Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva hører vi i musikken?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Hva jeg hører etter kommer ofte ann på sinnsstemningen.

Ikke alltid det passer med metall for å si det slik.

Har en meget allsidig smak, da platesamlinga inneholder alt fra Hellbillies til Fear Factory!!

Kan til tider være opptatt av tekster.. da har vi f.eks Henning Kvitnes.

Han er utrolig til å formidle stemninger ved hjelp av karakteristiske stemme..

Er også ofte opptatt det tekniske.. da er noen av mine favoritter Rush, Triumph, og Freak Kitchen. Alle 3 banda er forresten trio.

Det er teknikk og variasjon. Liker måten alle de 3 banda bygger opp musikken på.. veldig 70 talls prog tenkemåte, også på svenske Freak Kitchen. De har da også Mathias Eklund på gitar. Muligens mannen med de sjukeste riff, og soloer ever..

Groove er tøft.. da hører jeg på f.eks Tower Of Power.. Herlig blåserekke, tight og suveren musikere på alle plasser.

Når jeg kjører bil vil jeg ofte ha rock med trøkk!

Gjerne AC/DC og Georgia Satelites.

Med andre ord..

Jeg både spiller å hører på alt fra rock, pop, funk, blues, jazz, til den råeste metallen. bare det er bra utført.

Dvs det trenger ikke være verdens beste musikere..

Det som er viktig for meg er det er gjennomført, å ikke halvhjerta.

Folk kan for min del også gjøre hva de vil på fritida bare musikken treffer meg.

Hører f.eks mye på Backstreet Girls.

Det er jo en gjen dope huer, men det svinger noe så utrolig av dem.

Ihvertfall live.

Når det gjelder liv opptreden, og utførelse kunne jeg sikkert skrevet mye mer..

Men det får bli en anna gang.

(skal på spillejobb snart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Definisjonen til bra musikk er da jeg rister på hodet. At det er feeling.

Sånn som strukturert vibrato, at det ikke blir rot. Av det så liker jeg alt fra rock (Kiss, AC/DC, Guns'n'Roses o.l.) til hard rock (Iron Maiden osv.) Liker noen "rolige" til Metallica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg hører på all musikk som treffer meg på en måte.. det kommer selvfølgelig ann på stemningen, hvordan humøret mitt er der og da, osv. Gjerne hvilken årstid det er på året også..

Jeg har merket at jeg spiller mer Pink Floyd på sensommeren, deretter litt Queen utover høsten. Men ellers er det egentlig veldig variert hele året.

Jeg prøver å være veldig åpen for alle slags typer musikk, og nekter å være en av de typene som har gjort seg opp en mening etter å ha hørt èn låt av en artist/band.

Så for å ramse opp litt liker jeg alt fra Iron Maiden til Grieg, Nirvana til Creedence Clearwater Revival, Rachmaninov til Franz Ferdninand, Black Debbath :P, til Chopin, Rob Zombie til Al Hirt, og The Clash, Pink Floyd, Tolv Volt, Queen, Judas Priest, Fugees, Satriani, Vai, Røyksopp... har utrolig mye jeg kunne ramset opp fra alle kategorier... ;)

Det gjelder å være allsidig.. og også å tørre i det tøffe samfunnet ungdommen vokser opp i nå å si at man faktisk liker Grieg og Chopin, men man kan jo like Rob Zombie for det også.

Jeg prøver å høre alle nyanser i musikken.. Oppdage nytt som jeg ikke har hørt i den samme låta før, særlig nå som jeg modnes totalt i en alder av 15 år oppdager jeg nye ting i lydbildet hele tiden.. Inntrykket endres hele tiden, men er likevel stabilt med hva jeg liker. Selv om jeg er blitt mer interresert i klassisk musikk nå utenom bare pianospillingen.

Særlig liker det når jeg hører hvor avansert lydbildet kan være, samspillet, nyanser, harmonier, osv. Alle de småtingene i en sang som gjør at du eller jeg eller begge liker den...

Kanskje jeg bare babler tull her... men men...

mvh,joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel delta der.

I samlinga er f.eks: Alf Prøysen, Culture Club, Cindy Lauper, Weather Report, Stevi Ray Vaghan, AC/DC, Monkeys, Death, Slayer, Hellbillies, Fear Factory, Jahn Teigen, Pantera, Tower Of Power, Bethoven, Kreator, Vidar Busk, Freak Kitchen, Terje Tyssland,Celtic Frost, Return, Jokke....

For å nevne litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I MIN SAMLING HAR JEG!

Metallica, Motley Crue, Ac/Dc, Nirvana, Queens Of The Stoneage, Velvet Revolvers, Guns And Roses, Steve Vai, Joe satriani, Van halen, Megadeth pcen masse annen musikkk losset på Kazaa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstår ikke at de er dårlige' date=' men musikk handler hverken om noter per sekund, å kunne sjuke skalaer, spille atonalt eller arytmisk, men noe HELT anna som jeg ikke aner hva er!! ![/quote']

<Rant>Hmpf, nå syns jeg det er rockere som er mest opptatt av at jazz handler om syke skalaer, da. Alle jazzmusikere som er verdt en skit bruker primært ørene sine når de improviserer og det meste som spilles av dyktige jazzmusikere er meningsløst å kategorisere som skalaer. Men, det er riktig at jazzmusikere kan skalaer og teori generelt, men det er altså ikke hva som dirigerer notevalgene.</rant>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit. et kjapt blikk i platehylla:

Bjørn Eidsvåg - Hittil og Littil

Yes - Relayer

My Way: The Best Of Frank Sinatra

AC/DC - Highway To Hell

Keith Jarrett, Jan Garbarek, Palle Danielsson og Jon Christensen - My Song

Mozart - Die Zauberflöte

Pink Floyd - The Wall

Burzum - Hvis Lyset Tar Oss

Edith Piaf 1935-147 (greatest hits)

Sex Pistols - Never Mind The Bollocks...

Nick Cave and The Bad Seeds - The Boatman's Call

Cannibal Corpse - Tomb Of The Mutilated

Dissimilis - "Er du helt mongo eller?" :mrgreen:

og førsteplassen er min....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.