Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanlig å spille med


Boks

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil helst ikke ha råd akuratt nå i lære perioden min, ikke ta det som en fornærmelse, men jeg vil prøve å se hvor god man kan bli uten tutorials eller noe annet. Bare pure selv læring :) . Jeg ville egentlig bare vite om det var vanlig å spille med albuen fordi jeg har sett så mange spille med bare håndleddet. Jeg ser på tabs et par ganger, men jeg prøver å slutte med det nå, litt vanskelig da for meg siden jeg er litt lat når det kommer til sånt. Første sangen jeg lærte uten tabs var I'm Alright studio versjon av Neil Zaza om det er spennende å vite ^_^ .

Denne posten fortjener vel ikke annet enn et godt gammeldags LOL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør vel det leo. Det er mitt lille prosjekt. ^_^. Vel, jeg bruker tommelen & pekefingeren til plekterspilling og albuen når raskt, det er ikke håndleddet, men er jo på en måte det, men på en måte ikke det også da, men kanskje mest på en måte det..

Jeg har lite peiling på det her. :P

Endret av Boks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjør vel det leo. Det er mitt lille prosjekt. ^_^ . Vel, jeg bruker tommelen & pekefingeren til plekterspilling og albuen når raskt, det er ikke håndleddet, men er jo på en måte det, men på en måte ikke det også da, men kanskje mest på en måte det..

Jeg har lite peiling på det her. :P

Det var ikke det jeg tenkte på. Det morsomme var at du ikke ville ha råd i "læringsperioden" din.

Råd er det viktigste man kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, men nå prøver jeg vel å være litt spesiell og vil prøve meg fram uten råd for en stund ihvertfall. Klart meg i 1 og et halvt år uten, må da klare mer mens fortsatt bli god. Jeg har jo blitt god syns nå jeg. Jeg er ikke ignorant eller noe, men jeg vil bare prøve ut noe nytt. ^_^ Og det med hvordan jeg spiller var til den fyren som snakket om et eller annet.

Endret av Boks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke håndleddet, veldig sjeldent ihvertfall, så jeg vil nok ikke få slitasjer der regner jeg med.

Det er akkurat det du gjør. Det er ikke bare når man har bevegelse i håndleddet at man bruker muskler. Når man holder det stivt (hvis man spiller md albuen f eks), bruker man musklene i underarmen statisk, og det mye verre i forhold til belastningsskader, enn hvis man bruker musklene dynamisk(altså ha bevegelse i håndleddet). Å være stiv i håndleddet, er motorveien til belastningsskader, spør du meg. Vær løs og ledig, og ikke vær stiv i noen som helst muskel, er veien å gå. Prøv å gripe hardt rundt en billiardkule i 10 min, i forhold til å sprette en basketball i 10, og man merker godt hva som er mest slitsomt for musklene.

Det er ikke sikkert at det er noe problem for musklene i armen å jobbe statisk over lengre tid når man er ung, men hvis man har tenkt å spille i 10-20-30-40 år (og det vil man vel gjerne), kommer musklene til å si fra før eller siden, og da er det myyye jobb å spille seg opp igjen (senebetennelse, carpal tunnel, osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg skrev det at jeg på en måte brukte den, men også brukte jeg den ikke på en måte.

Så siden jeg nå er ung, så vil musklene bli dårligere når jeg er rundt 30-40 alderen? Nifst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjehe, at muskler og kropp funker dårligere med åra, er vel neppe noe overraskelse. Poenget mitt var at hvis man lærer seg bra spilleteknikk fra starten av, er det mindre sjanse for at får problemer med muskler senere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forstår ikke helt hva du vil, men vil råde deg til å bruke håndledd isteden for albuen. Tror det er en limit for hvor raskt du kan picke med albuen, desuten tror jeg det er ''lettere'' å bare bruke håndleddet, med tanke på at du kan hvile armen på gitarkroppen mens du spiller. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke den tommel/pekefinger bevegelsen er veldig dumt. En ting Michael Angelo Batio sa var. Du skal spille helt likt når du spiller sakte, som når du spiller fort. Jeg bruker håndleddet når jeg spiller. Albuen hviler jeg. Og fingrene holder plekteret. De beveger seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk litt lyst til å skriva litt her no.

Gjennom mine om lag 2-2,5 år med elgitaren har eg vore gjennom litt av kvart av teknikk. Har alltid fokusert på at eg må læra meg opp til å ha akseptabel teknikk både for høgre og venstrehand. Då eg fyrst tok til med tremoloplukking, gjekk det VELDIG seint med handleddet, så eg endte opp med å berre bruka albuen. Merka fort at dette ikkje var spesielt effektivt for å få god kontroll, og eg vart fort sliten i armen, noko som ikkje er bra. Ein skal ikkje verta sliten eller få vondt av speling, då gjer ein noko feil, eller prøver altfor hardt/anspent.

Så gjekk eg over til å tvinga meg sjølv til å tremoloplukka med handleddet. Etter kvart gjekk dette litt fortare, men det var vel ikkje før det hadde gått et år eller noko at det var på ein akseptabel fart. Så kom det store spørsmålet, når eg skulle bevega meg ut ifrå å spela slayer-songar med berre tremoloplukking på E-strenga. Korleis skulle eg spela lynkjappe soloar?

Eg tenkte... Vel, her er det berre å byrja sakte og gjera det som kjenst mest naturleg for meg. Så eg gjorde det, og endte opp med å bruka tommel/peikefinger til å styra plekteret med. Til svært treige greier gjekk jo dette greitt, men eg innsåg kjapt at dette ikkje kunne brukast til noko særleg fort. Det låste seg rett og slett berre opp på litt mindre treige tempo.

Så er me over på der eg er i dag, nemleg der eg prøver så godt eg kan å nytta same bevegelsen når eg tremoloplukkar som når eg speler raske soloar. Det er jammen ikkje lett, men eg har merka svært store framsteg etter å rett og slett jobba spesifikt med dette. Albuen min er heilt i ro, medan handleddet gjer heile jobben, og fingrane er i ro. Dette er definitivt den teknikken som gjer at eg kan spela uendeleg lenge med minimal slitasje og smerter.

Eg trur nok at trådstartar absolutt gjer seg sjølv ein teneste med å byrja å bruka handleddet eksklusivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.