Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanlig å spille med


Boks

Anbefalte innlegg

Hva mener du med små bevegelser? Jeg snakker om rundt 15 noter i sekundet ( det er mye for meg ) med albue. Og Malmsteen har spilt i vel mange mange år. ^_^ Jeg har så vidt spilt i 1 og et halvt år.

med denne 4-5-7 osv..

Jøss. Du har spilt i halvannet år og fikser allerede sekstendelsnoter i 225 bpm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fekk litt lyst til å skriva litt her no.

Gjennom mine om lag 2-2,5 år med elgitaren har eg vore gjennom litt av kvart av teknikk. Har alltid fokusert på at eg må læra meg opp til å ha akseptabel teknikk både for høgre og venstrehand. Då eg fyrst tok til med tremoloplukking, gjekk det VELDIG seint med handleddet, så eg endte opp med å berre bruka albuen. Merka fort at dette ikkje var spesielt effektivt for å få god kontroll, og eg vart fort sliten i armen, noko som ikkje er bra. Ein skal ikkje verta sliten eller få vondt av speling, då gjer ein noko feil, eller prøver altfor hardt/anspent.

Så gjekk eg over til å tvinga meg sjølv til å tremoloplukka med handleddet. Etter kvart gjekk dette litt fortare, men det var vel ikkje før det hadde gått et år eller noko at det var på ein akseptabel fart. Så kom det store spørsmålet, når eg skulle bevega meg ut ifrå å spela slayer-songar med berre tremoloplukking på E-strenga. Korleis skulle eg spela lynkjappe soloar?

Eg tenkte... Vel, her er det berre å byrja sakte og gjera det som kjenst mest naturleg for meg. Så eg gjorde det, og endte opp med å bruka tommel/peikefinger til å styra plekteret med. Til svært treige greier gjekk jo dette greitt, men eg innsåg kjapt at dette ikkje kunne brukast til noko særleg fort. Det låste seg rett og slett berre opp på litt mindre treige tempo.

Så er me over på der eg er i dag, nemleg der eg prøver så godt eg kan å nytta same bevegelsen når eg tremoloplukkar som når eg speler raske soloar. Det er jammen ikkje lett, men eg har merka svært store framsteg etter å rett og slett jobba spesifikt med dette. Albuen min er heilt i ro, medan handleddet gjer heile jobben, og fingrane er i ro. Dette er definitivt den teknikken som gjer at eg kan spela uendeleg lenge med minimal slitasje og smerter.

Eg trur nok at trådstartar absolutt gjer seg sjølv ein teneste med å byrja å bruka handleddet eksklusivt.

Har spillt gitar omtrent like lenge som du, og må si meg helt enig, Tremolo/Alternate picking tar en stund og lære seg. Det er en vanskelig teknikk å lære seg, men det er absolutt verdt tiden du bruker, ikke minst er det et ''must'' hvis du vil spille noe annet enn bare enkle riff. Man må bare fokusere på å ''ankre'' armen på gitarkroppen og bare bruke håndleddet, og ikke minst; være tålmodig. Går sakte i starten, men det kommer seg etterhvert, gjelder bare (som med de fleste andre teknikker) å starte sakte, også øke når man har fått full kontroll.

Som karen i quoten sier, du gjør deg selv en tjeneste ved å lære å bare bruke håndleddet. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at jeg gjør det, så jeg prøver en ny teknikk, men den teknikken klarer jeg bare rundt 10 noter i sekundet. Skal jeg spille Yngwie malmsteen ( liker sangene hans ^_^ ), må jeg bruke albuen for den går liksom mer noter i sekundet, og det er ikke det at det er slitsomt, men jeg liker ikke hvordan jeg beveger på albuen for det ser litt uproft ut i mine øyner desverre, siden jeg ser så mange spille med bare vrista eller tommelen og pekefingeren.

------4-5-7-5-4------------

4-5-7------------7-5-4-5-7

Det var denne jeg brukte til å finne ut hvor mange noter jeg klarte. Er det feil?

Men spm er, er det vanlig å spille med albuen slik? Jeg beveger den like mye som FuntWo på youtube, ser you Overture 1928 f.eks., så ser du hva jeg mener.

Ok, det er greit om dere svarer at jeg skal spille slik jeg er blitt vant til, men jeg vil bare lære noe mer orginalt for meg.

Jeg syns du skulle drite i om albuen rører seg eller ikke! Spill sånn som det føles best å spille og blås i hva som er "riktig" eller "feil". Jeg tror vel ikke at f.eks Angus har bekymret seg mye for dette!

Man blir en langt mer visuell og intressant artist dersom man rører litt på seg.

Spiller man slik det føles best så låter det best også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skulle drite i om albuen rører seg eller ikke! Spill sånn som det føles best å spille og blås i hva som er "riktig" eller "feil". Jeg tror vel ikke at f.eks Angus har bekymret seg mye for dette!

Man blir en langt mer visuell og intressant artist dersom man rører litt på seg.

Spiller man slik det føles best så låter det best også!

Jeg tror du misforstår litt her, da det er snakk om hva som er mest effektivt og gir minst slitasje på musklene når man spiller, ikke om å generelt bevege seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at jeg gjør det, så jeg prøver en ny teknikk, men den teknikken klarer jeg bare rundt 10 noter i sekundet. Skal jeg spille Yngwie malmsteen ( liker sangene hans ^_^ ), må jeg bruke albuen for den går liksom mer noter i sekundet, og det er ikke det at det er slitsomt, men jeg liker ikke hvordan jeg beveger på albuen for det ser litt uproft ut i mine øyner desverre, siden jeg ser så mange spille med bare vrista eller tommelen og pekefingeren.

------4-5-7-5-4------------

4-5-7------------7-5-4-5-7

Det var denne jeg brukte til å finne ut hvor mange noter jeg klarte. Er det feil?

Men spm er, er det vanlig å spille med albuen slik? Jeg beveger den like mye som FuntWo på youtube, ser you Overture 1928 f.eks., så ser du hva jeg mener.

Ok, det er greit om dere svarer at jeg skal spille slik jeg er blitt vant til, men jeg vil bare lære noe mer orginalt for meg.

Men jeg lurer på en ting. Trenger du å spille så mye mer enn 10 noter i sekundet? Det er jo mye. 300 bpm faktisk. Edit: Når 4.deler =300bpm og man spiller 8.deler så er det ti slag i sekundet.

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på en ting. Trenger du å spille så mye mer enn 10 noter i sekundet? Det er jo mye. 300 bpm faktisk. Edit: Når 4.deler =300bpm og man spiller 8.deler så er det ti slag i sekundet.

10 slag? Da lærte jeg noe litt av noe nytt idag..

Beklager om jeg høres litt ignorant eller noe av den dur når jeg sier at jeg ikke vil ha noe råd.., men jeg bare føler for å prøve meg fram på denne måten.

Fant denne videoen:

Og lurer på, er ikke det bra å ha forskjellige variasjoner å spille med da? Jeg blir ikke akuratt noe særlig sliten av å bruke albuen, og mister heller ikke kontrollen over spillingen, men bare string skipping men det er der jeg bruker denne teknikken som er på videon. Jeg syns den teknikken er ganske enkel, men problemet er at etter jeg har prøvd meg på håndleddet på raskt, er det veldig vanskelig for uansett om jeg klarer det når jeg ikke spiller en sang, men spiller jeg en sang, så må jeg bruke albuen.., har dette noe med konsentrasjonen? Eller burde jeg senke farten på sangen? Skal ikke være et problem å senke farten med de der studio programmene regner jeg med.. Vært på ferie jeg.. osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.