Web Analytics
Jump to content

trenger noen trix i ludo!

Dag

Recommended Posts

Vil vel si at jeg er kan spille en god del gitar...

Men jeg trenger noen gode tips om hvordan jeg kan bli raskere spessielt med venstrehånden?

er sikker på at noen av dere der ute har noen gode råd..

Øving er vel det beste rådet jeg kan gi...

Øv kromatikk. Spill alle kombinasjoner mellom fingrene du kan tenke deg 20 minutter hver dag. Da kommer du langt!

Husk at gitarspill først og fremst ikke dreier seg om å spille fort men om å spille kult!

Jeg så på bonus-DVDen til Opeth i går kveld, og selv om det ble litt mye innbyrdes skrytefest, så var det et par klipp der Michael og han nye gitaristen sitter og spiller - Michael på en Martin og han andre på en PRS...

Jeg ble nesten inspirert til å begynne å lære meg å spille fort jeg også. :lol:

Hallo, så presist!!!

-og Dag, jeg venter også på at noen skal komme med akkurat den teknikken som lærer meg å spille fort. Mange sverger til dette "øve"-greiene, men det innebærer visst mye fokus, konsentrasjon og disiplin, har jeg hørt. ;)

Edited by hovmod

Hehe, prøver på ingen måte å høres ut som en mg..

men jeg tenkte at noen kanskje hadde gode øveler som kunne hjelpe meg med å øke styrke og pressisjon i fingrene..

Øv kromatikk. Spill alle kombinasjoner mellom fingrene du kan tenke deg 20 minutter hver dag. Da kommer du langt!

Veldig god idé, hjelper for både styrke og presisjon.

Liker å spille dette på akkustisk. Syns dette øker presisjon på den måte at man må klemme ned strengene ordentlig siden man ikke får noe tone fra forsterker(til dette bruker jeg da ingen forsterker). Styrke får man av at akkustisk er generelt mer tungspilt så man trenger mer kraft for å få det til å låte(ikke overdriv ;))

Også skalaer er en fin måte å bygge opp styrke, presisjon og høyre/venstre koordinasjon. Begynn med Dur og Moll skala(grunnleggende og nyttig senere hvis man skal improvisere(folk har forskjellig opplegg på ting, dette funker for meg), og husk metronom, start sakte og jobb deg oppover.

Dette funker for meg og jeg er tilfreds med det, har merket forbedringer siden jeg begynte med dette i alt fra rytme til solospill.

Kritikk mottas gjerne.

Edited by Bloff

• 2 weeks later...
Veldig god idé, hjelper for både styrke og presisjon.

Liker å spille dette på akkustisk. Syns dette øker presisjon på den måte at man må klemme ned strengene ordentlig siden man ikke får noe tone fra forsterker(til dette bruker jeg da ingen forsterker). Styrke får man av at akkustisk er generelt mer tungspilt så man trenger mer kraft for å få det til å låte(ikke overdriv ;))

Jeg vil anbefale å ikke tenke kraft når du øver på akustisk, men på å trykke lettest mulig, og mest mulig presist på båndene. Mye bruk av kraft gir i mine øyne dårligere tone.

Angående kromatikk, så anbefaler jeg å la det være en liten del av teknikkøvingen bare, som en siste spiss. Grovarbeidet bør rettes mot skiftingen fra streng til streng. Tumeni Notes av Steve Morse er en glimrende øvelse for å alternere fort mens man krysser flere strenger.

Tenk på at kromatikk ikke er hva folk gjerne bruker mest av i frasering. Skal du improvisere, for eksempel, så får du kanskje masse idéer som går på kryss of tvers av strenger uten det forutsigbare i 3- eller 4-toner per streng-øvelser, og har du ikke øvd mye på å krysse strenger, så snubler du og idéene kommer ikke ut.

Mange som plektrer fort fokuserer jævla mye på type tremoloplektring på en streng, men mangler et teknisk fundament som lar seg omsette i for eksempel 16-delsfrasering over 100-140 bpm.

Edited by windofpain

Jeg skriver under på foregående innlegg!

Når det gjelder dette med å spille fort så synes jeg at mange fokuserer alt for mye på dette.

Man kan lære seg å spille skalaer fortere enn helvete, og det er forsåvidt fett det, men dersom man f.eks skal spille 6 noter så fort at man egentlig ikke klarer å skille dem fra hverandre med ørene - hva er da vitsen med å spille 6 noter? Jeg for min del spiller da heller to pene toner med mening.

Jeg har all respekt for de som virkelig KAN spille fort, men det tåpeligste jeg vet er folk som på død og liv skal spille ett knepp fortere enn det de egentlig mestrer. Nå skal det sies at dette i særlig grad gjelder trommiser, men gitarister følger hakk i hæl.

Når det gjelder improvisasjon så er det en god øvelse å synge det samme som man spiller.

På den måten så lærer man seg etterhvert hvor man finner den tonen man er ute etter. Man fjerner seg fra skalaer og bokser!

• 4 weeks later...
Jeg skriver under på foregående innlegg!

Når det gjelder dette med å spille fort så synes jeg at mange fokuserer alt for mye på dette.

Man kan lære seg å spille skalaer fortere enn helvete, og det er forsåvidt fett det, men dersom man f.eks skal spille 6 noter så fort at man egentlig ikke klarer å skille dem fra hverandre med ørene - hva er da vitsen med å spille 6 noter? Jeg for min del spiller da heller to pene toner med mening.

Jeg har all respekt for de som virkelig KAN spille fort, men det tåpeligste jeg vet er folk som på død og liv skal spille ett knepp fortere enn det de egentlig mestrer. Nå skal det sies at dette i særlig grad gjelder trommiser, men gitarister følger hakk i hæl.

Når det gjelder improvisasjon så er det en god øvelse å synge det samme som man spiller.

På den måten så lærer man seg etterhvert hvor man finner den tonen man er ute etter. Man fjerner seg fra skalaer og bokser!

Godt råd å lese her.

Men fokuser på å ikke presse for hardt og ikke løfte fingerene mer enn nødvendig, mange løfter fingerene unødvendig høyt (den skal jo kjapt tilbake igjen)

Dr.