Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal bo i Bangkok et halvt år.. hva gjør jeg med gitaren?


Sorg

Anbefalte innlegg

Det som er sikkert er at jeg må holde teknikken noenlunde ved like der nede, så det er uaktuelt å ikke spille på 6 mnder... Kan kanskje ta med gitaren, det bør jo gå greit på lange avganger som dette (de er vel mere nøye med kun en håndbagasje på korte flyvninger).. Det jeg dog tenker på er om det kan være skadelig for treverket, osv å ta den ned til de fuktige og varme temperaturene de har der? Er en PRS Custom Artist som jeg vil ta godt vare på og den holder tuningen veldig godt her, så hvis jeg tar den med der og så tilbake senere kan den kanskje ta skade av dette.. Noen erfaringer?

Et annet alternativ er å ta med en dårligere gitar eller å kjøpe noe der nede.. Noen som vet hva de ligger på i pris sånn ca og om man i det hele tatt finner skikkelige gitarer der nede og ikke bare skvip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utveksling, men jeg drar jo ikke ned for å sitte på lesesalen for å si det sånn.. Blir mest mulig reising i thailand, vietnam, kambodsja, laos, osv... Og etterpå kanskje litt mere ned i Indonesia, etc...

Er prisnivået ala USA der borte? Var der i 2004 og bare innom et par gitarsjapper (men ikke i Bangkok).. Så en del Fender del men usikker på om det var ekte eller humbug... Kunne jo alltids kjøpt en Ibanez eller noe sånt ja... Kjøper enten noe veldig billig som kan øves på og så gir den bort før jeg drar eller så kjøper jeg en skikkelig en som jeg kan ta med hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at man skal være litt mer obs på om det er ekte eller ikke når du handler, men det merker du jo når du spiller på den? Er gitaren OK å spille på et halvt år, er vel det det viktigste der og da? Handler man en bolton, er det jo ikke noe problem å dele den i to og putte den i en koffert, hvis man ikke gir den bort.

Uten at jeg vet, ville jeg tro at en gitar er relativt rimelig, fordi fraktkostnader og det generelle prisnivået er lavere enn her. Samtidig skal ekte vare selges i konkurranse med kopier. Det setter ned prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mest på at de ekte Fenderne, Gibson og alle andre merker blir lagd i USA eller hva? Er vel ikke så mye av det som shippes ned til Asia? Jeg tenker altså at de de har der er ting som er lagd der nede... Har spilt lite på Fender, osv så vet ikke helt om jeg kan vite om det er ekte eller ikke hvis jeg ikke merker at kvaliteten er helt på tryne da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det gjerne lar seg gjøre å få ta med gitaren inn på flyet, om du da ikke har en flightcase til den og kan sende den som bagasje. Det burde derfor fint gå an å få gitaren med deg, så spørsmålet er vel mer om hvorvidt du vil ta den med deg. Hvordan er risikoen for at noen stikker av med gitaren mens du er der? Og om du lar gitaren bli igjen hjemme i Norge, hvor mye må du ut med for å få noe å spille på der nede?

Da jeg var i statene sist fant jeg meg en Ibanez jazzgitar til $250 hos en pantelåner. Helt fint å ha som øvingsgitar mens jeg var der. Kanskje like greit å lete etter en brukt gitar i en lokal sjappe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på det nettrom sa.

Gitaren din kommer ikke til å ta skade av fukt/temperatur i Bangkok, men du kan nok oppleve at halsen endrer seg litt. Det er endringer i fukt/temp som er farlige, ikke fukt og temperatur i seg selv. Dersom du lar den ligge i kassa si noen dager og vende seg til klimaet i Thailand (og i Norge på vei hjem) burde det ikke være noe problem.

Det virker som du ikke akkurat skal sitte på hybelen og spille når du er der - hvis du skal loffe mye rundt tror jeg du kanskje er best tjent med å kjøpe en billig brukt gitar når du er der.

Husk malaria-tabletter i Laos/Kambodsja/Nord-Thailand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som Castroifiber. Lagt gitaren igjen hjemme og kjøpt en asiatisk gitar i asia.

Drit i US gitarene. Dem lager skikkelige saker i den delen av verden du skal til også.

Men disse modellene selges gjerne ikke i vesten pga dem ligner på design

som andre produsenter har betalt noen for å få enerett til å lage. ^_^

Disse forumene har brukere som eier slike gitarer og kan gi tips og råd av egen erfaring:

http://japanaxe.com/

http://www.tokaiforum.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen som vet hva prisene ligger på og hvilket utvalg det er? Enten kjøper jeg jo en veldig billig eller så kjøper jeg en skikkelig gitar som jeg også vil ha glede av her hjemme. Er jo ikke vits å måtte bruke 3-4 lapper på noe skvip..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.