Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er greia med Mac og musikkproduksjon?


Anbefalte innlegg

Tja...

Jeg har brukt windows siden jeg var 4-5 år gammel, og for to år siden tenkte jeg at jeg skulle prøve ut en mac. Må si at jeg ikke akkurat angrer på det kjøpet.

Jeg vil ikke påstå at OSX nødvendigvis er sikrere enn windows, hvis man vet hvordan man skal vedlikeholde windows. Men... Du slipper å i det hele tatt tenke på virus, spyware, malware osv. som macbruker. Du slipper å ha antivirusprogrammer som kjører i bakgrunnen og eter opp ressurser. Det er egentlig ganske deilig, skal jeg si deg. Hvis du derimot ikke har gode kunnskaper om hvordan du skal veldlikeholde en windows-maskin, så har du plutselig en mye mer sikker og stabil maskin. Det er faktisk et mindretall som kan vedlikeholde windows skikkelig.

Når det kommer til musikkproduksjon vil jeg tro at det ikke er mye forskjell, og at det handler mest om smak og behag. Hvertfall hvis vi snakker om en maskin som aldri er koblet opp på nettet, og som det ikke kjøres annet enn musikkprod.-programmer på. Men hvis du skal ha en maskin du skal bruke til mye annet samtidig, blir det fort mye rusk og rask inne på en windows-maskin som begrenser ytelsen. Det slipper du med OSX.

Mac var nok en god del dyrere enn en tilsvarende PC, for noen år siden. Nå er det absolutt ikke slik lenger. Hvis du faktisk ser på spesifikasjonene (og da snakker jeg om andre ting enn kun skjermkort her, folkens. Apple satser ikke akkurat tungt på gamere uansett) så ser du at det absolutt ikke ligger langt unna konkurrentene.

Selv driver jeg mye med grafisk arbeid også, med hovedsakelig photoshop og lightroom, og her er grensesnittet i OSX totalt overlegent windows. Navigasjon er minst dobbelt så kjapt, grensesnittet er mer responsivt, og det er lettere å organisere filer og mapper skikkelig. Jeg vil nok også påstå at grensesnittet er lettere å lære seg for en nybegynner (her spiller også mangel på virus, spyware osv inn. Det skal MYE mere til for at en nybegynner skal klare å fylle maskinen med slikt) Jeg slipper også å tulle med drivere til maskinvaren, hardware og software er laget for å fungere knirkefritt med hverandre osv. Hvis man spiller mye spill, skjønner jeg godt hvorfor man ikke vil ha mac. Og hvis man vil ha det absolutt billigste av maskiner har man jo ikke råd til det. Jeg synes man får mye for pengene, og jeg blir oppgitt hver gang jeg blir tvunget til å bruke windows, eller må hjelpe folk som har windows-maskiner... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spennende tråd.

Jeg har kun hatt PC hele tiden, men vurderer å hoppe over på en Mac etterhvert.

Blir vel isåfall å gå fra Nuendo til Pro Tools.

Har blitt hjernevasket av kjente som jobber på Mac og er lei alle typiske PC problemer (Jeg er lite

datakyndig så jeg innbiller meg at en Mac ville gitt mer færre problemer..?)

Problemet er selvsagt objektiviteten, Mac gutta hater jo PC og som regel omvendt.

Har sett diskusjoner omtrent bryte ut i slåsskamper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er selvsagt objektiviteten, Mac gutta hater jo PC og som regel omvendt.

Har sett diskusjoner omtrent bryte ut i slåsskamper :lol:

Ja, der er det ofte mye tull som blir slengt, gitt. Fra begge leire. Personlig prøver jeg å være så objektiv som mulig, egentlig. Det er viktig å skjønne at det er forskjell på folk, noen liker det ene, mens andre liker noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd.

Jeg har kun hatt PC hele tiden, men vurderer å hoppe over på en Mac etterhvert.

Blir vel isåfall å gå fra Nuendo til Pro Tools.

Har blitt hjernevasket av kjente som jobber på Mac og er lei alle typiske PC problemer (Jeg er lite

datakyndig så jeg innbiller meg at en Mac ville gitt mer færre problemer..?)

Problemet er selvsagt objektiviteten, Mac gutta hater jo PC og som regel omvendt.

Har sett diskusjoner omtrent bryte ut i slåsskamper :lol:

Jeg liker ehgentlig Windows, men bestemte meg for å prøve macbook i vinter. Har ikke angret et sekund. Alt virker så mye enklere ennen Windowsbasert maskin, litt plug and play egentlig. I tillegg er det noen her som sier at ytelsene til en mac er dårlig sammeliknet med pris. Det skal også sies at en Mac kjører mye mer effektivt enn det en Windowsbasert pc ville gjort med de samme ressursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac har jo stort sett ikke den kraftigste maskinvaren.

Den fortjener vel en egen kommentar - først og fremst benytter de nå samme arkitektur som PC. Så det argumentet holder ikke. Besides - ofte er i/o-kapasitet et større problem enn RAM og CPU.

Dernest - Apple foretrekker å faktisk teste maskinvaren og ikke smekke de nyeste gadgetene inni uten å være sikre på at de faktisk er fri for showstoppere. Det tar litt tid, men de unngår mange problemer - både for seg selv, og for brukerene.

