Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Artec effektpedaler


GummiTZ

Anbefalte innlegg

Har i det siste lagt merke til en produsent av effektpedaler som heter Artec. Det ser ut til å være et asiatisk selskap som bruker fryktelig lite penger på markedsføring (hårreisende engelske oversettelser på websiden og i produktpresentasjonene), og som leverer svært billige pedaler som på papiret ser veldig interessante ut. De selges hovedsakelig på eBay.

Etter en del googling har jeg kommet frem til at det er lite negativt å høre fra folk som har prøvd disse, og at kvaliteten i forhold til prisen er forholdsvis fra. Dog er jeg skeptisk inntil jeg har prøvd dem selv, eller oppmerksomheten rundt dem øker. Men jeg bestilte meg nå nettopp en Artec SE-PEQ til ca kr. 300,- inkl. frakt fra eBay. Det er en parametrisk ett-bånds EQ som ser veldig fleksibel ut, og som er så billig at jeg ikke blir forbanna om jeg "kaster bort" så lite penger dersom det viser seg å være drit.

Noen andre som er nysjerrige på dette merket, eller som har erfaring med det?

Websiden til Artec

EDIT:

Ja, nå har jeg mottatt og testet Artec SE-PEQ, som er en ettbånds parametrisk EQ.

Funksjoner/oppbygging:

Bypass:

Pedalen hevder å være true bypass. Utifra feelen jeg får når jeg trykker på bryteren, er jeg temmelig sikker på at det er en DPTP-switch av samme type som MXR bruker, som innebærer at det bare er utgangen som switches, og ikke inngangen. Mekanisk kvasi-bypass med andre ord. Denne typen bypass er "grein nok" selv om den ikke er 100%, og kan kun utgjøre et problem dersom den ikke har noe buffer forran seg.

Kontroller:

Den er utstyrt med potmetere for LEVEL, FREQUENCY, WIDTH og GAIN:

GAIN: Angir mengde clean-boost.

LEVEL: Angir hvor mye det aktuelle frekvens-båndet skal boostes. Du kan benytte pedalen som en clean-boost ved å sette denne til null og skru opp gain.

FREQ: Angir hvilken frekvens som skal være senter for boosten.

WIDTH: Angir "bredden" på boosten, altså hvor bredt på hver side av senter-frekvensen boosten skal jobbe med i tillegg. Sett den høyt og du kan sette en treble-boost eller feit mid-boost, og sett den lavt og du kan simulere en "half-cocked" wah.

Chassis/konstruksjon:

Ser ut til å være av hardplast, men jeg kan ikke si 100% sikkert. Føles for lett til å være metall, men virker likevel svært solid. Potmeterene har en litt mer "flimsete" feel enn hva jeg er vant til fra dyrere pedaler. Batteriluka er på undersida, og flippes lett opp uten verktøy. Jack-socketene er av metall.

Lyd:

Det er en EQ, den gjør stort sett det den skal, og har ikke fryktelig mye uønsket innvirkning på lyden som jeg kunne høre. Det er en grei sak å skru seg til forskjellige bruksområdet med EQ-en, og det er således brukbar til det meste man skulle tenke seg til. Den støyer litt mer enn andre pedaler (f.eks. min BOSS PQ-3B som jeg sammenlignet den med), og hvis du kjører level og gain temmelig godt opp, vil du høre at pedalen gir fra seg en lett "vinyl-knitring". Rart. Jeg synest også det var lettere å skru seg til et bra resultat med BOSS sin variant.

Konklusjon

Pedalen kostet ca. kr. 450,- inkl. frakt, moms og fortollingsgebyr, altså litt mer enn jeg håpet på. Til den prisen gjør den en helt OK jobb som ettbånds-EQ, men det finnes helt klart langt bedre alternativer der ute. Likevel er parametriske EQ-pedaler mindre vanlig nå enn på nittitallet, da både Ibanez og Boss sine modeller ikke lenger er i produksjon. Jeg har selv kjøpt en brukt BOSS PQ-3B til blodpris som jeg er svært fornøyd med.

Hvis du trenger den så kan du vurdere den, men hvis du er fryktelig kresen på lyd/støy, så bør du vurdere en rack-utgave eller en brukt pedal i en noe høyere prisklasse.

Da jeg ikke har brukt for den, selges den herved for kr. 450,- inkl. frakt!

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser interessante ut, disse. Det er et overraskende bredt assortement, selv om jeg ikke fant noen leslie simulator. De er til og med true bypass. Duo Drive Blender ser artig ut. Den har to overdrivekretser, en crunch og en full pupp, som du kan blande som du vil. Spennende.

Gi tilbakemelding om hvordan det går med den nye pedalen. Dette kunne vært et alternativ til de vanlige boksene som alle har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har funnet ut så langt er at pedal-chassiet vistnok skal være i metall, selv om det ser ut som hardplast på noen av bildene. Noe av sortimentet selges også av www.axesrus.com som holder til i U.K., og den butikken har jeg meget god erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Power-bricken du nevner har inngang for 15V DC, som betyr at den selv trenger et adapter/"veggvorte" for å virke. Adapteret følger nok med, men om det skulle vise seg å ikke passe med norsk strøm så kan du alltids kjøpe nytt adapter på Clas Ohlson.

Men det kan jo fort koste det samme som en annerkjent strømforsyning fra Cioks eller T-Rex, som du finner på godlyd.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det for en adapter da? ca 250 kroner?

Tja, for et adapter som leverer 15V så må du opp på nesten 400,- på Clas Ohlson. Legg til prisen for selve power-bricken samt frakt og moms, så har du en Cioks eller T-Rex. Så jeg ville vel heller sett på pedalene til Artec og gitt blaffen i den strømforsyningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.