Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Mahogany plate?


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Tja.. det er jo litt mer enn bare gran og furu i Norge da.. Jeg vil vel tro at både Bjørk, bøk, eik, Lønn og alm skulle være greit til gitarbygging egentlig. Lind (basswood) er jo en ganske myk tresort som er mye brukt også. Or og Osp er jeg litt mer usikker på, men jeg ser slett ikke bort fra at det kan være brukanes.

Hovedproblemet uansett hvilke trevirke man velger er vel å finne store nok emner som helst skal være skåret av den riktige delen av stammen og dessuten helst være ferdig tørket.

Hvis det virkelig er slik at noen selger 2"x8" mahogany til en hundrings meteren vil jeg gjerne ha litt info om det firmaet ! Hvis dette er godt trevirke er det jo meget rimelig. Det er jo det samme som 2 meter gulvlist i eik koster det..

Or er vel alder..?, som er en av de vanligste tresortene å bygge gitar av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det virkelig er slik at noen selger 2"x8" mahogany til en hundrings meteren vil jeg gjerne ha litt info om det firmaet ! Hvis dette er godt trevirke er det jo meget rimelig. Det er jo det samme som 2 meter gulvlist i eik koster det..

Dette var riktignok for en 2-3 år tilbake, så det er slettes ikke umulig det har blitt en del dyrere nå. Har ikke sjekka med dem :unsure: Så var kanskje litt misinformasjon fra min side det der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Or er vel alder..?, som er en av de vanligste tresortene å bygge gitar av.

Jo det er vel riktig det. Var ikke helt sikker på hvordan Norsk Or og Osp var i forhold til f.eks den asiatiske, men jeg sjekket litt på nettet og Norsk Or ser ut til å ha nesten alle egenskapene man kan ønske seg. Enkelt å farge opp, fin overflate (tett ved), greit å bearbeide og den kan tydeligvis fåes i greie dimensjoner. Man lærer noe hver dag :)

Min erfaring er vel forøvrig at mange gitarer i 'Alder' er litt døde, men det kan nok ha mer med treverket som er brukt eller antallet biter som er limt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er vel riktig det. Var ikke helt sikker på hvordan Norsk Or og Osp var i forhold til f.eks den asiatiske, men jeg sjekket litt på nettet og Norsk Or ser ut til å ha nesten alle egenskapene man kan ønske seg. Enkelt å farge opp, fin overflate (tett ved), greit å bearbeide og den kan tydeligvis fåes i greie dimensjoner. Man lærer noe hver dag :)

Min erfaring er vel forøvrig at mange gitarer i 'Alder' er litt døde, men det kan nok ha mer med treverket som er brukt eller antallet biter som er limt sammen.

Jeg har gode erfaringer med alder/or.

Forskjellig kvalitet på det som alt annet.

Har f.eks hatt etpar Basswood/lind Ibanez RG`s og en Suhr med samme treverket.

Suhr`n hadde en helt annen resonans og tone/sustain enn Ibanezene (både unplugged og i amp)

Kanskje en litt urettferdig sammenligning men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her plata skal vel funke?

Tror jeg går for den, blir vel rundt 400 NOK, men det er vel noe sånt jeg må betale for ei sånn plate?

Den skulle nok duge ja ! Men prisen vipper nok over 500 nok. Hvis det er det eneste du skal bestille blir faktisk prisen over tusenlappen.. (det blir litt i frakt på slikt, dessuten må du jo slå på moms og tollgebyr også) Men hvis du skal handle andre ting der også så "jevner" det seg jo ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med alder/or.

Forskjellig kvalitet på det som alt annet.

Har f.eks hatt etpar Basswood/lind Ibanez RG`s og en Suhr med samme treverket.

Suhr`n hadde en helt annen resonans og tone/sustain enn Ibanezene (både unplugged og i amp)

Kanskje en litt urettferdig sammenligning men :)

Nå er jo RG'en en helt annen gitar og med Floyd (!) Men jeg har en eldre RG fra Japan og det er en helt annen gitar enn de som selges i dag igjen, så det er som du sier mer avgjørende at gitaren er bygget skikkelig enn hvilket treslag som er brukt. Japan Fendere f.eks er jo ofte laget av Basswood.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo RG'en en helt annen gitar og med Floyd (!) Men jeg har en eldre RG fra Japan og det er en helt annen gitar enn de som selges i dag igjen, så det er som du sier mer avgjørende at gitaren er bygget skikkelig enn hvilket treslag som er brukt. Japan Fendere f.eks er jo ofte laget av Basswood.

Den ene RG`n (tidlig 90talls) var konvertert til hardtail, PG style :)

Enig med deg ang tidlige RG`er, tror det har endel med neckjonten å gjøre..

Har mest tro på den gamle store "hælen".

Aldri skjønt hvorfor så mange moderne gitarer skal prøve å gjøre den så usynlig/liten som mulig.

Mer masse-mer kontakt og overføring av lyd me thinks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene RG`n (tidlig 90talls) var konvertert til hardtail, PG style :)

Enig med deg ang tidlige RG`er, tror det har endel med neckjonten å gjøre..

Har mest tro på den gamle store "hælen".

Aldri skjønt hvorfor så mange moderne gitarer skal prøve å gjøre den så usynlig/liten som mulig.

Mer masse-mer kontakt og overføring av lyd me thinks.

neckjoint kan no være riktig ja, men nå tror jeg nok japanerne var litt mere opptatt av å velge gode emner både når de bygget kropper og halser også. Hvis man kakker på hals eller kropp med fingrene hører man faktisk forskjellen hvis man sammenligner. Altså mellom nyere og for all del vesentlig rimeligere Ibanez og de eldre Japan produserte - jeg mener de nyere "erstatningsmodellene" er jo tross i alt en del rimeligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.