Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva hører vi i musikken?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Vell.... En ting er jo sikkert jeg må høre på musikk før jeg sovner minst 1 CD før søvnen innhenter meg... Jeg blir glad når jeg hører min type musikk... Hardrock, litt metal(metallica er egentlig min grense), rock, blues er også deiligt... Tekno... Er ikke deilig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Øh...

Jeg vil ikke påstå jeg faktisk kan si hvorfor jeg liker den musikken jeg gjør. Det er veldig diffust men det mest presise jeg kan si er at jeg vil gjerne få inntrykk av at artisten mener noe med musikken sin. Ikke nødvendigvis ordrett det som blir sagt i teksten, men det som på et vis ligger mellom linjene. I dette ligger alt fra tekst, melodi, personligheten til artisten og image. Jeg tviler sterkt på at det er noen som vil innrømme det, men image er viktig! jeg har enkelt og greit lagt all glamrock for hat fordi jeg syns det er *sett inn kraftutrykk om tvilsomme legninger her*. Det er min subjektive mening og alle verdens argumenter forandrer ikke det. Jeg synes justin er ei klyse. Anyways! Jeg hører på:

Panzerchrist, Morbid Angel, Aphex Twin, Mouse on Mars, Scissorfight, Fantomas, Melvins, Mr. Bungle, Faith No More, Mustasch, Satyricon, Tha Vines, Probot, Bjørk, Death, Probot, The Streets, 7 Zuma 7, Nebula, Miles Davis, Paul Gilbert, Buckethead, Jaco Pastorius, Coltrane, Glenn Miller og endel andre ting jeg ikke husker navnet på.

Med noen TOTALT inkonsekvente unntak (Musikk er subjektivt) gidder jeg ikke høre på "flinkismusikk". Jeg er så harry og grunn at jeg ler høyt av Jazzister. Jeg syns bare ikke det er tøft! Flinke musikere og alt det der, men bare kjedelig!. Vet det er latterlig å si noe sånt. Men la den som er uten synd kaste den første steinen. Jeg kommer med kniv om jeg ikke stikker av (Hæ?)

Men atte.. Vi stemmer ikke om noe her vel? Er sånne poster om "jeg er enig. punktum" virkelig nødvendige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrafanatica ..... hehe .....

Fantomas, Melvins, Mr.Bungle er jo Jazz influert hehe.....

KNALL musikk ihvertfall ..

og ikke minst Miller og Jaco LOL ......

Skap jazzisten kommer ut av skapet hihi.....

ellers så liker jeg både Glam, Jazz og BlackMetal LOL

*thumbs up*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo det var med enkelte totalt inkonsekvente unntak... Men å bare skal følge meningsløse prinsipper hele tia og bare misdigge kul jazz bare fordi det er jazz, right, er bare teit... Coltrane, Milles, Davis og Pastorius ER jo jazz... og egentlig er det mange flere jeg virkelig synes er knall, men jeg syns mye jazz bare er gjennomsyra av at artistene virkelig tror at de er verdens beste musikere :evil: . Påstår ikke at de er dårlige, men musikk handler hverken om noter per sekund, å kunne sjuke skalaer, spille atonalt eller arytmisk, men noe HELT anna som jeg ikke aner hva er!! Altfor mange som jazzere er ekstremt arrogante og nekter å akseptere "enkel" musikk. Men det kan også godt hende at det er mer enkeltpersoner som er sånn og at man finner de igjen i forskjellige sjangre.. Men tilbake til arrogante jazzere. Det er en kitch og en klisjè, men mye av grønsjen er prakteksempler på hvor råbra enkel musikk kan være...

Og selv om Buzz Osbourne og co i melvins måtte være inspirert av jazz er det nå uansett ikke det de driver med.. Syns det er greit å ha standpunkt, men å ikke tvinge seg selv til å følge det slavisk! :)

Man takk for støtta!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig en ganske blandet musikksmak. Band som Iced Earth, Metallica (gammelt), DT, Symphony X, Eagles, Creedence, Beatles, Beatallica :P, Iron Maiden har jeg blitt imponert av. Mitt favorittband er da DT, Spesielt for de er ekstremt tekniske og har en ganske blandet stil. Ikke bare rett frem Heavy. Jeg digger også Steve Vai. En ut av de gitaristene jeg liker best. Fremst er jo selvfølgelig Petrucci. :mrgreen:

Jeg kan også gjerne sette meg ned og høre på klassisk. Men det kommer egentlig an på hvilket humør jeg er i. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører på masse rart, Immortal, Dimmu Borgir, Satyricon, Borknagar, Metallica(old school), Pantera, U2, The Police, Weather Report

Mitt største innflytelse er Cliff Burton, hans basslinjer og soloer er legendariske. Tenkt hvis Cliff levde idag :D :shock:

edit : glemte Smashing Pumpkins

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at det er noen som vil innrømme det, men image er viktig!

Akkurat det vil jeg vel si har litt med individuelle preferanser å gjøre.

