Web Analytics
Jump to content

Modale skalaer!


leo
 Share

Recommended Posts

Når man har en fast "box" der man for eksempel spiller D Mixolydian.

Hvis man da skal spille E Mixolydian kan man da bare flytte boxen et hakk opp slik man kan med vanlige majorskalaer eller er dette ikke riktig?

Noen med peiling?

Skal heretter begynne å lære meg fra "the real book" Noter +++

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, ved å flytte boxen to bånd opp har du gått fra D til E.

(Ikke fra G til A. Mixolydisk er en selvstendig toneart, derfor fra D til E. Et eksempel: Hvis du går fra Gm til Am, så sier du ikke fra Bb dur til C dur. Moll er også selvstendig, eolisk i modalsystemet.)

Link to comment
Share on other sites

(Ikke fra G til A. Mixolydisk er en selvstendig toneart, derfor fra D til E. Et eksempel: Hvis du går fra Gm til Am, så sier du ikke fra Bb dur til C dur. Moll er også selvstendig, eolisk i modalsystemet.)

Hmm sånn har ikke jeg tenkt på det før, har alltidt tenkt på de modaleskalaene som avarter av durskalaen.

Men til solospilling er det kjekt å vite den relative dur arten. Da kan man nemlig spille eolisk og frygisk over samme akkordprogresjon. I følge det du sier skifter man toneart, selv om man spiller på de samme notene bare med tonalt fokus på en annen note?

Link to comment
Share on other sites

I følge det du sier skifter man toneart, selv om man spiller på de samme notene bare med tonalt fokus på en annen note?

Ja. I prinsippet. Men det forutsetter at du har modulert til den nye tonearten (grunntone), holder ikke å bare skifte grep.

Du spiller i C dur:

C | F | C | am | G | C

Ingen modulering, altså ingen ny toneart.

Du spiller i C dur:

C | C7 | F | Bb | C | F

Modulering til F dur.

Moduleringer kan gjøres på de finurligste måter, og i mange sjangrer er det bestemte måter å gjøre det på f.eks. Jazz. Ikke like bestemt i andre sjangre. Forvirrende? Ja, det håper jeg virkelig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre:

okey, La oss si at rytmegitaristen spiller en C progresjon

C F C Am G C

Så skal jeg solospille eller improvisasjere litt, og jeg velger:

C ionisk F lydisk C ionisk A eolisk G mixolydisk C ionisk

og jeg vet de alle passer for de deler noter med C dur!

Men dette er i forhold til solering og sånt.

Jeg vet ikke helt hva du tenker på?

A dorisk akkordprogresjon

Am D Em

her kan jeg være enig at A dorisk har egne akkorder iforhold til tension release.

bah nei ble litt rotete håper denne posten klarnet litt opp i hva jeg mener

Ps: Leo kan du linke til den siden som gjorde deg forvirret in the first place? hadde vært artig lesning

Link to comment
Share on other sites

La oss si at rytmegitaristen spiller en C progresjon

C F C Am G C

Så skal jeg solospille eller improvisasjere litt, og jeg velger:

C ionisk F lydisk C ionisk A eolisk G mixolydisk C ionisk

og jeg vet de alle passer for de deler noter med C dur!

Med andre ord, du velger C dur. Teoretisk sett kan vi analysere det til jonisk, lydisk, eolisk og mixolydisk som skalatyper. Men du spiller likevel i C dur.

A dorisk akkordprogresjon

Am D Em (...) her kan jeg være enig at A dorisk har egne akkorder iforhold til tension release.

Am D Em passer perfekt for dorisk, så perfekt at det ville blitt kjedelig, fordi alle tonene er både skala- og akkordegne.

Skjønner ikke en halv jordbær av hva du prøver å komme frem til, men prøv gjerne med en forklaring! :D

Link to comment
Share on other sites

Heheh det er bare flisespikking men jeg skal forsøke:

I begynnelsen av tråden sa du at D mixolydisk er en selvstendig toneart. Men nå i den siste motsier du deg selv:

Med andre ord, du velger C dur. Teoretisk sett kan vi analysere det til jonisk, lydisk, eolisk og mixolydisk som skalatyper. Men du spiller likevel i C dur.

Det jeg gjorde når jeg forklarte i min første post i tråden, var å "nedanalysere" mixolydisk til durarten den hører "hjemme". Hvis jeg skifter fra F lydisk til E frygisk spiller jeg fortsatt i C. Skifter jeg fra F lydisk til F jonisk, skifter jeg fra C til F.

