Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra lyd i JCM 800


ofulm

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel rørforsterker. Marshall JCM 800. Jeg regner med at de fleste kjenner til den. Men er det noen som har god erfaring med den? Jeg er ute etter lignende lyd som Synyster Gates eller Petrucci har (ja, jeg vet jeg ikke har noe Mesa/Boogie). Jeg spiller sologitar, så jeg er ute etter noe som ikke lager støy, selv når volumet er høyt (trommisen vår har visse problemer med å dempe seg, så ja, det er snakk om ganske høyt). Er det noen som vet om en distortionpedal som har det jeg ønsker? Jeg lurer også på hvordan jeg skal få en bra clean lyd på den (her er jeg ute etter type Gilmour eller, igjen, Petrucci lignende lyd). Veldig fint om noen kan hjelpe meg ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik amp selv, og den låter sjef om man gjør det riktig! Det er nærmest blasfemisk å kjøre distortionpedaler på denne ampen, man må jo la den gjøre det den kan best!

Riktignok trenger den et lite spark for å låte skikkelig tøft :) Gjør som følger: Bruk higaininputen. Sett gain på ampen (preamp volume) på 5-7 et sted. Hiv en overdrivepedal foran, sett gain på pedalen til null og skru opp volumet på pedalen til du er fornøyd. Funker som ei kule, MYE tightere og fetere lyd enn det du får ved å bare skru opp på ampen :)

Når det gjelder pedaler funker Ibanez Tubescreamer (eller en hvilken som helst klone), Boss Super Overdrive og Visual Sound Route 66 glimrende til dette formålet. Selv bruker jeg sistnevnte, og kunne ikke vært mer fornøyd :)

Lykke til!

EDIT: Ser at du lurer på cleanlyd også, vil du ha mulighet til å switche er det jo best med en distortion-pedal ja. Men det er den skikkelige brumminga fra en Marshall-amp som jobber hardt som er fetest ;)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik amp selv, og den låter sjef om man gjør det riktig! Det er nærmest blasfemisk å kjøre distortionpedaler på denne ampen, man må jo la den gjøre det den kan best!

Riktignok trenger den et lite spark for å låte skikkelig tøft :) Gjør som følger: Bruk higaininputen. Sett gain på ampen (preamp volume) på 5-7 et sted. Hiv en overdrivepedal foran, sett gain på pedalen til null og skru opp volumet på pedalen til du er fornøyd. Funker som ei kule, MYE tightere og fetere lyd enn det du får ved å bare skru opp på ampen :)

Hvordan bør de andre instillingene på forsterkeren være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør de andre instillingene på forsterkeren være?

Etter smak ;) De fleste 800er har ganske mye diskant, latterlig mye faktisk, så dra denne ned og bassen opp. Sett mellomtona til et fornuftig utgangspunkt, rundt 5, og bruk ørene :) Presence bør også settes ganske lavt for å unngå at det blir for skarp lyd.

Min 800 er faktisk så bright at jeg har tenkt å få moddet den så den låter litt mer riktig. Kan ikke ha diskanten over 1 nå, det syns jeg er på kanten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, men jeg får den liksom ikke helt til å låte som jeg vil. Passer til Pink Floyd, Deep Purple og den typen ting, men ikke til de tyngre tingene jeg spiller som Dream Theater, Avenged Sevenfold og Pantera. Men takk likevel, for som jeg sa så passer den ypperlig til litt eldre ting jeg spiller :)

Endret av ofulm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du har feil amp. Se på Slayer og Black Label Society, begge bruker JCM800 med boost foran, og du hører jo hvordan det låter... FETT! ;)

Kanskje det ikke er riktig amp til «din (noen andre sin?) lyd» ;)

JCM800 er jo en amp med veldig «grovkornet» gain, som brøler mye. Vil du ha Petrucci-lyd er det igrunn helt feil sted å begynne, med mindre du kjører den clean og har en pedal som kan gjøre jobben... Jaja :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt på en POD. Men hvordan gjør men det om en skal gå fra clean til distortion på en slik en (jeg snakker om live slik at man trenger en pedal, ikke når man sitter hjemme og kan bruke hånden)? Vil jeg få problemer med å lage overtoner med denne? Jeg har hatt problemer med "Dimebag-squeal" med andre distortion-pedaler jeg har hatt.

Endret av ofulm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.