Liker du musikken til en artist/et band, så vil du mest sannsynlig adoptere imaget og. Men går det ikke fint an å like musikken uten å like imaget? Det går ihvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten helt bombesikker på at upåvirket er du nok ikke :)

men såklart mener jeg jo i varierende grad! Fra det mest subtile til tatoveringer, men jeg tror allikevel at det er ekstremt få som virkelig er upåvirket av image. Nå mener jeg ikke at dette er negativt, men jeg sier det ganske enkelt fordi ALLE erfaringer former oss og vårt smak og behag. Og vi skal alle omgås andre mennesker og har våre tanker om hvordan vi vil bli oppfattet. Vanlig jeans og pologenser er jo et image om det ikke er spesielt orginalt vel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noen ganger jeg får et kick av artister jeg egentlig har forbudt meg selv å nevne med ord. da gymlæreren min på 60 år dansa på avslutningsdagen i dag (ikke spør) ble jeg helt berusa av en melodilinje i Vengaboys' "I Only Kiss When The Sun Don't Shine"

liker lange instrumentale greier. synes hiphop kan være kult en gang iblant, men jeg hører ikke altfor mye på det, unntatt Beastie Boys og Grandmasta Flash eller hva han het noen ganger. uansett er ROCK tingen!

image er litt viktig, ingen tvil om det. men det er litt image å si at man ikke bryr seg om image. skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hører sinnsykt mye på Coldplay, til tross for at ikke det er gitarbasert spill, som mye annet jeg hører på.. Coldplay er herlig...

Ellers hører jeg på Satriani for nok en gang å bli minna på hvor gode alle andre i verden er på gitar...

Hører også mye på rock generelt: U2, CCR O.l

og litt hardere(?): Dream theater, Gamma ray

.. og litt mer "normalt": BigBang, Coldplay, saybia,

.. ganske vidt spekter, men jaja.. all musikk som jeg liker å høre på gjør noe spesielt med meg.. uansett.. prøver nesten å lære alle sangene jeg liker, på gitaren, men mange sanger må jeg gi opp.. men de jeg klarer er en helt spesiell følelse å spille på gitar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på musikk som er laget med sjel.

Det skal helst være artistene som har laget dem, men det er ok. med coverlåter så lenge artistene har laget mye eget materiale ellers... Jeg har en theori om at ingen musikk er dårlig, men hva er da musikk? Jeg leste en bok på over 300 sider en gang som handlet om nettop det. Hva sluttet boken med? Jo!

"så altså: Hva er musikk?" :shock:

Jeg tolket det som om at det er opp til hver og en å mene hva som er musikk. Jeg mener at artister som Britney er "kapital med melodi..." :evil:

Forstår dere? :wink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på musikk som er laget med sjel.  

Det skal helst være artistene som har laget dem, men det er ok. med coverlåter så lenge artistene har laget mye eget materiale ellers... Jeg har en theori om at ingen musikk er dårlig, men hva er da musikk? Jeg leste en bok på over 300 sider en gang som handlet om nettop det. Hva sluttet boken med? Jo!

"så altså: Hva er musikk?" :shock:  

Jeg tolket det som om at det er opp til hver og en å mene hva som er musikk. Jeg mener at artister som Britney er "kapital med melodi..." :evil:  

Forstår dere? :wink:  :P

velkommen til forumet! men du har FOR STOR AVATAAAAAAAAAAAR!

150x150 er fint :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det finnes så mye fantastisk musikk der ute. Vi har innmari mye og velge mellom! Hva man kan lytte til, er alt etter hvilket humør du er i mener jeg. Man kan få opplevelser med musikk.

F.eks. når jeg hører på komponister som eksperimenterte mye med klanger og harmoniseringer (Debussy, Rachmaninoff), svever jeg bokstavelig talt på en musikalsk sky. De gutta der greier og sette følelser bare ved hjelp av klanger.

Jeg er en sucker for instrumental klassisk musikk. Er ikke noe særlig glad i opera og annen vokal musikk (Beethovens symfoni nr. 9 er et solid unntak!). Det Bach laget, Beethoven og de romantiske komponistene som kom etter han, er genialt i mine ører. De nasjonalromantiske komponsistene har også laget mye genialt. Tenker mest på Grieg, Mussorgsky (skrev jeg det rett?), Sibelius og Bartók.

Jeg skulle ønske at dagens artister/songwriters tok inspirasjon fra oldtidens genier. Da mener jeg ikke teite remixer ;)

60's psykadelia, 70's heavy metal/hard rock, 70's prog rock, 80's New wave of british heavy metal, 80's thrash metal, 90's grunge, alternativ rock/metal er vel sjangrene jeg hører på angående humøret jeg er i.

Og ikke glem klassisk.

Konklusjon:

Det er opp til deg selv hva Du vil høre. Du kan høre musikk når du er glad, trist, sint osv.

Søk etter din egen musikalske opplevelse, og gjør musikken din egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.