Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"PLekter-lyd"


Y42C

Anbefalte innlegg

I mange sanger kommer "plekter-lyden" klarere frem en normalt. Noen som har tips til hvordan jeg kan få det til.

Kom ikke på noen andre sanger akkurat nå, men introen på Age of innocence av Iron Maiden har en sånn lyd.

Edit

Er en ganske stor maidenfan så gjerne kom med generelle tips til hvordan jeg kan få til Maiden-lyd.

Endret av Y42C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forresten ikke gitaren på introen på Age of Innocence var noe spesielt "plekter-aktig", kan du utdype den litt?

Det er ikke særlig tydelig, men på anslagene hører man en "crunchy" (høy gain, lav treble) plekter-lyd. Man må høre godt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Eg har iallfall erfart at teknikken er alfa omega, og plekterlyden har så mykje å seia med kor mykje av plekteret du bruker, kor mykje du vinklar det og kva det er laga av. Dei gule dunlop-plektera lagar ein fæl gnisselyd uansett.

Plekteret har så utruleg mykje å seia for lyden, og ikkje berre tjukknaden, men og materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs veldig på gitaren, i alle fall for meg. Med en Epi Les Paul Standard hører eg ikkje noen plekterlyder på "Rhythm", men så snart eg flikker over til "Treble" så hører eg klart plekteret som gnikker mot strengene. Litt sånn Zeppelin-aktig lyd faktisk. På min Bach Explorer gitar som har mye tynnere og grumsete lyd enn Les Paulen kommer plekterlydene på begge pickups. På en Mex Strat kommer det nesten ingen lyder i det hele tatt.

Dette er med et Jim Dunlop Jazz I plekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.