Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egen gitarhals


Anbefalte innlegg

Lage kroppen til en gitar er jo passe basic, men hvordan er det med å lage en egen hals til en elgitar, det er vel ganske vanskelig?

Jeg er forøvrig av typen som vil lære å lage gitar og ikke så mye hvordan den første blir, dette er noe jeg vil lære, det ser skikkelig moro ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lage en Fender- type hals er ikke umulig, det som kanskje er vanskeligst er å frese ut til trussrod. Det bør du kjøpe.

Det er vanskeligere å lage en hals enn å lage en kropp. Jeg har gjort begge deler. Generelt sett er det så mye jobb å lage en hals at hadde ventet til jeg hadde litt erfaring med trebearbeiding.

Nå vet jeg jo ikke hva slags utstyr du har tilgang til, eller hvor mye du har jobbet med tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo ikke hva slags utstyr du har tilgang til, eller hvor mye du har jobbet med tre.

Har ikke tilgang til noe spesielt utstyr til dette, og har vel jobbet ganske lite med tre. :(

Ideen min var en reversert headstock lignende ESP eller Jackson sine, spisse kanter ;)

EDIT: Typo

Endret av Silverfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Castorfiber sier - og uansett om vi snakker om en kropp eller hals (på en bolt-on) eller en gitar med limt hals så krever det en del utstyr og helst mye erfaring med trearbeide. Å lage en kropp er som du sier egentlig relativt enkelt i prinsippet, men i praksis krever også det egentlig en del verktøy og et godt håndlag.

Hvis du vil lære deg å lage gitarer fra bunnen av er erfaring den viktigste komponenten egentlig. Det er utrolig hva man kan lage med enkle verktøy men det krever altså mange års erfaring med verktøyet og forming av trevirke. En kunnskap som det forøvrig ikke er mulig for alle å ta til seg, da folk har ulike evner. En god "maskinpark" forenkler selvsagt jobben betraktelig og gir flere av oss muligheten til å lage mere avanserte ting, men slikt koster som kjent penger og det tar plass.

Som en start kan du jo begynne å lage en kropp og kjøpe en ferdig hals. Hvis du vil lære deg noe essensielt om halser kan du begynne med å lære deg hvordan man monterer og/eller sliper og former bånd. Hva angår å lage en kropp kan du sikkert finne noen som lar deg bruke en god båndsag og tykkelseshøvel. En billig overhåndsfres kan stort sett gjøre jobben hvis du lærer deg å bruke den og hvordan du kan lage ulike jig'er og maler for bruk med den.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.