Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

12 string


PAJ

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt sansen for den fyldige lyden fra en 12string akustisk, og går å lurer på om jeg nesten blir nødt til å gå til anskaffelse av en.

Hvordan er disse stemt egentlig, er det bare en oktavs forskjell, er det sånn det fungerer?

Og hvordan er det å spille på?

Jeg spiller for det meste bare strumming på akustiske gitaren, blir grep og sånt helt like bare at man tar to og to strenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er disse stemt egentlig, er det bare en oktavs forskjell, er det sånn det fungerer?

Og hvordan er det å spille på?

Jeg spiller for det meste bare strumming på akustiske gitaren, blir grep og sånt helt like bare at man tar to og to strenger?

På en vanlig 12-strenger er det oktaven over på mørk E, A, D og G-strengene, og unisont på H og lys E.

Sålenge du strummer skal det ikke by på noe problem, som du selv sier tar du bare to og to strenger. Det kan være du merker litt forskjell til å begynne med, men blir fort vant. Det jeg merket var forskjellig gjaldt bare fingerspill, hvor det å plukke én streng i et par kan være litt jobb, som du jo ikke kommer til å merke noe problem med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å lukke øynene å Feel'e Flow'n så kommer Groove'n ;)

Yeah baby :)

Det jeg merket var forskjellig gjaldt bare fingerspill, hvor det å plukke én streng i et par kan være litt jobb, som du jo ikke kommer til å merke noe problem med

Spiller jo litt fingerspill også da.. men det får man heller bare lære seg da :)

Forresten leste jeg ett eller annet sted at man bør løsne strengene når man ikke bruker gitaren, pga presset 12 strenger utgjør på halsen. Er dette noe som gjelder uansett eller? Virker jo mer som om det kanskje var en anbefalning hvis gitaren skulle stå lenge f.eks.

En annen ting jeg har hørt om er folk som har tatt av det ene strengesettet og bare brukt gitaren som en vanlig 6 strengs.

Det er vel ikke noe i veien for det, er det vel?

Har liksom ikke råd til begge deler akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to 12- strengere, og det å "løsne på strengene" mellom hver gang jeg bruker dem virker utrolig lite fristende. Det tar en evighet å stemme disse gitarene.

Det er ikke uten grunn at det finnes en gammel gåte om folk som spiller 12strenger: "Når er fyren med 12strenger ferdig med å stemme gitaren? - Når spillejobben er over"..

Skal jeg få gi et råd, er det slik: 12- strenggitarer er ikke for nybegynnere. Grunnen er enkel, de er tunge å spille på, stort sett uten unntak, i og med at du må trykke ned dobbelt så mange strenger som på en 6- strenger. Dessuten er det en del teknikker man ikke kan bruke, som for eksempel strengebending.

Når det er sagt, er lyden av en stemt 12- strenger nydelig, særlig sammen med en vanlig 6- strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt sansen for den fyldige lyden fra en 12string akustisk, og går å lurer på om jeg nesten blir nødt til å gå til anskaffelse av en.

Hvordan er disse stemt egentlig, er det bare en oktavs forskjell, er det sånn det fungerer?

Og hvordan er det å spille på?

Jeg spiller for det meste bare strumming på akustiske gitaren, blir grep og sånt helt like bare at man tar to og to strenger?

Det du kan vurdere å prøve er å bruke deler av et 12-strengs sett på en 6 strengs gitar. Da bruker du 1, 2, 5, 6 strengen fra det mørke settet, mens du bruker 3 og 4 streng fra det lyse settet. Dette er en variant av såkalt Nashville tuning, og gir deg mye av 12-strengslyden på en vanlig 6 streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to 12- strengere, og det å "løsne på strengene" mellom hver gang jeg bruker dem virker utrolig lite fristende. Det tar en evighet å stemme disse gitarene.

Skal jeg få gi et råd, er det slik: 12- strenggitarer er ikke for nybegynnere. Grunnen er enkel, de er tunge å spille på, stort sett uten unntak, i og med at du må trykke ned dobbelt så mange strenger som på en 6- strenger. Dessuten er det en del teknikker man ikke kan bruke, som for eksempel strengebending.