Ble det noe bedre forklart?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg gjorde når jeg forklarte i min første post i tråden, var å "nedanalysere" mixolydisk til durarten den hører "hjemme".

Det blir som å nedanalysere alt som går i moll til noe i dur. Og det er selvfølgelig fullt mulig, men hvorfor?

I begynnelsen av tråden sa du at D mixolydisk er en selvstendig toneart. Men nå i den siste motsier du deg selv:

Hvis låten har G jonisk som tonika og du spiller litt i D mixolydisk, så modulerer du ikke av den grunn. Hvis låten går i G jonisk og du modulerer til D mixolydisk så blir D mixolydisk den nye tonearten. Med D som ny tonika for G.

Standard vamp i G jonisk:

G C D7

Standard vamp i D mixolydisk:

D G A7

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg først så på var en link som Intergrum hadde lagt inn på Tips&Triks sidene dere finner den der under "musikkteori".

Dere finner den sikkert der.

En veldig bra side men en plass var det liksom to "forskjellige" forklaringer på nettopp dette. Dere får se om dere finner ut noe.

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forvirring rundt begrepene skala og toneart.   En skala bestemmes ut fra mønsteret i intervallene mellom tonene.   En toneart forteller hvilken grunntone og skala vi har med å gjøre.

(Fra http://tremolo.no/norwegian/misc/theory/scales.htm)

Aha, jeg mener de modale skalaene mens Euphor snakker om tonearter. Altå, en kan spille i Cdur tonearten, men bruke den E frygiske skalaen til å improvisere, og omvendt.

Jeg har ikke ment å modulere, jeg har snakket/tenkt/skrevet ut ifra solospill.

Hmm nei er visst best at vi legger diskusjonen død for jeg greier ikke helt å forklare hva jeg er uenig i heh...

(Som et ps: http://www.ibreathemusic.com/article/142 her står det litt om modes sånn som jeg har forstått det.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan legge litt godvilje til...

Stikk motsatt av hva jeg har sagt tidligere, men kanskje mer det du mener. Håper jeg.

Du spiller kun C jonisk. Den samme skalaen vil fungere som dorisk over D, frygisk over E og eolisk over A.

På den måten er det greit å vite hva som er hva, over hva, når.

:D

Link to comment
Share on other sites

JA! :mrgreen: :mrgreen:

Bortsett fra at skalaen ikke endrer karakter etter hva som spilles under, men hvilken tone man har fokus på.

Wehey! trodde ikke vi skulle komme til noe særlig enighet :) så kan vi bare håpe denne tråden kan være tilnytte for noen andre også...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Dagens ble LTD EC1000T. Fikk renset halsen med leomon oil, justert litt og testet et GHS David Gilmour 50-10.5 sett jeg hadde liggende. Veldig crispy og fin lyd.   
    • det behøver ikke å bety at de ikke får solgt mye likevel. hvis du tenker over det; passer ikke den beskrivelsen (idiot) på skremmende mange folk? tipper qanon-bevegelsen har en del slike i sine rekker..... og bassister.... bruktbilselgere......påvirkere.....fanatikere av alle slag....folk som trives i dress.......personen som fant opp begrepet "supermåling" i forbindelse med meningsmålinger.....kommunikasjonskonsulenter......folk som gleder seg til neste the fast and the furious  - film .....prosjektledere for veiprosjekter i bergen.....folk som ikke kjører motorsykkel.... og mange, mange flere. faktisk tar jeg meg selv i å tenke "er JEG en idiot?" en gang i blant. svaret der er riktignok alltid nei, men jeg slutter aldri å spørre likevel. viktig å ta en selvevaluering en gang i blant. regner med de fleste innser at det meste av dette jeg har skrevet bare er tull, designet for å skape litt latter (forhåpentligvis). men det første poenget står likevel: det finnes overraskende mange som går på slike ting som Audun sikter til. en del fabrikanter av ubrukelige produkter skor seg på slike folk. det eneste man kan gjøre i møte med slikt, er å prøve å sørge for at man selv, og folk man bryr seg om, ikke går i fellen. å prøve å skåne en stor gruppe mennesker for slikt, er ikke enkelt. jakten på gode tilbud sørger for det, og er sterkere enn mange tror.
    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.