Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Mahogany plate?


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Joda det er en løsning å lime sammen to plater, men da må altså den øverste platen høvles ned til eksakt tykkelse lik dybden av halslommen. Dessuten må utformingen av halslommen fortsatt være så eksakt som mulig. Men det er klart med tålmodighet og egnet verktøy går jo det greit.

Om det så er den best tenkelige løsningen å lime sammen to omtrent like tykkelser på den måten er jeg ikke så sikker på da.. LP'ene har en tykk mahogni kropp med en relativt tynn topp i lønn, men det er altså den tykke mahogni platen som utgjør det meste av kroppen.

Hvis du ikke er så opptatt av å lage en best mulig kropp med tanke på valg av tre osv, kan du jo bruke kryssfiner heller. Det ble laget masse gitarer i korea på 80/90 tallet som låter helt forsvarlig i dette materialet. Det er jo nesten gratis og ubegripelig solid i forhold til alt annet. Prøv f.eks med høykvalitets plater i baltisk bjørk som blandt annet brukes til hornhøyttalere, de er slett ikke døde rent klangmessig og vekten er ikke så ille.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For det første- det er mye som går. Den første gitaren jeg lagde, ble produsert på sløyden av to sponplater, en på 15 mm og en på 19 mm. Ved hjelp av pussing med rasp, fil, sandpapir og masse sparkel ble det da gitar det også. Den ble lagd på denne måten. Knall rød, mener jeg å huske, men at sponplaten var videre vibrasjonsvillig er en annen sak.

Poenget er at jeg lærte masse av prosessen.

For det andre- halslommen bør passe 100%, men gjør den ikke det, er det da ikke forbudt å "ta en Blackmore". Han pleide å lime fast halsen i halslommene på Straten sin, fordi han mente det ble bedre. Det er jo også en løsning, om enn en løsning som ikke er uten ulemper. Halsen sitter da helt fast, i det minste.

Til ideen om lapsteel- god idé. Har faktisk tenkt på å lage en selv, når noen av de andre prosjektene er gjort unna. Det er et morsomt instrument, ganske enkelt å bygge, og har noen færre utfordringer i forhold til kravene om presisjon i halslomme og slikt.

Du kommer til å lære masse om trebearbeiding og gitarbygging ved å sette sammen en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..."ta en Blackmore". Han pleide å lime fast halsen i halslommene på Straten sin, fordi han mente det ble bedre.

Ein strat med fleire halslommer? Er det difor han har den spesielle lyden? :ninja:

Det med gitarbyggjing verkar veldig kjekt. Har sjølv ein handoverfres liggjande, er det vanskeleg å frese?

Endret av eXplorer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er i og for seg så vanskelig å frese, men det er to ting man trenger, ut over fresen og fresestålet, hvis resultatet skal bli bra. Det ene er en mal, og det andre er tålmodighet. det å frese i så hardt treverk som gitarer til vanlig er laget i, er noe helt annet enn å frese litt i en "plantasjefuruplanke". Turtallet må ned, og tiden man bruker, må økes masse. Hvis ikke går det bare varmt, og det blir bare tull og tøys og ødelagt utstyr. Går det varmt, så det blir brunt der du freser, er det et alvorlig varsel.

"Frihåndsfresing" av halslommer og ulike hulrom er en risikosport, og er ikke akkurat det man starter opp med. Lag maler!

Explorer- ja, ser det ble med en "e" for mye der, eventuelt tre for lite. Det mest riktige alternativet er nok "Han pleide å lime fast halsene i halslommene på Stratene sine, fordi han mente det ble bedre.

Dessuten er det kanskje feil å bruke preteritum, siden han trolig holder på med det fortsatt, innimellom luttspillingen og snabeltøflingen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Ser at de etterlyser mahogny - kanskje eg kan hjelpe med nokoo sjelden vare?

Har:

- Honduras mahogny, 1 stk. planke 255 x 33 x 7,5 cm, farge

djup mørk brun/lilla, vekt ca 80 - 100 kg.

- Rio palisander,

Planke 1: 192 x 17 x 6 cm vekt ca. 45 kg, farge djup raud/lilla/svart

Planke 2: 215 x 4,5 x 5,8 cm vekt 10 kg, farge mørk lilla m/enkelte lys rosa felt,

- Støttann frå Mammut

12,0 x 7,5 x 4,0, farge gul/kvit med brune spetter, Denne er meget god å

jobbe i (skjære) - ikkje sprø og hard men med veldig behagelig og jevn

struktur.

Treet vart kjøpt av ein snekker som skulle legge ned sin verkstad i 1970

og har vore her inne på min snekkerverkstad sidan. Denne type tre vart

totalfreda umogeleg å få tak i. Har ikkje brukt av den fordi den er for

fin til å lage møbler av... men den passar glimrande til instrumenter.

Om de er intr. så ta kontakt.

Mitt mob. nr. er 41451115

Endret av xl-viking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med svartor, og fikk forleden tak i noen rester som jeg skal benytte i mitt neste gitarprosjekt. Jeg skal bygge en gitar med gjennomgående hals, og trenger litt mindre bredde på materialene enn om man skal ha pålimt eller påskrudd hals.

For 2 stk planker a ca 40 x 170 x 510 mm var prisen kr 200,- + frakt.

Kontakt Øydna Sagbruk AS, tlf 38 28 12 10. Kanskje de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.