-Det er bra. Da er ikke det vanlig praksis ihvertfall.

-Prøver du å antyde at jeg er nybegynner eller? ;)

Det du kan vurdere å prøve er å bruke deler av et 12-strengs sett på en 6 strengs gitar. Da bruker du 1, 2, 5, 6 strengen fra det mørke settet, mens du bruker 3 og 4 streng fra det lyse settet. Dette er en variant av såkalt Nashville tuning, og gir deg mye av 12-strengslyden på en vanlig 6 streng.

Godt råd det ja. Men jeg har jo lyst på ny gitar da ;)

Skal prøve å få testet en 12strenger jeg tenker jeg. Så får jeg se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er nybegynner? Tja, det står det under nicket ditt.. :closedeyes:

Neida, det kan jeg ikke vite, men hvis du allerede har fingertupper av stål, er du da også i stand til å overse rådet mitt. Jeg skal love deg at fire minutter på 12- strenger, i fiss- dur, med kun barrégrep kan få hvem som helst til å knele.

Skal du ha en rimelig 12- strenger til "uttesting", hadde jeg kontaktet sagmyr. Han har et par kurante Stagg- modeller som ikke koster stort. Helt grei lyd er det i dem, også, og brukbare å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det må man ikke.

Generelt sett, og særlig når man snakker om akkustiske gitarer, "dreper" samtlige gitarer seg selv, fordi stol og bro forsøker å møte hverandre, så lenge det er spenn i strengene.

Det er derfor gamle gitarer av høy verdi trenger en "neck reset". Dette er i varierende grad en veldig langsom prosess, men man kan se på gitarer som er la oss i 50 år gamle effekten av denne prosessen. Topplokket blir bulkete, og spilene inne i lokket kan løsne.

Er gitaren billig, kan prosessen gå fortere. 12- strengere er mer utsatt for dette, fordi de har veldig mye høyere spenning enn 6- strengere.

Jeg mener at hvis man skal være så paranoid og forsiktig, kan man heller la være å eie en 12- strenger. De tar som før nevnt så lang tid å stemme, at man kommer til å bruke mer tid på å stemme enn å spille.

Så- kanskje- hvis du har et samlerobjekt av en Martin 12- strenger som er verdt noen hundre tusen, som du spiller på hvert jubelår, så er svaret ja. Hvis ikke, er svaret nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det kan jeg ikke vite, men hvis du allerede har fingertupper av stål, er du da også i stand til å overse rådet mitt. Jeg skal love deg at fire minutter på 12- strenger, i fiss- dur, med kun barrégrep kan få hvem som helst til å knele.

Hehe.. jeg anser meg selv vel som litt nybegynner enda, selvom jeg har spilt en stund.

Har en Fender el.akk som er omtrent så hard som John McClane, så akkurat det tror jeg skal gå seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er nybegynner så vil jeg anbefale å vente med 12-strenger, barregrep, spesielt på høyere bånd skal det litt til for å få til å klinge skikkelig, det er veldig greit å gå fra 6 strenger til 12, men etter å da ha spilt en stund på 12 så blir det uvant med 6, en 12-strengs gitar er vel egentlig bare for akkorder, jeg har sittet å øvd inn så jeg kan spille litt solo på den, med to og to strenger, siden det er så lite mellomrom mellom strengene blir det lettere å slå an de to strengene som hører sammen, noe som på div soloer ikke blir så fint.

så før du begynner å sitte i timevis med en 12-strenger så bør du bli 99% trygg på en 6-strenger

og så må du spørre deg selv om du trenger det, jeg kjøpte en fordi jeg har planer om å spille unplugged sanger med bare en gitar og en vokalist

men ja, 12-strenger har utrolig fet lyd, og det er veldig enkelt å spille akkorder som C, D, G, F og sånn, og barregrep på lave bånd går bra, men når du begynner å komme på 8. 9. båndet så blir det litt tyngre å få til skikkelig klang, og angående fingerspill så må du ha negler for å få til, jeg som ikke takler å ha lange negler kan ikke fingerspille på en 12-strenger

dessuten er de veldig pene å se på da :P iallefall min :P svart med kremhvit linje rundt på kanten, den matcher Les Paul'en min, den er helt lik.. nesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.