Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trykke opp cder


Anbefalte innlegg

Nå som nye skiva vår snart er ferdig og ingen har vært så hyggelige å gi oss en kontrakt, får vi vel gi den ut selv denne gangen også :rolleyes: Så jeg lurte litt på hvor det er billig å få trykket opp cder? Det må være skikkelig kvalitet, ikke brente cder med jalla coverprint. Sist brukte vi Multi-master, og det var mildt sagt skuffende. Noen som har greie på dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sjekka litt rundt for ei stund sidan, og kom over eit selskap i Australia som gjorde det relativt billeg. Sjølve sida såg litt jalla ut, men det skulle visst vera gode saker. Kva det heiter klarar eg ikkje komma på i farten. Søk på forumet på www.turmusic.no. Temaet er diskutert der eit par gonger og eg trur det var der eg fann linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla litt i går natt, og da kom jeg over følgende firmar:

Merk: Alle priser er eks. mva, og tar utgangspunkt i 500 CDér med jewelcase + 4 siders booklet + bakside.

Arena Lyd og Bilde AS (Dårlige erfaringer: Aphelion)

500 stk = 7400,-

OPD Media (Svensk)

500 stk = 14250,- + frakt

Make Music.no

Kontakt for tilbud...

Polyvox

Kontakt for tilbud...

Sanden Media A/S

Kontakt for tilbud...

Strype Audio

Kontakt for tilbud...

Demofabrikken .no

500 stk = 9590,- INKS. MVA!!!

Hvis noen har erfaringer med disse selskapene så er det bare å skrike ut!

Endret av Jorek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Skal komme med noen tips her:

Når man skal trykke opp cd, spesielt om man ønsker det billig, er det flere ting å huske på:

Det spørs selvsagt hvor mange eksemplarer dere ønsker.

Skal dere ha 1000 eller fler, lønner det seg alltid å trykke platene, også kalt replikering.

Ved replikering blir det laget en glassmaster, som er "mal" når platene blir "presset"

Flere firmaer gjør dette, men det er ganske store oppstartskostnader.

Noen firmaer tilbyr ned i 500 eks, men da må du ofte likevel betale for 1000 cover, så sluttregninga blir omtrent lik som ved 1000 eksemplarer.

De fleste jeg kjenner som har trykket 1000 eks eller mer, har somregel ett stort lager liggende de ikke får solgt. Da er det ofte bedre og billigere å bruke alternativ nummer to;

duplisering. Da kan man trykke alt fra 50 eksemplarer og oppover.

Det vil si at cdplatene blir kopiert, også kalt brenning.

Jeg så en kommentar som hang seg opp i at Demofabrikken brant platene sine, og dette var en uting. Det dere må være klar over, er at ALLE som driver med duplisering

brenner platene. Grunnen er at dette er den eneste måten å gjøre det på uten å bruke masse penger på glassmaster. -Og det fungerer vel så bra.

Her er det som er viktig å passe på ved duplisering:

Cd-kvalitet:

Noen useriøse aktører bruker billige plater i produksjon. Sørg for at leverandøren har gode plater, som Taiyo Yuden eller TDK,

og at de har en sølv brenneflate som minner om vanlig cd. Ikke noe kult å selge en cd som er grønn under. (ser hjemmelaga ut). Men gode plater

med riktig utseende ser veldig bra ut, og mange ser ikke forskjell på en slik brent plate, og en replikert plate. OBS: Taiyo Yuden som er verdens beste

cd-r produsent, leverer grønne/blå plater (brenneflate).

Cdlabel trykk:

Her er det vanvittig mye rart ute å går. Noen små firmaer bruker avanserte blekkprintere i produksjonen. Dette må du ikke finne på å bruke. De tåler rett å slett ikke vann/fuktighet.

De fleste bruker termisk print, men her er det også store forskjeller. Se etter firmaer med enten Rimage Everest II/III eller Teach maskiner. De gir ett veldig bra trykk som er ganske likt det man får ved replikering.

Booklet trykk:

De fleste lager booklets og inlays selv på laserprintere. Noen bruker avanserte trykkeri til denne jobben, som utvilsomt gir et bedre resultat. Ikke kult å ende opp med noe som du kunne printet ut selv på laserskriveren din.

Når jeg trykket opp min siste plate, brukte jeg Daniel Engen Productions, og var veldig fornøyd med resultatet jeg fikk der. Finfin pris/kvalitet og god service.

Tidligere har jeg brukt Arena og Demofabrikken. Demofabrikken funka fint, men Arena ville jeg styrt unna.

Håper dette er svar for mange av dere som lurer på hvordan man skal gå fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gitar_geir: det der kvalifiserer til tidenes beste førsteinnlegg!!! :)

Velkommen til forumet og takk for et supert innlegg!

Får si meg enig i det.

Få som sier så mye fornuftig på en søndagskveld...

Kommer nok ikke til å trykke opp noen CD'er selv, men kjenner mange band som leter etter beste måten å gjøre dette på. Da har jeg ihvertfall noe å fortelle dem, og vurderer å kjøre en sponsor-deal med noen lokale med butikken, og da er det greit å vite hva man ser etter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får si meg enig i det.

Få som sier så mye fornuftig på en søndagskveld...

Kommer nok ikke til å trykke opp noen CD'er selv, men kjenner mange band som leter etter beste måten å gjøre dette på. Da har jeg ihvertfall noe å fortelle dem, og vurderer å kjøre en sponsor-deal med noen lokale med butikken, og da er det greit å vite hva man ser etter. ;)

Ttakk for gode ord.

Selv har jeg vært igjennom ett sant helv*** av en jungel av vanskelige ord og utrykk før jeg egentlig har forstått konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.