig talt ikke kjenne noen forskjell på andre strenger når det kommer til hvordan det føles å spille på dem (sikkert grunnet mine über-hardhudede fingre. Yay!). Er det tilfeldigvis noen slående likheter mellom Elixir-gitar og Elixir-bass?

Av det du vil ha er vel noe lett tilgjenglig her i Norge, så jeg skal like godt anbefale deg Rotosound, Liker du lyden til Phil Lynott, Steve Harris og Roger Waters, så prøv Jazz Bass Monel strengene, litt dyrere, men når lyden setter seg så er det den lyden du har så lenge du har de på wink.gif

Hvor mye dyrere? Min sunne fornuft vil ganske fort sette en stopper for strenger som blir på mer enn 3/4 verdien av selve bassen B) Waters-lyd hadde vært kult, though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Vil anbefale deg å kjøpe fra utlandet, for her koster de 700 kr :lol: Ca. dobbelt så dyrt som "standard" strengene til Rotosound.. Men samtidig så er dette strenger du ikke trenger å bytte før de eventuelt ryker, de holder den samme lyden hele tiden. (De er litt metalliske i begynnelsen (Steve Harris) Men når de dør så ender de opp med Waters/Lynott(Live and Dangerous) type tone...

Jeg bruker de på P bassen min, men på alle andre bruker jeg eksklusivt Optima Gold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Må man ha spesielle strenger til en Fender Mustang short-scale bass?

Er litt usikker på hva jeg bør kjøpe av tykkelse, de som står på kom med bassen og aner ikke hva det er. Kanskje 45-100/105 eller noe? Merke? DR?

Har lite peiling på strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Vel, Det er shortscale strenger, og de fleste produsenter lager de ikke bare i longscale. :) Du trenger ingenting spesielt ellers, bare noen strenger du er fornøyd med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen gode strenger til en rimelig pris? Skal selge bassen innen et par måneder, og de strengene jeg har begynner å bli rimelig slitte. Trenger noen litt billige da jeg ikke vil bruke så mye penger på noe som snart ikke er mitt lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.