Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva hører vi i musikken?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Hva er det vi hører etter i musikken?

- De fleste av oss vil ha en egen oppfattelse av hvordan musikken skal være for at vi liker den.

Her kan du sette ord på de følelsene du opplever ved å høre på en type musikk. Hva er det som gjør at du hører på den musikken du hører på?

Det oppfordres til å stille seriøse spørsmål hvis det blir nødvendig.

:arrow: Her vil alt av sure oppstøt bli slettet! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hører på Racer X fordi det høres ut som de har det utrolig gøy når de spiller. Den spillegleden smitter over på meg og jeg blir glad når jeg hører på det.

Samtidig er det et lite element av utfordring i det de spiller. Jeg kan bruke lang tid på å ta ned noen linjer, og kanskje klare å spille det. Jeg er generelt mer interessert i gitaristisk musikk enn mye annet, så det faktum at gitaren står sentralt i deres lydbildet er for meg et stort pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg nok litt gammeldags og har veldig bred smak... alt fra Klassisk til Hardrock... men kan styre meg for Metal og Punk. Hører vel mest på Blues: Gary Moore, Clapton, BB King og Hardrock: Deep Purple, Santana, Vai, Santriani, Yngwie... men liker også mer Pop og Gammalrock artister som Elton John, Sting, The Eagles, Elvis, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry etc.

For meg er deg også viktig at det er fokus på Gitaren. Blir mektig imponert over artister som Vai, Yngwie, Angelo, Satriani, Knopfler, Santana, Johnsen. Selv om jeg ikke liker all musikken de fremfører er det utrolig at de får det til... jeg blir på en måte brakt opp på et høyere nivå av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gitaren har for min del omtrent alt å si.

Syns trommer har ekstremt mye og si i tillegg...

Må ikke være for teknisk, for da syns jeg det mister en del. Mens solospill er en viktig del for meg.

Hører på få band som ikke har solo i musikken sin.

Et unntak er Foo Fighters da...

Trøkk og energi er også veldig viktig for meg! Det at jeg kan se for meg skikkelig liv på scenen og blant publikum er viktig.

Hører veldig mye på bigbang som er favorittbandet mitt. Har kanskje ikke så mye trøkk, men han har mye energi, fin stemme, og gjør ekstremt mye kult med gitaren av riff osv. Hver solo improviserer han på scenen når han spiller. De er aldri like som på plata.

Guns N'Roses, The Darkness, Turboneger, Bigbang, Silver, Gluecifer er mye av det jeg hører på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører på en del rart. Men har ikke så spredt musikksmak som jeg liker å tro. Det jeg hører mest på er Pink Floyd. Jeg liker musikken deres fordi den er så følelesesladd og variert. Den kan gå fra å være mektig og pompøs, til å bli skjør og avventende, som et egg som skal klekkes om 2 sekunder. Wright og Gilmour gjør et fantastisk arbeide med å utfylle Waters's tekster, og det skaper fantastiske stemninger!

Gitaren har selvsagt masse å si for hvordan jeg oppfatter musikken. En kul gitar i sangen, kan få meg til å like den bedre enn andre sanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører på musikk, hører jeg ofte på gitar-relatert musikk som Metallica, Dream Theater, Darkness osv... Men, ,hvis jeg hører litt mer nøye etter, har jeg lett for å bli imponert over samspill, arrangement, utføring, variasjoner, hvordan to, gjerne like, intrumenter spiller sammen, hvis de spiller forskjellig. Se på the Darkness - Thingy sangen, Nettrom hadde litt undervisning med oss forrige tirsdag, og da fikk vi vite/oppleve at de to gitarene ikke bare spiller forskjellig sted på gitaren, men også at de har laget grepene slik at de høres forskjellig ut, legger virkelig merke til det nå når jeg hører sangen, så slike ting jeg jeg også veldig opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ganske mye forskjellig.

Episk Heavy/Prog-Metal som skaper stemning med et mektig lydbilde og kraftig vokal. Deisende røffe riff og soloer. Symphony X, Iced Earth, Dio, Dream Theater o.l

Vikingmetall som synger om Æsene og vikingene og slikt. Enslaved, Borknagar, Einherjer o.l

Melankolske sanger med behagelig vokal og et vakkert lydbilde. Opeth, Mew, Magnet o.l

Gitar-virtuosoer som Vai, Malmsteen, Satriani, Johnson o.l

Klassisk. Bach, Grieg, Mozart o.l

Det er viktig at musikken ikke er masete, men fengende og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker egentlig mye forskjellig jeg også, men noe jeg tenker mye på når jeg hører på musikken er tekstene. Sanger som har ikke noe innhold og betydningsløst innhold=gjerne typiske popsanger gir meg ikke noe som helst.

Om det er gitarbasert musikk har vel noe å si for meg, men tekstene har oftest mer å si for meg, og også det totale lydbildet, en sang med dårlig melodi, dårlig lydbilde og en meningsløs tekst er en fortsatt en dårlig sang selv med tidenes råeste gitarsolo på den.

Hører gjerne på countryrock/folkrock, Bob Dylan og grupper og artister som så og si har "grodd ut av Bob": Crosby, Stills, Nash and Young, The Band, Neil Young, Van Morrison, og mere rene countrybaserte musikere som Gram Parsons, Flying Burrito Brothers, Grateful Dead i countryperioden og Uncle Tupelo

Hører også en del på progrock, mest Jethro Tull (en del av det er jo folk-basert) og litt psykedelia, sånn som Grateful Dead i sin mest utjammede periode og senere Beatles (sgt. Pepper->Abbey Road)...

