Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan bli en bedre vokalist


jealei

Anbefalte innlegg

hei, noen her som har tips på hvordan en kan bli en bedre vokalist? jeg har det problemet at jeg går litt fort tom for luft, og med det så blir det litt falske toner

Hei, det er mange ting en kan gjør for å bli en bedre vokalist. Prøv å pust med magen og varm opp stemmen før du begynner å presse den.

Her har du en del tips: http://www.ehow.com/how_2218407_be-better-singer.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper opp for luft? Begynn å jogg, få bedre kondis. Virker som bare det. Ellers lær deg avspenning og syng ifra magen og ikke brystet.

Tviler på at Hank Von Helvette jogger for å kunne stå å rope og disse med magen.. men alle har godt av en joggis. Sist men ikke minst: Drikk tran! Bra for alt!

Endret av TheGibsonMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på hva du skal synge. Men tror du blir overrasket over hvor mange vokalister som faktisk trener hardt. Det krever litt å være på turne. En kan ikke bare drikke seg full hver kveld, spise drit mat hver dag og bare la kroppen forfalle.

Ellers må jeg igjen si det, at ved trening, så forbedrer lungekapasiteten seg, og en kan holde toner renere lengre. Spør enhver sangpedagog, og du får det samme svaret. Men en må også jobbe med sangteknikk og andre pusteøvelser. Det er alle tingene en gjør rundt som forbedrer sangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om at bedre kondis gir bedre lungekapasitet?!?

Jo, det er det faktisk. Bedre kondis gjør at kroppen kan nyttiggjøre seg mer av oksygenet du puster inn, men det betyr ikke at lungene dine blir større, les: kan holde mer luft. Det du vil merke, derimot, er at hvis du er i veldig god form vil du klare å springe mer rundt på scenen uten å bli andpusten - og det hjelper jo litt, og kan nok oppleves som "større lungekapasitet".

Lungevolumet er rimelig konstant hos voksne, vanligvis ca 6 liter, hvorav vi kan nyttiggjøre oss rundt 4.5.

les og lær: http://en.wikipedia.org/wiki/Lung_volume :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det faktisk i den artikkelen du linker til at:

Larger volumes: males, taller people, non-smokers, athletes, people living at high altitudes

Altså utvikler idrettsutøvere større lungevolum....? Eller er det jeg som missforstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal breie meg stort med det lille jeg vet, er jo noe av teknikken å kunne spare på luften, det vil si å ikke pøse på med luft slik at det blir tomt. Dette er jo bare en knøttliten del av det å være en "god" vokalist.

Etter det jeg har fått med meg, er det vel mange andre faktorer som er viktigere enn å ha nok luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.