Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har litt lyst til å leke meg litt med nedstemte gitarer!


Grønn

Anbefalte innlegg

Noen som har noen innteligente råd og tips å komme med i den sammenheng?

Blir vel Dropped D, C eller B i første omgang tenker jeg. Altså de mest vanlige utgavene, så og si. Nesten som standardtuning bare med alle strengene stemt en, to eller tre toner ned (unntatt tykkeste som blir stemt ned en ekstra). Har jeg ikke forstått det rett?

Det er vel powerchords som er det vanligste her, så er det noe særlig poeng å i hele tatt fundere på om jeg skal prøve meg på vanlige akkorder?

En annen ting jeg har vurdert er og spille på en bassforsterker i stedet for en for gitar. Dette skulle vel gå greit? En gitarforsterker er vel ikke i nærheten av å plukke opp frekvenser så dypt som en bassgitar går, men en bassforsterker går vel så høyt som de fleste gitarer? Med en nedstemt blir det vel bare enda mer passende.

På forhånd takk!

PS: Er det noe vanlig/enkelt/mulig å ha to forsterker koblet til en gitar (i denne sammenheng både Warwick bassampen min og Orange gitarampen)? Synes det ser sånn ut på enkelte konserter, men det er kanskje bare kabinetter fra forskjellige merker koblet til en forsterker?

Hvordan kan dette gjøres i såfall? Noe så enkelt som en Y-formet jack-kabel, eller dedikerte pedaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droped D er jo standardstemming med e strengen stemt ned til D.

Jeg vet ikke hvor vanlig det er med dropp stemming når man stemmer ned en eller to toner. Tre toner ned vil jeg se for meg er enormt mye og at strengene vil være utrooolig slappe. Jeg ville da stemt gitaren Enten i D eller C.

Trenger du dypere enn det? Kjøp deg en bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor vanlig det er med dropp stemming når man stemmer ned en eller to toner. Tre toner ned vil jeg se for meg er enormt mye og at strengene vil være utrooolig slappe. Jeg ville da stemt gitaren Enten i D eller C.
Var egentlig C jeg kom sånn halvveis kom frem til selv også. Da andre stemminger enten ligner så mye på standardstemming at det ikke er noe gang, eller så får man så slappe strenger at det blir som å pirke i gummistrikker.

Det er godt mulig at jeg kommer til slite litt med akkurat det på C-stemming også... Men det er vel bare å kjøpe ekstra tykke strenger, så holder de seg bedre på lavere stemming?

Er du fast bestemt på å kun stemme ned?
Mer eller mindre;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig C jeg kom sånn halvveis kom frem til selv også. Da andre stemminger enten ligner så mye på standardstemming at det ikke er noe gang, eller så får man så slappe strenger at det blir som å pirke i gummistrikker.

Det er godt mulig at jeg kommer til slite litt med akkurat det på C-stemming også... Men det er vel bare å kjøpe ekstra tykke strenger, så holder de seg bedre på lavere stemming?

Mer eller mindre;)

Prøv Ernie Ball 12-56 strenger, billige og relativt gode. Har min gitar stemt i Drop A#, altså Drop Bb og de holder strengene godt på plass syntes jeg.

Men, lyden kan bli for karnøfla syntes jeg hvis du går under Drop C, men alt går på lydsmak. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å koble gitaren til to forsterkere funker det greiest med en A/B/Y-boks. Jeg har faktisk en til salgs akkurat nå, her.. Den har av/på-brytere for hver utgang, samt volumkontroller for hver utgang, for å gi den litt mer fleksibilitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen forskjell på en vanlig gitar stemt til B og en 7-strenger (bortsett fra den lyseste strengen da:))?

Og bør jeg stemme til standard før jeg stemmer ned igjen, for å få strengene til å sette seg liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så lenge siden jeg stemte ned en av gitarene til H. Vet ikke helt hva jeg skal si...ble for mørkt for min del. HAdde temmelig tykke strenger og det hele, men det ble for mye flapsing i strengene. Så den gitaren går nok opp til C igjen, da det er "as low as I`ll bother to go".

Uansett...fikk da spilt inn noe digg! Såg en annen her hadde posta et klipp av Dream Theaters "Dark Eternal Night" her, så her er hva jeg og en kompis fikk mekka sammen! Check it out! :)

Klikk meg for "Dark Eternal Night" jam!

Endret av Microdomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gitar stemt i B standard (B-E-A-D-G#-B eller noe sånt), jeg bruker D'Addario 13-56 (EJ22). Det går supert, strengene er ikke slappe, og intoneringen blir fin.

Det høres slik ut (litt gammelt klipp, men): http://folk.ntnu.no/andrerav/div/np_dark_eternal.mp3

Syntes det hørtes ut som at strengene var litt slappe jeg :huh:

Endret av FatCat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så lenge siden jeg stemte ned en av gitarene til H. Vet ikke helt hva jeg skal si...ble for mørkt for min del. HAdde temmelig tykke strenger og det hele, men det ble for mye flapsing i strengene. Så den gitaren går nok opp til C igjen, da det er "as low as I`ll bother to go".

Uansett...fikk da spilt inn noe digg! Såg en annen her hadde posta et klipp av Dream Theaters "Dark Eternal Night" her, så her er hva jeg og en kompis fikk mekka sammen! Check it out! :)

Klikk meg for "Dark Eternal Night" jam!

får ikke spillt den av, selv om jeg har soundclick :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.