Meste av dette er vel egentlig gitarbasert musikk, men for eksempel The Band har på de beste platene sine omtrent ikke gitarsoloer, hele lydbildet er veldig jevnt og viser hvor utrolig tighte de er.

Helt rå gitarister som Yngwie osv., tekniske vindundere hvor gitarsoloene er det viktigste i musikken og intet annet, imponerer meg gitarmessig, men gir meg lite musikalsk.

(her ble det vel kanskje mye pisspreik men :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd!

Jeg har begynt å høre på The Mars Volta de siste månendene, et band jeg har forelsket meg helt i. Det er et band som virkelig er mer interessert i å skape momenter, følelser, stemninger enn hits og kule riff for riffenes skyld. Det er spesielt viktig for meg at musikken ikke er "gitar dominert" selv om jeg er gitarist selv. Jeg er opptatt av at alle instrumentene gjør sin lille den for å skape en mye bedre helthet, og dette er noe jeg mener TMV klarer ypperlig. Jeg er også en stor fan av liveopptredene deres. Maken til energi og dedikasjon skal du lete lenge etter. Jeg anbefaller alle å sjekke ut dette bandet, men vær åpen for det, det er veldig "uoversiktlig" når du første gang hører på det. Hold deg til albumet "De-Loused in the Comatorium", og vent med liveopptak til du har vendt deg til den veldig spesielle sounden deres. Jeg er sikkert på at ved en del gjennomlyttinger kan selv den mest hardbarkede Malmsteen fan sette pris på dette mesterverket som har forandret meg helt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører på det meste. The Beatles, Iron Maiden, Creed, Tool, Silverchair, Live, Pearl Jam, Metallica, Opeth, Alice In Chains, The Darkness, Coldplay +++++. Gitaren har mye å si for meg, men det som betyr mest for meg er sang og melodi..

Tekster har mye å si for meg. Det blir ikke en bra sang uten en bra gjennomtenkt tekst.!

Det bande som inspirerer meg mest akkurat nå er Tool. De har en helt ekstrem kul sound. Plata Lateralus har gjort at jeg har skiftet spillestil. Jeg har fått et helt nytt lydbilde!

Liker ikke gitarister som Vai, Malmsteen og Satriani. Det blir for mye gitar for meg. Det er liksom bare å sitte å høre på gitar hele tida. Trommer eller bass kommer ikke i fokus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk er det "virkemidlet" i verden , tror jeg , som har den største evnen til å overføre stemninger , følelser , tanker , meninger osv . Dette er hva jeg lytter til i musikk . Lars Horntveth for eksempel , mannen bak den GENIALE skiva Pooka og mainman i Jaga Jazzist .

Han kan fortelle MYE ved hjelp av musikken . Man kjenner stemningen i musikken ...

Så , for å komme til det punktet , hvor du kan uttrykke alt med musikk? hva gjør man?? Aner ikke

Musikk jeg hører på , skal fortelle meg noe . Det skal ikke være der , det skal gjøre noe ...

Last ned Lars Horntveth - Pooka (sangen) og hør hva jeg mener ..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg hører på musikk, prøver jeg å få med meg de fleste instrumentene,

derfor er ofte jazz/fusion/prog/prog-metal/gitar-musikk høyt oppe på listen min.

hører også ekstremt mye på "vanlige" metal band ala Judas Priest, Iron Maiden, gammel Metallica, Sabbath, Queensrÿche osv.

men jeg hører også på en del klassisk, pop, vanlig rock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I musikken hører jeg på hvordan det hele låter, selvfølgelig.

Instrumentene er en viktig del av låta, derfor hører jeg om de passer inn i sin sjanger. En f.eks tuba, passer ikke så utrolig godt inn i f.eks metal osv. Gitaren er en viktig del av musikken jeg hører på. Jeg liker å høre på vanskelige, tekniske, raske, langsomme, kraftfulle og flere Gitar "lyder". Jeg liker å ha det hele litt "enkelt", så en overflod av effekter faller ikke så godt i smak.

Ulike sjangere jeg hører på er: Rock, blues, klassisk (mest for å høre den enorme kraften av så mange instrumenter, på en gang), punk, prog.

I rocken går det for det meste i den eldre typen. Band som Led Zeppelin, Thin Lizzy, Ac/dc, Ozzy, (The Darkness) osv.....

I blues er det bare 3-4 karer jeg hører nok av til å nevne, de er Clapton, BB King og Neil Young.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører for det meste på rock, og da helst på psykedelia og progrock. Favorittene i denne sjangeren er vel Pink Floyd, Grateful Dead, Moby Grape, Camel, The Beatles, The Doors, Magnet etc. For meg er det viktig at låtene ikke er altfor heavy, jeg liker best de merkelige og rolige instrumentallåtene.

Men hører en del på vanlig rock også, det går veldig mye i gitarmusikk, da gitaren er etter min mening det instrumnetet med mest allsidig og glott lyd. Queen, Iron Maiden, Judas Priest, Led Zeppelin, Nirvana, Metallica, Tool og mange andre er kongebra.

Hører nesten bare på råkk, men en del klassisk er også grei skuring. Beethoven og Mozart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker musikk med store, brede lydbilder og hører etter melodier, harmonier, variasjon, dynamikk (i forhold til hvert instrument og sangen som helhet), hvordan instrumenter utfyller hverandre og tekniske ferdigheter. LTE er dermed en av mine favoritter.

Har ikke noe imot litt heavye greier, men det er viktig for meg at musikken høres rein og klar ut. F.eks. In Flames (reint) mot heavy Opeth (bråk til tider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.