Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar


ansi

Anbefalte innlegg

Altså... bindingen dekker båndene langs hele halsen... bare så det er sagt.

Merkelignok så er det ikke så mange slike historier blandt folk som har prøvd en del forskjellige Gibson'er...men som tidligere sagt er det ofte slike historier blandt folk som ikke kan koste på seg the real McCoy og påstår Ephiphone er like greit.

Har prøvd ett uttall av forskjellige Gibson'er og har jobbet i instrumentbutikk med hovedvekt på gitar m/tilbehør, og har ennå til gode å se en Gibson som er så dårlig laget som det ofte påstås.

Min oppfordring er rett og slett å prøve de selv dersom du tenker på en...

Jeg for min del tror folk tøver og lurer seg til å tro at konfirmantbudsjett gitaren deres er like god.

Kjenner flere som har råd til (og har flere dyyyre) Les Paul`s som også kommer med disse historiene.

Husker den Gibson`som Aphelion nevnte. -Er desverre ikke et enestående tilfelle.

Ingen jeg kjenner har noensinne påstått at Epiphone er bedre, eller like bra på noen som helst måte vs the real thing.

Jeg digger Les Paul, det er en av de tøffeste gitarmodellene noensinne, så det er ikke noe Gibsonhat fra min side ihvertfall :)

Gibsonfabrikken kan avogtil være mer opptatt av profitt (og å saksøke andre merker) enn av å oppretteholde kvaliteten en så dyr gitar bør ha synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den sterkeste og mest seriøse kritikken mot Gibson's gjennomsnittelige kvalitet kommer gjerne fra folk som både eier og har eid uttalige Gibson gitarer så jeg tror man skal ta kritikken for det den er ofte. En reaksjon og observasjon av at Gibson og Fender for den saks skyld lurver med kvalitetskontrollen og slipper alt for mange dårlige eksemplarer ut av produksjonslokalene. Slikt er forståelig med billig-gitarer som koster noen tusenlapper men ikke for et instrument til over 10k.

Men dette betyr ikke at alle eller de fleste Gibson gitarer er dårlige. Og det er nettopp her folk fra begge sider av diskusjonen ofte bommer så fullstendig. Hvis du skal ha en gitar hvor du er 100% sikker på at det du kjøper er 100% optimalt er du ikke engang sikret hvis du handler CS utgavene.

Du har to valg :

1 - Kjøp usett på nett (brukt eller nytt) og beregn en tusenlapp eller to ekstra for eventuelt etterarbeide. Returner hvis du ikke blir fornøyd.

2 - Prøv gitaren før du kjøper den og betal en tusenlapp eller to ekstra fordi du handler i butikk.

Gitarer er merkelige saker og ingen er helt like, samme hva det står på headstock'en.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en gitar hvor du er 100% sikker på at det du kjøper er 100% optimalt er du ikke engang sikret hvis du handler CS utgavene.

Jo. Med Gibsons garanti er du 100% sikker på at du ender opp med en gitar innenfor spec når du handler nytt, uansett hva slags tilstand gitaren er i når du kjøper den.

http://www.gibson.com/en-us/Support/Warran...sonUSAWarranty/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Med Gibsons garanti er du 100% sikker på at du ender opp med en gitar innenfor spec når du handler nytt, uansett hva slags tilstand gitaren er i når du kjøper den.

http://www.gibson.com/en-us/Support/Warran...sonUSAWarranty/

Og hvordan har de beskrevet en resonant kropp/hals og en god akustisk tone i de spec'ene ? ...

Vel .. de har faktisk beskrevet at de på ingen måte regner det som noen feil eller mangel :

THIS WARRANTY DOES NOT COVER:

4. The subjective issue of tonal characteristics.

Og som jeg sa i mitt tidligere innlegg :

Returner hvis du ikke blir fornøyd

Har forresten lest de såkalte "spec'ene" i owner manual'en ? Det er ikke all verdens..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan har de beskrevet en resonant kropp/hals og en god akustisk tone i de spec'ene ? ...

Vel .. de har faktisk beskrevet at de på ingen måte regner det som noen feil eller mangel :

THIS WARRANTY DOES NOT COVER:

4. The subjective issue of tonal characteristics.

Når du begynner å sutre over at man ikke kan reklamere pga synsing så er det et sunnhetstegn. Mesteparten av Gibson-hetsen på dette forumet bunner derimot ofte ikke i førstehåndskjennskap, men at noen kjenner noen som har hørt om noen som har prøvd noe de antok var en Gibson med noen dårlig lakk eller båndjobb, for deretter i sin uendelige visdom å konkludere med at "kvalitetskontrollen til Gibson suger". Seriøse vurderinger av erfarne gitarister uten agenda leser jeg med stor interesse, men ikke overdrivelser og fri fantasi som florerer på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner å sutre over at man ikke kan reklamere pga synsing så er det et sunnhetstegn. Mesteparten av Gibson-hetsen på dette forumet bunner derimot ofte ikke i førstehåndskjennskap, men at noen kjenner noen som har hørt om noen som har prøvd noe de antok var en Gibson med noen dårlig lakk eller båndjobb, for deretter i sin uendelige visdom å konkludere med at "kvalitetskontrollen til Gibson suger". Seriøse vurderinger av erfarne gitarister uten agenda leser jeg med stor interesse, men ikke overdrivelser og fri fantasi som florerer på dette forumet.

