Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har Mesa Boogie her?


Sorg

Anbefalte innlegg

Jeg har selv en Dual Rectifier med 3 kanaler.. Ønsker å høre brukeres erfaringer med å bruke andre kabinett enn mesa til denne ampen... Hørte nylig en dokumentar med Satyr (ikke at jeg ser på han som noe orakel men..) hvor han mente at denne ampen var det essensielt med Mesa cab til.. Skal i studio straks og skulle låne et Mesa cab, men nå viser det seg at det blir problematisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, men jeg mener også at Mesa topp låter best gjennom Mesa kabinett.

Andre gitaristen min spiller på Roadster gjennom V30 load'a Crate kabinett, til tross for at jeg har sat til han at han bør bytte - men det er bare fordi han er lat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men ingen erfaringer med andre cab som kan låte "bra nok"? En kan jo alltids skru en del i studio vet du...

Hvordan får man ellers den klassiske high gain sounden Mesa er så kjapt for? Hvilke settinger og kanaler anbefales? Blir kanal 3 rett og slett for heavy? Hører også at noen bruker 2 og vintage der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt for mange settings til at jeg husker hva han har stilt inn på roadster'en, eneste jeg husker er at rectifier delen er satt på silicone diode ;)

Ang cabs vil jo et bra kabinett med V30 låte bra uansett, mens Mesa sine kabinetter har i tillegg treverk/konstruksjon/størrelse skreddersydd for å låte best med Mesa utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men ingen erfaringer med andre cab som kan låte "bra nok"? En kan jo alltids skru en del i studio vet du...

Hvordan får man ellers den klassiske high gain sounden Mesa er så kjapt for? Hvilke settinger og kanaler anbefales? Blir kanal 3 rett og slett for heavy? Hører også at noen bruker 2 og vintage der..

Bruk så lite gain du kan "slippe unna" med.

Da låter det mye fetere når du dubber.

Er ingen kabinetter som låter som Recto`ene, ihvertfall ikke oversized kabinettet.

Er mange av disse rundt så det skulle ikke være noe problem å få lånt et..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men jeg kjenner kun en som har det og han kommer ikke hjem fra en utenlandsreise i tide. Noen her på forumet som kunne tenke seg å låne/leie ut et da? Noen som vet om noen? Skal spille inn i Kristiansand i DUB Studio. Vi tar selvsagt på oss alt ansvar for kabinettet, men det skal jo bare stå stille i et studio.

Har ikke planer om å dubbe gitarlyden, men kun kjøre en i hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger en gitar i venstre og høyre så dubber du vel?

Eller skal du bare brette ut sporet i stereo??

Veldig sjelden man ikke dubber gitar på hardrock og metalting..

2 gitarer låter dobbelt så punchy og får en helt annen dimemsjon.

Jeg er mer skeptisk til å legge haugevis med dubber sånn mange gjør, attacket

forsvinner og lyden begynner å bli grøtete.

Men for endel Death og Gøteborgstype-metalband så er jo det soundet hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger en gitar i venstre og høyre så dubber du vel?

Eller skal du bare brette ut sporet i stereo??

Veldig sjelden man ikke dubber gitar på hardrock og metalting..

2 gitarer låter dobbelt så punchy og får en helt annen dimemsjon.

Jeg er mer skeptisk til å legge haugevis med dubber sånn mange gjør, attacket

forsvinner og lyden begynner å bli grøtete.

Men for endel Death og Gøteborgstype-metalband så er jo det soundet hehe

Ok, her har jeg misforstått. Dubber ja, men har kun en gitar i hver side dvs spiller inn rytmegitar 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en DR Tremoverb med to kanaler. Litt synd at jeg ikke har faatt testet toppen med et DR-kabinett enda, men har dog testet det med en del 2x12 og 4x12 kabinetter:

- Genz Benz El Diablo 4x12 med bassrefleks og Genz Benz elementer (laget av eminence?)

