Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe stage piano her eller fra andre siden av sjøen?


Hugo

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal nå kjøpe meg et stage piano. Og jeg har nok landet på Roland RD-700GX (Demo1, Demo2,

). Foreløpig har jeg ikke sett det i noen butikker, så jeg har ikke prøvd det ut selv. Men det hevdes at det er det nærmeste man kommer ekte pianofølelse på markedet i dag. Jeg har prøvd Fantom med Ivory Feel tangenter (som RDen også har), og det føltes bedre enn noen andre "fake" tangenter jeg har prøvd før. Blir dog ikke det samme som ekte elfenben og ibenholt, men kommer man strengt tatt noe nærmere? Noen som vet om noen andre stage pianoer som kan konkurrere med RDen?

Men la oss si at RDen er det beste på markedet. Da var det dette med å være smart...

Kursen på dollaren ligger nå på drøyt 5kr. Så jeg har sjekket froogle. Og de fleste butikkene selger for ca. $2400 (=12240kr m/1USD=5.1kr). Her selger de for 20 000kr. Det er jo en markant forskjell. Men så har vi frakt... og vi har moms! Denne tingen er tung, og jeg vet ikke helt hva frakten kommer på da. Men bag må man ha, og det koster $200. Hvis hele greia med bag og frakt kommer på 14500kr vil momsen resultere i ca. 18000kr. Men er det ikke en amerikansk moms jeg kunne slippe her? Hadde vært gunstig...

Problemet oppstår hvis det er noe galt med saken. Da må jeg evt. betale frakt tilbake...

Ok! Spørsmålene...

- Noen som har prøvd Roland RD-700GX?

- Er det noen andre merker som kan konkurrere med denne?

- Hvor smart er det å kjøpe saken fra USA? Slipper jeg moms fra USA?

- Kan noen anbefale en fantastisk sustainpedal og et imponerende sett hodetelefoner?

Forresten... kom på at frakten vel ikke skal beregnes i momskalkuleringen. Da blir dette litt billigere...

piano + bag = totalt $ = totalt x kurs = totalt NOK

$2400 + $200 = $2600 = 2600 x 5.1kr = 13 260kr

totalt NOK x moms = total NOK uten frakt

13 260kr x 1.25 = 16 575kr

tot. u/frakt + estimat for frakt = totalt

16 575kr + 1 000kr = 17 575kr

Er dette et dårlig estimat for frakten av dette tunge legemet? Forskjellen fra pris i norsk butikk vil da være rundt 3500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... kom på at frakten vel ikke skal beregnes i momskalkuleringen. Da blir dette litt billigere...

Dessverre, det skal den (så lenge verdien på varen er over 200 NOK er det totalkostnaden som er grunnlaget for momsberegningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg skal nå kjøpe meg et stage piano. Og jeg har nok landet på Roland RD-700GX (Demo1, Demo2,

). Foreløpig har jeg ikke sett det i noen butikker, så jeg har ikke prøvd det ut selv. Men det hevdes at det er det nærmeste man kommer ekte pianofølelse på markedet i dag. Jeg har prøvd Fantom med Ivory Feel tangenter (som RDen også har), og det føltes bedre enn noen andre "fake" tangenter jeg har prøvd før. Blir dog ikke det samme som ekte elfenben og ibenholt, men kommer man strengt tatt noe nærmere? Noen som vet om noen andre stage pianoer som kan konkurrere med RDen?

Men la oss si at RDen er det beste på markedet. Da var det dette med å være smart...

Kursen på dollaren ligger nå på drøyt 5kr. Så jeg har sjekket froogle. Og de fleste butikkene selger for ca. $2400 (=12240kr m/1USD=5.1kr). Her selger de for 20 000kr. Det er jo en markant forskjell. Men så har vi frakt... og vi har moms! Denne tingen er tung, og jeg vet ikke helt hva frakten kommer på da. Men bag må man ha, og det koster $200. Hvis hele greia med bag og frakt kommer på 14500kr vil momsen resultere i ca. 18000kr. Men er det ikke en amerikansk moms jeg kunne slippe her? Hadde vært gunstig...

Problemet oppstår hvis det er noe galt med saken. Da må jeg evt. betale frakt tilbake...

Ok! Spørsmålene...

- Noen som har prøvd Roland RD-700GX?

- Er det noen andre merker som kan konkurrere med denne?

- Hvor smart er det å kjøpe saken fra USA? Slipper jeg moms fra USA?

- Kan noen anbefale en fantastisk sustainpedal og et imponerende sett hodetelefoner?

Forresten... kom på at frakten vel ikke skal beregnes i momskalkuleringen. Da blir dette litt billigere...

piano + bag = totalt $ = totalt x kurs = totalt NOK

$2400 + $200 = $2600 = 2600 x 5.1kr = 13 260kr

totalt NOK x moms = total NOK uten frakt

13 260kr x 1.25 = 16 575kr

tot. u/frakt + estimat for frakt = totalt

16 575kr + 1 000kr = 17 575kr

Er dette et dårlig estimat for frakten av dette tunge legemet? Forskjellen fra pris i norsk butikk vil da være rundt 3500kr.

Det skal dessverre beregnes moms av frakt. <_<

Jeg vet ikke hvor stort og tungt pianet er, men jeg ser ikke bort fra at du må ut med mer i frakt. Selv betalt jeg $175 i frakt for gitar med kasse, riktignok airmail. Fins billigere frakt måter, men det er jo avhengig av hva du ønsker og selger tilbyr.

Regnestykket ditt blir vel noe sånt:

(piano + bag + frakt) * kurs * (1+mva) + fortollingsgebyr = total

($2400+$200+$200) * 5,1kr/$ * (1+0,25) + 50kr = 17900

Med tanke på hvor lite du sparer hadde jeg nok valgt den norske butikken. Da får du sikkert bedre service og har kjøpsloven i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sales tax betales kun når kjøpet skjer i butikk. Ved forsendelse ut av landet iregnes ikke sales tax (amerikansk moms). Det er kanskje det kjipeste med å være i USA - du har funnet noe til 3.49, har plukket ut alle småmyntene du har og har beløpet klart i hånda - og i kassa koster det plutselig 3.85 eller noe sånt tull.... been there, done that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sales tax bestemmes også av hver enkelt stat. Så det kan være en del forskjeller der og.

Det kan varierere fra kommune til kommune også, delstaten bestemmer en sats, og så kan kommunen legge på i tillegg. Derfor vet man jo aldri om det er 5.6, 7.8 eller 11.2% tax...

Men det betyr som nevnt ingen ting så lenge gjenstanden sendes ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

lenge siden jeg har vært her på forumet... men kjøpte i hvert fall denne rd-en for 20 tusen i oslo. fikk da med solid stativ og hodetelefoner verd ca. to og et halvt tusen. er kjempefornøyd med instrumentet. låter helt utrolig. og det er så nærme pianotangenter man kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.