Web Analytics
Jump to content

T.C. Electronics Nova System

Eclipse

Recommended Posts

Eg ønsker å spe på lyden min med nokre effekter. Slik eg ser det er ein multieffekt det mest hensiktsmessige for min del.

Har eit par krav:

- lett å bruke; eg liker ikkje å skru og bruke evig tid på innfløkte menysystem då eg heller vil nytte tida mi på noko meir matnyttig.

- gjerne eit golvbasert system (ser det som ein fordel å slippe rack)

Nova system (http://www.tcelectronic.com/NovaSystem) slo meg difor som eit godt alternativ. Gode effektar, golvbasert og overdrive/distortion med på kjøpet. Er det nokon som har erfaring med dette?

Andre liknande produkt som gjere same nytten?

Forslag og innspel mottek eg med stor takksemd.

Eg ønsker å spe på lyden min med nokre effekter. Slik eg ser det er ein multieffekt det mest hensiktsmessige for min del.

Har eit par krav:

- lett å bruke; eg liker ikkje å skru og bruke evig tid på innfløkte menysystem då eg heller vil nytte tida mi på noko meir matnyttig.

- gjerne eit golvbasert system (ser det som ein fordel å slippe rack)

Nova system (http://www.tcelectronic.com/NovaSystem) slo meg difor som eit godt alternativ. Gode effektar, golvbasert og overdrive/distortion med på kjøpet. Er det nokon som har erfaring med dette?

Andre liknande produkt som gjere same nytten?

Forslag og innspel mottek eg med stor takksemd.

Overdrive og distortion er det bare glemme å bruke. Den biten låter veldig metalisk og lite bra, etter min menig (og "alle" andres mening) Tc sier tilogmed selv at distortion effekten på enhetene deres låter dårlig, men alt annet låter fantastisk bra.

Men har ikke prøvd Nova system, leser meg faktisk til her, mens jeg skriver dette, at de har utvikla en ny drive på denne, så da låter den sikkert knall!!

• 4 weeks later...

Var på guitar workshop og testa denne idag. Jeg kan veldig lite om lyd så skal ikke utale meg sterkt om hvordan den låter. Alle nova system som er shippa så langt har hatt en software feil ifølge de som jobba der, som gikk ut over overdrivelyden. De har bedt om å få inn alle de har shippa for å fikse dette. Så i løpet av 2ukers tid vil drivebiten låte langt bedre.

Forøverig syntes jeg at delayen og reverben låt dritbra. Modbiten testa jeg ikke så mye, og bruker ikke det så mye i utgangspunktet. Fin tuner, noe som er kjekt å ha, og boosten låt fint. Syntes gennerelt at dette virka som et sykt bra produkt, og har planer om å gå for innkjøp etter jeg har hørt på drive endringene, og lommeboka tillater det.

EDIT: så litt på sida, og virker som man kan oppgradere sofwaren enkelt gjennom midiplugg...

Edited by LilleLars

Da er den kjøpt:) Nova låter sykt bra! Nå har jeg ikke testa den på en orntlig amp ennå, bare en lusen bandit 112, men fortsatt. Det var overaskende greit å stille lyden, så jeg finner fort hva jeg vil ha. Samtidig er det sykt mye man kan stille på, så jeg kan sikkert få mer ut av den dersom jeg hadde visst hva alt var:P Selv er det delayen og reverben jeg elsker! Så er det veldig fint å ha en booster som gjør jobben som den skal. Mod bruker jeg ikke, men jeg har aldri vært stor fan av modeffecter. Chorusen var vel det eneste inntresange, men den syntes jeg er alt for brutal, gjør litt for mye ut av seg (kan sikkert stilles på), i stedet bruker jeg pitch og har en mild detune, så fungerer dette som en litt mer besjeden chorus. Tunern er fin å ha, og selv når den ikke er i tunermode kan jeg vises det om den er tuna (gjort på en veldig fin måte).

Så var det driven; det låter absolutt ikke værst. Det jeg sliter med er å få en overdrive der jeg kan spille akkorder uten at det låter gromsete. Dist har jeg ikke prøvd så mye, for overdrive låter rett og slett bedre:p

Det jeg sliter med er at skal jeg ha vrenglyd vil jeg også sille delayen og reveben anderledes. Sånn jeg har det nå har jeg en feit cleanlyd på 0-02 og vrenglyd på 0-01. For å skifte mellom 0-01 og 0-02 må jeg holde inne en knapp på brettet, så bytter den når jeg slipper knappen. Jeg kjører den i pedal mode, men lurer på om presetmode fungerer bedre for meg... Dessverre er nova så ny at det står lite om den på nettet, så det er litt stress å finne ut hva som er best for meg, pedal eller preset..?