- Cornord Ritchie Kotzen 2x12 med Vintage 30

- Genz Benz 4x12 med greenbacks

- Hughes and Kettner 4x12 med Celestion Rockdriver elementer

- Tubetown pro 2x12 med Eminence The Guvernor elementer

Jeg er veldig spent paa hvordan ampen laater med et Mesa kabinett siden disse har Vintage 30 i seg.

Personlig synes jeg Cornford kabinettet med vintage 30 ble for skarpt, veldig "ice pick" som mange kaller det.

Greenbacks ble litt flabrete i bassen. DR har jo syke mengder med bass.

Mens Hughes and kettner kabinettet ikke taalte ampen saa aa si... Ikke de beste kabinettene jeg har vaert borti.

El Diablo kabinettet ga fin lyd, bra bass, men kanskje litt "flatt"..

Jeg likte tubetown kabinettet klart best og det er dette jeg bruker med ampen min til vanlig.

Governor elementene kler Tremoverben veldig bra! Jeg er sikkert ikke den foerste som sier dette.

Har laant bort ampen min til et band som er i studio naa.

Mulig jeg kan skaffe klipp av ampen sammen med noen av de ovennevnte kabinettene.

Spoers naar de gjoer seg ferdig dog....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Dual Rectifier med 3 kanaler.. Ønsker å høre brukeres erfaringer med å bruke andre kabinett enn mesa til denne ampen... Hørte nylig en dokumentar med Satyr (ikke at jeg ser på han som noe orakel men..) hvor han mente at denne ampen var det essensielt med Mesa cab til.. Skal i studio straks og skulle låne et Mesa cab, men nå viser det seg at det blir problematisk..

Unnskyld hvis jeg banner i kjerka her, men hvorfor MÅ du ha et mesa-kabinett? Er du fornøyd med lyden din slik du har den nå? Hvis ja, bruk kabinettet du allerede har (regner med at du har et). Det er det du kjenner best, og forsterkeren din er jo allerede justert til det kabinettet. Ikke bruk alt for mye energi på å bære kabinetter rundt halve byen, bare for å oppdage at mesteparten av gitarlyden din kan eq'es til det ugjenkjennelige etterpå.

moral? Bruk ditt eget kabinett, ikke la deg påvirke av slikt tøys. Etter å ha lagt på trommer, vokal og bass er det ikke en kjeft som bryr seg om resonansfrekvensen i det aktuelle kabinettet allikevel...

Og forresten: Når du tar opp den samme gitarstemmen 2 ganger, gjør du en "overdub". Så lenge du kan spille presist, gjør det lyden fetere. De fleste gitarlyder du hører på plate er spilt inn flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld hvis jeg banner i kjerka her, men hvorfor MÅ du ha et mesa-kabinett? Er du fornøyd med lyden din slik du har den nå? Hvis ja, bruk kabinettet du allerede har (regner med at du har et). Det er det du kjenner best, og forsterkeren din er jo allerede justert til det kabinettet. Ikke bruk alt for mye energi på å bære kabinetter rundt halve byen, bare for å oppdage at mesteparten av gitarlyden din kan eq'es til det ugjenkjennelige etterpå.

moral? Bruk ditt eget kabinett, ikke la deg påvirke av slikt tøys. Etter å ha lagt på trommer, vokal og bass er det ikke en kjeft som bryr seg om resonansfrekvensen i det aktuelle kabinettet allikevel...

Og forresten: Når du tar opp den samme gitarstemmen 2 ganger, gjør du en "overdub". Så lenge du kan spille presist, gjør det lyden fetere. De fleste gitarlyder du hører på plate er spilt inn flere ganger.

Nei jeg er ikke fornøyd med lyden. Moral: Jeg har hørt mange si Mesa funker best med Mesa cab. Logikk: Da ønsker jeg gjerne teste det.

Vet meget godt at de fleste overdubber, men det er både fordeler og ulemper med det. Jeg er usikker på hva jeg liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.