Stability you know.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber til daglig med sånne bokser. Vi har faktisk noen Applebokser i nettverket også.

Grunnen til at jeg holder meg langt unna privat, går ikke på hverken grensesnitt, finesser, design eller andre ting, men rett og slett at Apple lopper deg. Fordi de kan, og fordi de har klart å lage en merkevare der prisen ikke står i forhold til kvalitet, eller det du har betalt for.

Slike produkter holder jeg meg unna, enten det heter Gibson, Levis, Apple eller Audi.

For å holde oss til Apple- konkret. Skal man oppgradere minnet i Macbooken sin, fra for eksempel to til fire gigabyte, koster det et sted mellom 1500 og 2000 kroner.

Det er i og for seg greit nok, men det blir for meg totalt uanstendig når tilsvarende minne til en PC blir levert på døren for under tre hundre og femti kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, som en rimelig oppdatert fagperson er jeg klar over det, jeg også. Men det er faktisk ikke poenget her. For mange er det ikke så enkelt. Nå er ikke min skepsis til Apple basert på det ene eksemplet du nevner, men helheten.

Når det er sagt, funker boksene helt greit, og brukerne godtar av en eller annen grunn at de virker slik de skal "out of the box" uten videre modifikasjoner, så det er jo enkelt for meg. Windows/PC- brukere er noe helt annet. De vil gjerne at maskinene de bruker skal fungere slik de har lyst til, og ikke slik Steve Jobs har bestemt, og det er en mye større utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, funker boksene helt greit, og brukerne godtar av en eller annen grunn at de virker slik de skal "out of the box" uten videre modifikasjoner, så det er jo enkelt for meg. Windows/PC- brukere er noe helt annet. De vil gjerne at maskinene de bruker skal fungere slik de har lyst til, og ikke slik Steve Jobs har bestemt, og det er en mye større utfordring.

Og nå er du ved sakens kjerne slik jeg ser det. Som sagt eier jeg ikke noen gjenstander med mac logo/eierskap av samme grunner som du selv har nevt <_<

Men, jeg villle definetivt vurdert mac som verktøy om jeg som arbeidsgiver/eier ønsket et studio som delvis også skal betjenes av en gjeng halvfulle, langhårete, navlebeskuende og selverklærte dataeksperter' (også kalt musikere ^_^ ) som helst 'vil ha det slik de selv vil' for sånn har de det hjemme og det er kult - "bare se nå".

Da er er en minnoppgradering til to lapper peanøtter å regne når alternativet er å hyre fagfolk til å fixe windows pc'n igjen etter en session. For ikke snakke om at studioet er ute av funksjon mens man venter på å få det fikset.

På samme måte som vi som hobbysnekkere aldrig ville vurdert å kjøpe en hammer til 700,- vil en fagperson se det som en investering for å spare penger og øke produktivitet.

Men mac er jo heller ikke problemfritt. Og spesielt ikke når nye releaser er i annmarsj og brukerne lar seg friste til en oppgradering før drivere er på plass. Mac har opp gjennom historien vist at dem noen ganger driter i bakoverkompabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akurat der var jeg enig. Var rimelig misfornøyd de to første månedene med leopard. Men nå har det blit ordnet. Men Windows sliter noe enormt med bakoverkompatibilitet de og.

Pluss at jeg klarer å fucke opp windowsmaskiner så fort. Jeg brukte opp ca 2 stk i året. Mens iBooken min har jeg hatt i snart 5 år. Og til mitt bruk som hovedsaklig er grafisk og foto. Så er Mac perfekt. Mac´en er mer stabil. Tåler å kjøre flere programmer. Tar liten plass. Er jo bare en skjerm. Og den bråker ikke. Man merker ikke så mye til viften på en windowsmaskin før man har hatt mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare tull at minneoppgraderinger er dyrere enn for windows-maskiner. Du kjøper minne i hvilken som helst nettbutikk, og setter det inn selv.

Det du skriver der, er ikke mindre yull enn det jeg skrev. Din påstand forutsetter at brukeren:

- skjønner at man kan få tak i samme minne billig et annet sted, og regner med a han/hun blir flådd for penger på Macsjappa.

- faktisk er klar over at det er samme minne, og klarer å stave seg gjennom alle forkortelsene som DDR, Latency og så videre for å finne rett minne

- klarer å åpne maskinen

- klarer å smekke brikkene på plass

Mange Mac- brukere klikker seg nok inn på macshopen og handler minne der.

Og da er da det er uanstendig, det at de forlanger så mye for minnet. Mye av samme greia gjelder Dell, som selger selve maskinen billig, og så har ublue priser på oppgraderingene. Akkurat like ille, har ikke noe med type maskin å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte minne på mac er dødsenkelt. Men å kjøpe billig minne strider imot alt det mac handler om. Alt er matchet i mac´en. Og minnebrikker bør helst være paret opp like for best ytelse. Og åpne en iMac for å skifte minne er null problem. Det er en skrue du skrur ut, åpner dekselet og stikker inn minnet. På en bærbar mac så vipper man opp tastaturet, skrur ut en skrue og plasserer minnebrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.