Web Analytics
Jump to content

Lydkort

Boks

Recommended Posts

Hei!

Jeg går nå rundt å tenker på å kjøpe et lydkort så jeg kan endelig begynne å spille inn og lage videoer, og legge dem ut på nettet f.eksempel.

Jeg spurte en i en musikk butikk om lydkort og han kom opp med en E-Mu lydkort med USB 2.0 som da koster 2800Kr der, men det var lager salg, så 50%, rundt 1400kr, og lurer på om det er verdt å kjøpe et framfor Echo Mia MIDI som Sound1 skryter over. Men da må jeg ut med et par 100KR til nye kabler for jeg har ikke slike kabler. Jeg trenger svar litt fort, kan hende den blir borte fort, men jeg spurte om han kunne holde av et E-Mu lydkort itilfelle, for jeg måtte "spare" opp et par småpenger. :wub: Så skulle han ringe når det var det siste som var igjen om jeg ikke kommer å kjøper det før den blir det siste E-Mu lydkortet av den versjonen.

Noen forslag til noen andre er også velkommen, men rundt 1500kr!

Takk.

• Replies 37
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alesis IO2 og line6 Toneport er jo populære lydkort til den prisen. Vet ikke hvordan E-Mu er (sikkert en del bedre) Men er du sikker på at du ikke får kabel med på kjøpet? 50% av 2800 er vell 1400kr. Jeg kjøpte min Toneport UX2 brukt til 1400kr ink frakt og programvare, ledninger. Den var.. 1 måned gammel da. Sjekk bruktmarkedet.

Om det er USB-lydkort, så trenger du vell bare en USB-kabel fra Lydkort til PC og vanlige gitarkabler/mikrofonkabler som du sikkert har fra før.

Pass på at du ikke kjøper FireWire-lydkort dersom du ikke har Firewire i PC'en.

det finnes Firewire og USB-lydkort. Etter hva jeg vet så har Firewire midnre latency(forsinkelser)

se her: http://musikkweb.no/marked/market.php?aid=226903 koster 2600kr nytt. Firewire

Edited by Troll

http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...an5ihdjluoes4o4

Jeg bruker dette, M-audio Mobile Pre, 2ut 2 inn, usbtilkobling. Funker helt fint for mitt bruk, og er ikke spesielt dyrt.

Ang latency usb/firewire: USB 1.1 1,5 mbit, firewire 400: 400mbit, USB 2: 480 mbit. (det finnes også firewire 800, men har ikke sett dette på lydkort enda)

De nyeste usbkortene støtter USB 2, da er det faktisk raskere enn firewire. Mobilepre-en er USB1, noe som er mer enn raskt nok for 2/2

I norske regler regner jeg med at det står at man har lov til å prøve for man kjøper når det gjelder slike ting. Og det finner jeg ut, for jeg har 0 peiling på firewire osv.. Bare det at denne støtter USB osv.. Kan den ikke støtte Firewire, så lærer jeg mer om Firewire og finner ut hvilket andre lydkort jeg skal kjøpe.

Edited by Boks

Kan du ikke bruke USB da?

Jo, USB 2.0, har 3 usb kanaler i laptop'n. Trenger bare en uansett.

Jeg misforstod det Troll skrev, men skjønte da jeg leste det to ganger. Desverre kan jeg være litt treig et par ganger, og det er nesten bare en liten vane. Men kan det være at det kommer frekvens i opptaket om det kommer frekvens fra jacken? Jeg hadde en jack som kom frekvens ut, sånn drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr i bakgrunnen, og jeg har en lav lyd som det i den ledninga som jeg bruker nå da.., Altså, det er slik at jeg ikke merker det, men når jeg prøver å merke det, så hører jeg det.

.

Desverre, jeg har ingen peil på det heller, bare broren min som har lært meg at det er frekvens lyd. Hva er det de lydene kalles da? Prøver å være mest vitende skjønner du. ^_^

Edited by Boks

Kan han ha ment en høyfrekvent lyd, eller en lavfrekvent lyd? da betegner det hvor i lydbildet lyden ligger.

Uansett burde det ikke være noe problem hvis du har en kabel som er i orden

http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...an5ihdjluoes4o4

Jeg bruker dette, M-audio Mobile Pre, 2ut 2 inn, usbtilkobling. Funker helt fint for mitt bruk, og er ikke spesielt dyrt.

Ang latency usb/firewire: USB 1.1 1,5 mbit, firewire 400: 400mbit, USB 2: 480 mbit. (det finnes også firewire 800, men har ikke sett dette på lydkort enda)

De nyeste usbkortene støtter USB 2, da er det faktisk raskere enn firewire. Mobilepre-en er USB1, noe som er mer enn raskt nok for 2/2

En liten oppklaring til dette... Det er forskjell på hvordan USB og FireWire er laget som gjør at båndbredden på FireWire effektivt sett blir større enn på USB 2.0. I tillegg så er Firewire en mer pålitelig protokoll i forhold til at datatrømmen er jevnere enn på USB2.0. Dersom du skal ha et profesjonelt lydkort med mange kanaler inn ville jeg gått for et Firewire-kort. Klarer du deg med 2 kanaler inn er det i realiteten ingen forskjell på hva slags kort du velger....

