Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiny Terror med to 2x12-kabinett


Anbefalte innlegg

Et ekstra 2x12-kabinett falt meg i fanget. Etter hva jeg kan skjønne har den to input bak, samt en switch som bestemmer ohm (8 eller 16). Det samme har mitt eksisterende kabinett. Vil det være mulig å koble dette kabinettet på TIny Terroren min? I så fall..hvordan? Fra 8ohm-outputtene til hvert kabinett? Hvilket av hullene på kabinettet skal i så fall brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Switchen på baksiden som bestemmer ohm (som du skriver) høres litt merkelig ut. Jeg vet ikke om NOEN 2x12-cabs som kan switche mellom 8 og 16 ohm mono. Å skifte mellom 2x8ohm stereo eller 1x16ohm mono derimot høres mer riktig ut. Å skifte mellom 2x16ohm stereo eller 1x8ohm mono er også teknisk mulig med et 2x12.

Når du er sikker på at begge kabinettene er switchet til mono, så skal du sjekke om de har samme impedanse i mono (som da mest sannsynlig er 8 eller 16 ohm per kabinett). Det blir lettest om begge kabinettene har samme impedanse i mono. Om hvert kabinett har 16 ohm mono så vil den totale impedansen bli 8 ohm. Sjekk i manualen til ampen din hvordan du skal koble to stk. 16 ohm kabinetter til ampen. Hvilken inngang du bruker på selve kabinettene spiller skjelden noen rolle når de står i mono. Dersom kabinettene derimot er 8 ohm hver blir det problematisk. Da vil impedansen totalt bli 4 ohm, noe jeg ikke vet om Tiny Terror takler. Igjen: Sjekk manualen.

Verdt å nevne: Impedanser og kobling av disse kabinettene kan likevel trikses til å være anderledes enn det jeg har nevnt (du kan seriekoble to stk. 8 ohm kabinetter for å få totalt 16 ohm), men det vil nok kreve litt lodding og sånt snerk. Let me know if you need to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det skal Tiny Terror ha 2x8 ohm eller 1x16ohm.

Om begge kabinettene er 16 ohm mono kan du sette TT til 2x8 ohm, og koble til begge.

edit: Det var vel stort sett det GummiTZ sa også, men jeg sa det litt enklere. =p

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Switchen på baksiden som bestemmer ohm (som du skriver) høres litt merkelig ut. Jeg vet ikke om NOEN 2x12-cabs som kan switche mellom 8 og 16 ohm mono. Å skifte mellom 2x8ohm stereo eller 1x16ohm mono derimot høres mer riktig ut. Å skifte mellom 2x16ohm stereo eller 1x8ohm mono er også teknisk mulig med et 2x12.

Du har helt rett, det var det jeg, med en noe sviktende elektrobakgrunn, forsøkte å si.

Når du er sikker på at begge kabinettene er switchet til mono, så skal du sjekke om de har samme impedanse i mono (som da mest sannsynlig er 8 eller 16 ohm per kabinett). Det blir lettest om begge kabinettene har samme impedanse i mono. Om hvert kabinett har 16 ohm mono så vil den totale impedansen bli 8 ohm. Sjekk i manualen til ampen din hvordan du skal koble to stk. 16 ohm kabinetter til ampen. Hvilken inngang du bruker på selve kabinettene spiller skjelden noen rolle når de står i mono. Dersom kabinettene derimot er 8 ohm hver blir det problematisk. Da vil impedansen totalt bli 4 ohm, noe jeg ikke vet om Tiny Terror takler. Igjen: Sjekk manualen.

Verdt å nevne: Impedanser og kobling av disse kabinettene kan likevel trikses til å være anderledes enn det jeg har nevnt (du kan seriekoble to stk. 8 ohm kabinetter for å få totalt 16 ohm), men det vil nok kreve litt lodding og sånt snerk. Let me know if you need to...

Jeg satte begge kabinettene på 16 ohm mono, koblet de til forsterkerens 8 ohm-utganger (som helt sikkert ikke heter 8 ohm-utganger), og har nå lyd i fire element. Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det skal Tiny Terror ha 2x8 ohm eller 1x16ohm.

Om begge kabinettene er 16 ohm mono kan du sette TT til 2x8 ohm, og koble til begge.

edit: Det var vel stort sett det GummiTZ sa også, men jeg sa det litt enklere. =p

Takk, takk! Var veldig greit med en for dummies-oppsummering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.