Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Mahogany plate?


TulleGutt

Anbefalte innlegg

neckjoint kan no være riktig ja, men nå tror jeg nok japanerne var litt mere opptatt av å velge gode emner både når de bygget kropper og halser også. Hvis man kakker på hals eller kropp med fingrene hører man faktisk forskjellen hvis man sammenligner. Altså mellom nyere og for all del vesentlig rimeligere Ibanez og de eldre Japan produserte - jeg mener de nyere "erstatningsmodellene" er jo tross i alt en del rimeligere

Enig!

Er bare redd for å si at alt var så meget bedre før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men på alvorets side: Jeg har en stor, stor gran som står rett ved siden av hytta (tja, tipper den er 1 meter unna) som mest sannsynlig skal felles i år eller neste år. Hadde gran vært no å leke med som første gitarprosjekt eller blir det bare drittlyd av gran uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo visse problemer forbundet med å bruke gran, men rent tone messig skal det jo være et godt materiale. Her er litt info :

Spruce:

Very soft to the touch, it is extremely stiff for it’s overall density. Like Alder, it’s another wood with a hard skeleton and soft meat. So in a solid body, it will produce tremendous resonant, open midrange, while retaining high frequency attack, and having good low end breath. Because of the low density overall the sound wouldn’t be perceived as having less midrange than Basswood. The mids will be just as powerful and dynamic amidst the addition of clear highs and lows. Probably the most full frequency body material accepted.

Production notes: Rarely used because its softness requires a heavy finish, or a composite “shell” like the Parkers. The Parker isn’t the best representation of the sound of a Spruce body since there are many other unique construction methods and synthetics used in the Parker. Would work well with veneer caps or a top, and would offset some of the compressed sound you get with neck through construction.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo visse problemer forbundet med å bruke gran, men rent tone messig skal det jo være et godt materiale. Her er litt info :

Spruce:

Very soft to the touch, it is extremely stiff for it’s overall density. Like Alder, it’s another wood with a hard skeleton and soft meat. So in a solid body, it will produce tremendous resonant, open midrange, while retaining high frequency attack, and having good low end breath. Because of the low density overall the sound wouldn’t be perceived as having less midrange than Basswood. The mids will be just as powerful and dynamic amidst the addition of clear highs and lows. Probably the most full frequency body material accepted.

Production notes: Rarely used because its softness requires a heavy finish, or a composite “shell” like the Parkers. The Parker isn’t the best representation of the sound of a Spruce body since there are many other unique construction methods and synthetics used in the Parker. Would work well with veneer caps or a top, and would offset some of the compressed sound you get with neck through construction.

Takk, det hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men...

Har lyst til å prøve å lage en gitarkropp som sløydprosjekt i tiende, så jeg lurer på om det er mulig å få til routingen utenelektriske verktøy?

Skal i så fall lage en hardtailstrat, så det gjør vel broroutingen mye lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det, men nå koster jo ikke en overfres og et sett med jern mange kronene stort, så hvis du ikke er villig til å satse det, kan du like gjerne la det være.

Hovedregelen er at hvis du ikke har lyst til å lære deg å gjøre det selv, er det ikke noen vits. Du sparer ikke penger på å bygge din egen gitar. Det er ikke det som er poenget.

For hardtail trenger du egentlig en boremaskin i stativ, og store mengder med nøyaktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på ett sløydporsjekt må man jo gjerne bruke det som er tilgjengelig på sløydsalen. Vet ikke om han får lov til å dra med seg en overfres inn der. Hvis han lager gitar med plekterbrett så blir alt litt enklere. Men og få halslommen fin er nok vanskelig uten fres. Boremaskin i stativ er det nok på sløydsalen. Og læreren kan sikkert hjelpe.

Så jeg vil si at hvis du får treverk og alt av skolen. Så why not?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halslommen kommer jeg ikke til å lage da.

Kroppen kommer vel til å ligge og slenge på rommet mitt til jeg skaffer meg fres.

Gitaren skal være så enkel som mulig, en stratocaster med en enkelt p90 i broposisjon, og kun en pot (volum).

EDIT: Leif

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men...

Har lyst til å prøve å lage en gitarkropp som sløydprosjekt i tiende, så jeg lurer på om det er mulig å få til routingen utenelektriske verktøy?

Skal i så fall lage en hardtailstrat, så det gjør vel broroutingen mye lettere?

Faktum er at en del av Kinagitarene er routet for hånd.

Egentlig kan det bli mer presist det enn hva en førstegangsbruker får til med en overfres uten trening og mal :)

Om man ikke får til halslommen helt perfekt kan man montere en vinkeljusteringsskrue som bortforklaring <_<

b2b6_1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halslommen kommer jeg ikke til å lage da....

Det der høres ut som en fremgangsmåte det blir trøbbel av kort sagt..

Det naturlige er å frese inn halslommen ganske tidlig i arbeidet og definitivt før du monterer bro, pickups osv. Du vil fort finne ut at disse tingene er avhengig av hverandre og derfor må gjøres i en spesiell rekkefølge. Du må med andre ord også ha en hals til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer skaffer du her:

http://www.guitarplansunlimited.com/

MEN

som nevnt for ikke så lenge siden - du bør absolutt investere i i alle fall en av følgende bøker:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw?url=s...amp;x=0&y=0

for det er mange, mange nybegynnerfeil man kan gjøre her, som du lett unngår ved å lese litt og planlegge ordentlig.

Jeg tror forresten ikke du skal satse på å lage halsutfresingen for hånd (hvis din definisjon av "for hånd" er med tappjern++). Du MÅ ha en fres for å få en ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.