Ok. Jeg får ta å teste E-Mu først om et par dager når jeg får tid, liker jeg den og syntes den er OK å bruke og alt, velger jeg den før jeg begynner å bestille masse rart.

Nå er jeg veldig veldig skuffet. Jeg kjøpte nå et E-Mu lydkort, Tracker Pre, en sånn liten stygg boks. OK. Jeg prøver den ut, ok, setter gitaren min inn i mikrofon insert'n ( HiZ ), og prøver å koble inn min Boss GT-8, men nei, det virker ikke :( Får bare en clean lyd. Jeg fikk med et par program, så jeg får vel nøye meg med de, men er jo litt trist da, for i et blad stod det at det tok meget lav støy, men usant :/ Tok jo masse støy, kan ikke lage noe hjemmestudio ut av denne lille maskinen.

Fikk med Cubase LE 4, Soner 6 Le, Ableton Live ( CD virker ikke ........ ) og The Waldorf et eller annet. Jeg kunne ha cracket dem gratis så litt skuffende at det var det eneste jeg på en måte fikk som var verdt noe.. Gjett hva. Waldorf Cd'n virker heller ikke. Yeey. ^_^ Dette suger.. Jeg har kvittering, men siden jeg nå har registrert alle programmene som faktisk virker så får det vel bare være sånn. Fikk med et program som heter AmpliTube, men hva i huleste er det? Istallasjon osv .pdf?!?! Fikk ingen program der. Hjelp meg :( Grunnen til at cd'ne ikke virker kan jo være for jeg har Vista?

Det teiteste var at driver cd'n ikke virket heller.., liksom. Jeg setter inn CD'n, men cd'n er tom og e:\setup.exe virker ikke i Kjør fordi cd'n er tom. Jeg er litt sur nå så :o . ^_^

Jeg skal prøve meg mer ut på denne lille boksen, selv om at manualen sier ingen ting om hvordan man skal ta opp eller noe eller hvordan man skal plugge inn, bare at gitar skal in i mikrofon og bass inn i mik og mik in i mik insert osv.. Jo, der står følgende:

These TRS jacks allow you to insert a signal processor, such as a compressor or EQ, after the mic preamps, but before the A/D converter stage.

Hjelp litt her :/ Det er denne jeg ikke helt forstår fordi jeg vet ikke hva en Mikrofon preamp ( Er det forsterker eller? :| ) eller A/D converter stage er... <--

Det eneste bra jeg kan tenke meg her og nå om den er at den ikke veier mye..

Jeg går å varmer opp Big one double pepperoni pizza nå også skal jeg kose meg med iskrem og tenke det at jeg fikk et par program som jeg kommer til å bruke en dag,......

Jeg lurer på det med Sonar LE. Jeg får ikke til å bruke Record / Amp simulatoren, jeg bruker en preset, hva nå? Hvordan lagrer jeg den på audio fila i programmet? :/ Takk for hjelper, og husk å le av denne kommentaren ^_^

Heisann

Dette skal vi få til vett. For det første, hva slags maskin har du, og hvilken vistaversjon bruker du?

Det kan være lurt å installere den nyeste driveren: http://www.emu.com/support/files/download2...&Platform=1

Du hører altså det du spiller? Bruker du hodetelefon? Og det er støy? Har du prøvd å bytte jackkabel?

I første omgang hadde jeg satt gt8'en mellom gitaren og lydkortet, så kan du heller styre med det insertgreiene senere.

Ang software. Hvis du er helt sikker på at det ikke er noe på cubase-cden, hadde jeg bytta den. Evt satt den inn i en annen pc for å sjekke. Ting som ikke virker, får man bytta.

Amplitude er en ampsimulator, som du kan bruke i Cubase, f eks

De waldorfgreiene er en trommesynth, en annen synth og et effektprogram, som brukes i f eks cubase, som plugins.

EDIT: mic preamp er en forforsterker som booster lydnivået, siden det som kommer fra en mik ikke er sterkt nok. AD-convertere gjør om lyden fra analog til digital. at man kan ha en effektboks etter preampen, betyr at man kan forandre lyden ETTER den er forsterka opp, noe som er en fordel. Men tror det går mest på vokalting, siden gitarsignalet ikke trenger å forsterkes opp nevneverdig. Tror også det gjelder mer EQ og kompressor, som det står, altså studiotype prosessorer, og ikke gitareffekter(som du like godt kan ha mellom gitar og lydkort)

Edited by mrj