Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av synthesizer!


Captain Koala

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Jeg har fått i oppgave å kjøpe inn en synth. Den skal være til en menighet, og den skal kunne brukes til rolig musikk (lovsang og denslags), så det jeg ser etter er en synth med gode muligheter for (nå kommer en rekke begreper jeg ikke har peiling på) warm pads, ambience og generelt rolige lyder som ikke låter cheesy og 80-talls. Jeg har tidligere lekt meg litt med en softsynth som heter Absynth, og der klarte jeg å skape noen utrolig flotte lydlandskaper. Det var ikke akkurat feil, men jeg vil helst ha noe som kan brukes på en scene. ;)

Som dere sikkert forstår, så vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter. Har sett litt på ymse modeller fra Clavia (Nord Stage og denslags), men de blir fort litt dyre og avanserte. Ellers kan jeg vel nevne at det ikke trenger å være fullt klaviatur med veide tangenter, for vi har allerede et flott flygel på plass som pianisten bruker til vanlig.

Til dette prosjektet har jeg blitt tildelt en sum på cirka 11.000 kr, så jeg tror vi setter budsjettet der.

Her er en rekke stikkord av hva jeg vil ha: mulighet for å lagre banks/programmer, rolige ambiente lyder, pads, fender rhodes, lett å bruke.

Noen som har forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det kan du fint plukke opp en brukt Yamaha Motif 7 eller 8 :)

Brukt av bla. David Paiche under Amsterdam DVDen til Toto. Forskjellen mellom 7 og 8 er antall tangenter.

http://youtube.com/watch?v=84SZ4nw9giY

Hola, takk for svar! Motif ser jo råbra ut, har sett dem av og til på scene, gjerne i gospelsammenheng... og Toto? Det er slettes ikke verst!

Jeg finner ikke Motif ny i webbutikk, har de gått ut av produksjon? Kan være jeg er dårlig til å lete. Jeg får ta meg en kikk på bruktmarkedet, se om jeg finner noe interessant.

Håper at flere kommer med forslag imens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får også en Korg Triton for 6-7 lapper brukt i disse dager ser jeg. Den er nok ikke like bra som en Motif, men kanskje mer lettbrukt om mange forskjellige skal spille på den?

Har ikke prøvd Motif selv, men den virket utrolig avansert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får også en Korg Triton for 6-7 lapper brukt i disse dager ser jeg. Den er nok ikke like bra som en Motif, men kanskje mer lettbrukt om mange forskjellige skal spille på den?

Har ikke prøvd Motif selv, men den virket utrolig avansert :P

Korg Triton har jeg faktisk også sett rundt på diverse scener tror jeg. Denne må nok også sjekkes ut.

Hvordan er det med muligheter for å koble til såkalte synth-moduler, noen som kan noe om dette? Jeg tenker også på å få meg en Macbook til høsten, vil denne være grei å bruke sammen med Motif eller Triton? Tenker da på softsynther og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motif er ikke bedre en Triton.

Det blir en ren smaksak. Triton er bedre enn Motif på endel ting og vice versa.

Du ser rimelig mange som bruker begge (i den grad noen fortsatt bruker hardware synther til noe

annet enn MIDIbrett da..)

Jeg endte på en Triton men Motifen kan være et bedre kjøp for andre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synthene fra 80tallet som er nevnt her, låter dessverre sørgelig utdatert. Jeg har to stykker, og vil ikke kvitte meg med noen av dem, men selv om jeg har en DX7 II med Black Matter eksansjonskort, må jeg innrømme at mange av lydene ikke har tålt tidens tann. Dessuten- den krever en god romklang i tillegg, det er ikke innebygget.

Når det er sagt, er den meget god å spille på, klaviaturet er jo førsteklasses, men hadde nok ikke stilt med den på oppreden uten en ekstra synthmodul.

Da blir det mye ledninger og mye mikk, så det er nok bedre å satse på en synth som har "alt" innebygget.

Sier ikke at det er en dårlig synth, men det er ikke akkurat en "plug and play"- enhet.

Bare til sist- jeg betalte et tresifret beløp, både for den, og for Ensoniq SQ-en jeg har. Med haugevis av cartridges, og expression- pedaler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synth...i en kirke?

Det er jo strengt tatt snakk om ungdomsmusikk da ;)

Vet ikke helt om jeg tør satse på ting fra 80-tallet, selv om sikkert de låter sjefs for den saks skyld. Den må være grei å bruke, og den må låte fint.

Vil gjerne man kan få til flotte såkalte "pads", som kan hjelpe med et bredere og mer utfylt lydbilde.

DX7 er inne på noe her:

Samtidig vil jeg f eks gjerne ha en flott rhodes-aktig lyd. Vil Motif eller Triton gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korg polysix kan lage fete pads og rhodes-aktige lyder

Kjøpte forresten min dx7 med hard case for 2000, så for 11000 kan du sikkert få kjøpt flere synther.

Som sagt, jeg synes det er mye fetere med skikkelige synther i stedet for dagens nymotens altmulig-keyboards.

Med en skikkelig synth kan du faktisk lære deg hvordan syntese fungerer og det er DA det blir moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.