Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Mahogany plate?


TulleGutt

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke hvor ivrig trelagergrosistene er på enkeltsalg? Min erfaring er at dem ikke bruker 'kaste' bort tid på slikt.

Selv ville jeg forsøkt hos et snekkerverksted som lager møbler, trapper, innreredning etc.

Eventulet kan muligens en gitarmaker være villig til å selge et emne?

Vær forberedt på å betale omtrent det det koster å kjøpe en ferdig kropp fra US.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være litt vanskelig å finne brede og tykke nok emner til en gitar hvis du satser på f.eks totalt 2 sammenlimte trestykker. 1 enkelt stykke med store nok dimensjoner som også er tørket og "ready for action" tror jeg nok du må betale veldig mye for med mindre du er usedvanlig heldig.

Legg merke til at det du trenger til en gitar er "planker" og ikke sammenlimte (stavlimte) ferdige plater. Dessuten må treverket være ferdig tørket med mindre du er ekstremt tålmodig :)

Sjekk med noen lokale trelast handlere, noen har slikt treverk liggende fra "gammelt av" da eksotisk treverk var vanligere å kjøpe som "plank" Eller bit i det sure eplet og kjøp treverk som er litt vanligere på våre breddegrader. Jeg håper du har en tykkelseshøvel eller lignende ? det vil du trenge ! Men et snekker verksted kan jo hjelpe deg med den saken.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe nytt.

Jan Braathen byggde grangitarer.

Kjenner en som hadde en og den låt dritbra!

Gran er en "myk" tresort, men JB monterte en metalplate under trem`en som funket meget bra.

Jan Braathen er forøvrig også mannen som oppfant låsende(locking) stemmeskruer! (JB Selflock)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det er jo litt mer enn bare gran og furu i Norge da.. Jeg vil vel tro at både Bjørk, bøk, eik, Lønn og alm skulle være greit til gitarbygging egentlig. Lind (basswood) er jo en ganske myk tresort som er mye brukt også. Or og Osp er jeg litt mer usikker på, men jeg ser slett ikke bort fra at det kan være brukanes.

Hovedproblemet uansett hvilke trevirke man velger er vel å finne store nok emner som helst skal være skåret av den riktige delen av stammen og dessuten helst være ferdig tørket.

Hvis det virkelig er slik at noen selger 2"x8" mahogany til en hundrings meteren vil jeg gjerne ha litt info om det firmaet ! Hvis dette er godt trevirke er det jo meget rimelig. Det er jo det samme som 2 meter gulvlist i eik koster det..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har en rundt 50 cm tykk stamme av ask som ligger her. Håper jeg får somlet meg avgårde til en hobbysagbruker i nabolaget i sommer, med bookmatching- instruksjoner under armen. Blir det noe til overs, kan det sikkert selges, men det trenger sikkert et par år på toppen av bokhylla før det er klart til bruk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har en rundt 50 cm tykk stamme av ask som ligger her. Håper jeg får somlet meg avgårde til en hobbysagbruker i nabolaget i sommer, med bookmatching- instruksjoner under armen. Blir det noe til overs, kan det sikkert selges, men det trenger sikkert et par år på toppen av bokhylla før det er klart til bruk. :)

Tar nok et par år før jeg får ræva i gir og lærer meg å bygge gitarer også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.