Er vel ingen andre nova eiere her, så kan vel være stress å gi tips:p Må si meg utrolig fornøyd til tross for at det tømte lommeboka. Hvis noen har peil kan de gjærne gi tips på hvordan å bruke compressorn bra. Siden jeg knapt vet hva det er og opplever mest volumøkning når den settes på hadde det vært fint med et grunnkurs i compressor.

Må nesten nevne at jeg fikk den for 6.500,- ny pluss at ernie ball volumpedalen min blir fiksa med nytt potmeter GRATIS. Dette var pga. softwarefeilen jeg nevnte, som bare var å oppdatere gjennom midi kablen hjemme:)

Overdrive og distortion er det bare glemme å bruke. Den biten låter veldig metalisk og lite bra, etter min menig (og "alle" andres mening) Tc sier tilogmed selv at distortion effekten på enhetene deres låter dårlig, men alt annet låter fantastisk bra.

Men har ikke prøvd Nova system, leser meg faktisk til her, mens jeg skriver dette, at de har utvikla en ny drive på denne, så da låter den sikkert knall!!

Til informasjon er Nova System den første multieffektprosessoren fra TC som har en overdrive/distortion seksjon.

På tidligere modeller har TC latt være å inkludere dette, da deres filosofi har vært at gitaristers vreng var "hellig" og de ønsket å bruke det de allerede hadde.

Drive-algoritmen som man finner i noen tidligere produkter har hatt som funksjon å (i beste fall) skitne til enkelte effektblokker litt, så det er ikke rart om enkelte som (litt feilaktig) har forventet en fullgod vrengseksjon er skuffet over Drive-algoritmen - det har aldri vært poenget med denne. Jeg er enig i at beskrivelsen av Drive i f.eks. G-Force manualen kan misforstås.

Line 6 lanserer i disse dager en enhet som ser veldig interessant ut: Line 6 M13

En god del billigere enn Nova System, ser ut til å være enkel i bruk (jeg hater å skru) og kvalitetseffekter fra DL4 og de andre stomboxmodellererne fra Line 6.

Høres denne bra ut er det ett bankers kjøp. Skal kun bruke delay/reverb/filter-effekter i loopen på min Triamp MKII.

Line 6 M13

Edited by Eclipse

• 2 weeks later...
Var på guitar workshop og testa denne idag. Jeg kan veldig lite om lyd så skal ikke utale meg sterkt om hvordan den låter. Alle nova system som er shippa så langt har hatt en software feil ifølge de som jobba der, som gikk ut over overdrivelyden. De har bedt om å få inn alle de har shippa for å fikse dette. Så i løpet av 2ukers tid vil drivebiten låte langt bedre.

Forøverig syntes jeg at delayen og reverben låt dritbra. Modbiten testa jeg ikke så mye, og bruker ikke det så mye i utgangspunktet. Fin tuner, noe som er kjekt å ha, og boosten låt fint. Syntes gennerelt at dette virka som et sykt bra produkt, og har planer om å gå for innkjøp etter jeg har hørt på drive endringene, og lommeboka tillater det.

EDIT: så litt på sida, og virker som man kan oppgradere sofwaren enkelt gjennom midiplugg...

Dette er helt feil. Den første batch med Nova System som kom til Norge var helt i orden. I den neste batchen hadde en underleverandør endret spesifikasjonene på en RAM-brikke, som forårsaket at noen Nova System hadde problemer med å starte opp. For sikkerhets skyld har TC bedt om å få hele denne batchen tilbake. Det dreier seg altså ikke om noen software-feil!

TC's underleverandør har nå oppdatert RAM-brikken, slik at den har nøyaktig de samme spesifikasjoner som den opprinnelig hadde.

ok, da ble jeg feilinformert, men min fungerer helt utmerket :) Nova System+BB preamp+Vlume+Hot Rod Deluxe = OOOOhhhh yeah.... Så langt har jeg bare nova system da...

Hei LilleLars,

Det er fint at du er fornøyd med Nova System!

De systemene som har denne RAM-brikken som ikke holder spesifikasjonene kan godt fungere helt fint. TC har opplevd at enkelte har oppstartproblemer, og de mener også at problemet er relatert til varme, d.v.s. at de kan svikte før de når den temperaturen de i følge spesifikasjonene skal tåle. Uansett ønsker TC å trekke disse få Nova Systemene fra markedet. Hvis du har kjøpt Nova System på Gitar Workshop, så ber vi deg om at den leveres inn og du vil få en ny. Vi venter inn nye ganske snart.