Sutre ? Gibson-hets ? Are you high sir ?

Jeg synes vel jeg både i dette innlegget og i andre angående tema har holdt en særdeles saklig tone og presentert et relativt nyansert syn på saken. Det mases stadig om "alle" som opphøyer Epi som likeverdig med Gibson, men det er da ingen som kommer med slike påstander i noen innlegg. Så lenge jeg selv ærlig og redelig har betalt for en Gibson Les Paul føler jeg at jeg må kunne si hva jeg mener om kvaliteten på instrumentet i forhold til prisen. Dessuten hva jeg synes om gode kopier.. Jeg har da eid noen gitarer og ingen av de har vært hverken feilfrie eller perfekte. Noen har gitt meg uendelig mye for pengene, andre.. not so much..

Greit nok at garantien til Gibson gir deg rett til å få gitaren "reparert" eller byttet hvis den er utenfor spec's, men ta en titt på hva de spec'sa egentlig sier ! De er beskrevet i owners manual.

La meg kort oppsummere min kritikk av Gibson gitarene :

-Noen eksemplarer trenger båndsliping og/eller justering av nut for å spille bra. Greit på en gitar til 2k men uakseptabelt for noe med en veiledende utsalgspris på.. hva er det for tiden ? 26 tusen ?

-Noen eksemplarer er for "døde" slikt blir det aldri gode gitarer av uansett hvilke pickup's man monterer.

Og bare for å repetere meg selv atter en gang : Overnevnte betyr ikke at man ikke må kjøpe Gibson, eller at man nødvendigvis kommer så mye bedre ut av det med en annen produsent, men derimot at Gibson ser ut til å ha en for dårlig kvalitetskontroll, eller at de med overlegg sender instrumenter som ikke er ferdige eller spesielt gode ut fra fabrikken. Det er ikke enestående for Gibson som produsent, men det er fakta. Prøver du før du kjøper har du stort sett eliminert problemet..

Noen burde kanskje ta inn over seg at noe de eier ikke nødvendigvis er et perfekt produkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sutre ? Gibson-hets ? Are you high sir ?

Jeg synes vel jeg både i dette innlegget og i andre angående tema har holdt en særdeles saklig tone og presentert et relativt nyansert syn på saken. Det mases stadig om "alle" som opphøyer Epi som likeverdig med Gibson, men det er da ingen som kommer med slike påstander i noen innlegg. Så lenge jeg selv ærlig og redelig har betalt for en Gibson Les Paul føler jeg at jeg må kunne si hva jeg mener om kvaliteten på instrumentet i forhold til prisen. Dessuten hva jeg synes om gode kopier.. Jeg har da eid noen gitarer og ingen av de har vært hverken feilfrie eller perfekte. Noen har gitt meg uendelig mye for pengene, andre.. not so much..

Greit nok at garantien til Gibson gir deg rett til å få gitaren "reparert" eller byttet hvis den er utenfor spec's, men ta en titt på hva de spec'sa egentlig sier ! De er beskrevet i owners manual.

La meg kort oppsummere min kritikk av Gibson gitarene :

-Noen eksemplarer trenger båndsliping og/eller justering av nut for å spille bra. Greit på en gitar til 2k men uakseptabelt for noe med en veiledende utsalgspris på.. hva er det for tiden ? 26 tusen ?

-Noen eksemplarer er for "døde" slikt blir det aldri gode gitarer av uansett hvilke pickup's man monterer.

Og bare for å repetere meg selv atter en gang : Overnevnte betyr ikke at man ikke må kjøpe Gibson, eller at man nødvendigvis kommer så mye bedre ut av det med en annen produsent, men derimot at Gibson ser ut til å ha en for dårlig kvalitetskontroll, eller at de med overlegg sender instrumenter som ikke er ferdige eller spesielt gode ut fra fabrikken. Det er ikke enestående for Gibson som produsent, men det er fakta. Prøver du før du kjøper har du stort sett eliminert problemet..

Noen burde kanskje ta inn over seg at noe de eier ikke nødvendigvis er et perfekt produkt...

