Web Analytics
Jump to content

Hva heter disse akkordene?

Recommended Posts

1: Gmaj7no3

2: Dsus4/E

Eller noe sånt :)

Det du trenger å lære deg for å finne ut av dette på egenhånd, er hvordan akkordene er bygget opp. Det er egentlig ikke så vanskelig som det kanskje høres ut som. Finn Benestads "Musikklære" samt samtlige verdige "guitarlesson"-sider på nettet dekker nok dette :)

Den første ville jeg nok kanskje heller nedskrevet som Gadd9/F#. Selv om tersen ikke er med hos gitaristen kan det godt være det er greit å ta den med hos gitarist #2, eller pianisten.

Dette med hvordan akkorden skrives opplever jeg også har noe å gjøre med hvordan låta går. Dsus4/E ser kurant ut for akkord #2, men når samme grepet (men flyttet) benyttes i "Kiss" av Prince, ser jeg fortsatt på det som en D-akkord, og sist jeg tenkte på det ble det Dmaj13.

Oppdaget en leif, første akkorden er Gsus2/F#, ikke add9, tersen er jo fraværende. Men igjen, dersom det kan passe å ha tersen liggende hos en annen, for eks pianisten, kan den i låta skrives ned som Gadd9/F#.

Det andre jeg forsøkte å si, men som ikke kom klart frem grunnet manglende koffein-inntak, er at å skrive ned akkord #2 som Dsus4/E fungerer, men at det igjen kommer an på konteksten. Det er med andre ord også en Fmaj13 (uten grunntone), akkurat som det er en Em11 (uten kvint), og en Gsus2/E.

Hva som passer best kommer i mine øyne ofte an på hva som kommer før og etter, dvs hva som faktisk lar seg lese.

Hups. Akkord 1 blir nok sus2/F#, ja. Jeg trodde i sukker-rus at A-strengen var mutet ;)

Og hvis jeg tolker deg riktig, så er det sant som du sier at en akkord kan være mange akkorder. Siden du nettopp gjorde meg oppmerksom på dette, vil jeg altså endre på mine foregående uttalelser og heller si at akkord to kan være Dsus4/E

Aight? :)

Tusen takk, dere :) Nå fikk jeg lyst til å lære meg dette! Er det noen nettsider dere kan anbefale? Jeg prøvde meg på kvintsirkelen, men jeg forsto ikke så mye ved hjelp av denne siden: http://www.trell.org/muweb/kvintsirkelen.html

Jeg tror jeg bør begynne helt fra begynnelsen. Husker såvidt noe fra musikktimene, men ikke mye. Så vidt jeg husker er prim, sekund, ters, kvart, kvint, sekst, septim, og oktav intervallene, men noe mer kan jeg ikke.

Kjempefint hvis noen kan anbefale en nettside jeg kan lære dette på :)

Begge disse akkordene er veldig diffuse, i seg selv kan de tolkes på svært mange forskjellige måter og det handler som alle andre sier om konteksten de er satt i. Tenk alltid på hvilke toner de andre instrumentene spiller når du skal analysere en akkord! Forøvrig er det selvfølgelig ikke feil å kalle den første akkorden en sus2 med maj7 i bass, men selv får jeg litt mer assosiasjoner til en slags D dur akkord med tersen i bass (tenker spesielt på den vanlige voicingen 2 | x | 0 | 2 | 3, og en tilføyd kvart, altså: D11/F#.

http://ultimate-guitar.com/lessons/chords/...hords_work.html

Major R - 3 - 5 ex: G

Minor R -b3 - 5 ex: Gm

Major 7 R - 3 - 5 - 7 ex: Gmaj7

G-dur blir altså Prim + Ters + Kvint

Om man skal lære seg alt dette på nettet, mener jeg det er lurt å øve inn intervallene på engelsk. Da blir det også fort lettere å forstå seg på "gitargrep" osv :)

Jeg ser #2 som en A7sus4... Men, er helt enig med det som blir sagt. Sammenheng og andre instrumenter spiller en stor rolle.

En tanke du kan gjøre deg er hvorfor du skal gi akkorden et navn. Sannsynligvis er det for at andre, eller du, skal klare å gjenskape den samme akkorden på et senere tidspunkt. Da kan du enten være pinlig nøyaktig og skrive ned f.eks. maj13, eller du kan skrive en enklere variant Dsus4/E. Den første klarer noen få å spille kjapt, den andre klarer de aller fleste å spille kjapt.

http://ultimate-guitar.com/lessons/chords/...hords_work.html

Major R - 3 - 5 ex: G

Minor R -b3 - 5 ex: Gm

Major 7 R - 3 - 5 - 7 ex: Gmaj7

G-dur blir altså Prim + Ters + Kvint

Om man skal lære seg alt dette på nettet, mener jeg det er lurt å øve inn intervallene på engelsk. Da blir det også fort lettere å forstå seg på "gitargrep" osv :)

Takk! Tror jeg skjønte det! Så da blir tonene i G dur G, B og D slik som man tar grepet? Men i C dur blir det da C, E og G og akkorden C slik jeg har lært den består av C, E og C. Håper du skjønner hva jeg mener... Hva er det jeg gjør galt?

Takk! Tror jeg skjønte det! Så da blir tonene i G dur G, B og D slik som man tar grepet? Men i C dur blir det da C, E og G og akkorden C slik jeg har lært den består av C, E og C. Håper du skjønner hva jeg mener... Hva er det jeg gjør galt?

En fullverdig akkord består av grunntone, ters og kvint. I tilfellet C dur er dette C E og G. Du kan gjenta tonene flere ganger i akkorden, og de kan komme i forskjellig rekkefølge. Vet ikke helt hvordan du spiller C dur, men regner med at det er en åpen G-streng inni der.

Edited by fiskehode