Takk Greener, fornuftige ord :)

Er så bra at hver gang noen ytrer den minste kritikk mot Gibson er de liksom fjortisser

som er sure for at konfirmasjonspengene ikke holdt til mer enn en Epi Les Paul og dermed har

mindreverdighetskomplekser og påstår derav at Epi er minst like bra som Gibson osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste som trenger å ta innover seg at de ikke har et perfekt produkt ikke er Gibson eiere. De fleste gitarer som blir beskrevet som perfekte på dette forumet er gitarer i det billige segmentet, og de blir av eierne holdt for å være mye bedre enn gitarer som koster 5-10 ganger mer. Særlig er det Gibson det går utover. Er sjøl bekymret over "billig modellene" til Gibson, men å påstå at all kvalitetskontroll og annet er helt på trynet holder ikke mål. Nå tas til og med CS gitarene med i den dårlige kvalitetskontrollen ser jeg. På mine to Gibson CS har jeg navnet på den som har gått over gitaren og satt dem opp. Det står også mål på strengehøyder og hva som er sjekket. Det som er en vesentlig forskjell fra rent maskinproduserte gitarer er at hver gitar er unik. Det har både plusser og minuser. På plussiden får du et unikt instument med sin egen personlighet. På minussiden må du regne med at alt ikke er helt perfekt i betydningen av at lakk, båndarbeid og annet varierer litt fra gitar til gitar. 18% av treverket som blir bestillt blir funnet godt nok til å brukes på CS modeller. Hvor blir det av resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gitarene jeg har hatt/prøvd som jeg ville betegnet som nær perfekte

er Anderson, Suhr og Tyler.

"håndbyggde" i den grad noe er det lenger, ingen variasjon i båndarbeid, lakkering.

Rett og slett folk som bryr seg om hva de sender fra seg.

Gibson og f.eks Fender er mye større og her har byggerne the bigwigs hengende over seg som krever

effektivitet og produksjon kun med tanke på the bottomline, da kan det gå litt fort i svingene selv om

det er flinke folk som står bak gitarene.

Var jo mye derfor John Suhr sluttet som Fender CS bygger.

Har aldri hatt noe å utsette på håndverket til noen av disse.

Lyd og feel blir subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste som trenger å ta innover seg at de ikke har et perfekt produkt ikke er Gibson eiere. De fleste gitarer som blir beskrevet som perfekte på dette forumet er gitarer i det billige segmentet, og de blir av eierne holdt for å være mye bedre enn gitarer som koster 5-10 ganger mer. Særlig er det Gibson det går utover.

Vel.. der har vi det igjen det er jo den samme argumentasjonen i ny innpakning igjen. Slik jeg ser det er det vel egentlig ikke så mange gitarer som blir beskrevet som "perfekte" på dette forumet. Spesielt ikke gitarer som koster 5-10 ganger mindre enn en Gibson. Jeg får det bare ikke til å stemme.. Det som derimot slår meg er at enkelte gibson eiere virker uvanlig hårsåre. Jeg vil vel påstå det at uansett hvilken gitar det er snakk om på dette forumet er det alltid noen som med større eller mindre alvor føler for å informere omverdenen om hvor dårlig nevnte instrument er.

.....men å påstå at all kvalitetskontroll og annet er helt på trynet holder ikke mål.

Det er da ærlig talt ingen som sier akkurat det ? er det ? O.K. det gjøres vel et for stort poeng av det hele muligens og det bringes på bane alt for ofte, men samtidig er det jo også et faktum som kan være greit å være litt obs på når man skal handle da..

Nå tas til og med CS gitarene med i den dårlige kvalitetskontrollen ser jeg

Hvis det er det jeg skrev du sikter til, vil jeg oppfordre deg til å lese det en gang til. Hva var det egentlig jeg sa ?

Hvis du skal ha en gitar hvor du er 100% sikker på at det du kjøper er 100% optimalt er du ikke engang sikret hvis du handler CS utgavene

Med hånden på hjertet - mener du virkelig at alle gitarene som forlater custom shop fra både Fender og Gibson er helt identiske og at alle er like gode ? Det er jo nettopp det jeg påpeker - gitarer kan ikke lages 100% like og det vil være kvalitetsforskjeller også blandt de aller dyreste utgavene. Sånn er det bare.

Forøvrig er jeg av den oppfatning at Gibson sine CS gitarer er de beste LP'ene som kan kjøpes for penger, nettopp fordi de i snitt er veldig godt laget og fordi de har langt mer "karakter" enn standard serien. De CS gitarene jeg har prøvd har vært helt utrolige instrument og jeg skulle gjerne ha eid en hvis jeg hadde hatt talent til å forsvare innkjøpet. :)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gitaren les paul er som alt annet menneske skapt en smaks sak.

når støre selskaper går til helvete med noe som blir lagt vekt på, er det greit og anse antall feilmodeller i forhold til antall ikkefeilmodeller og så klart skal et dyrt instrument ha bedre kvalitet enn et billig et.

personlig foretreker jeg noe mer radikalt så til trådstarter gå for esp eller bygg en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.