Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studioprojects C1 og B1


Nilsefix

Anbefalte innlegg

Nå , jeg driver å ser litt på micer . Og har lyst på en kondensator mic , men vil gjerne betale lite for den .. Alternativene jeg har kommet opp med er Røde NT-1A , Studio Projects B1 og Studio Projects C1 .

Røde micen vet jeg låter jævli bra . Tar opp mye lyd og låter riktig , men er litt for dyr.

Så valget står egentlig mellom B1 og C1 . Hvor stor forskjell er det på de to? er det SÅ stor forskjell at jeg bør vente til jeg har 1000 spenn ekstra og kjøpe en C1 ? eller holder B1´micen til oppmicing av sax og litt lyder og vokal osv ..?

Hvordan er de begge i forhold til Behringer B1?

nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn...jeg mener at SP C1 er BEDRE enn Røde NT-1A. Og Behringer sin er ikke spesilt bra. Så jeg ville valgt SP C-1, SELVOM den var like dyr som Røde.

Prøv den, og du skjønner hva jeg mener.

Er fin til kassegitar, vokal, trommeoverhead,, blåseinstrumenter, kor med mer. Hvis du har lyst på en tur til sapsborg så kan du få lov til å prøve de :) Har to stykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta en annen ting først: Du har sikkert hørt om Mix magazine? Et veldig anerkjent lydblad fra statene? ( www.mixonline.com ). Siden du spørte om sax, her kommer et utklipp fra deres test av C1:

"..An overdub session with a tenor sax let me try the mic on higher SPL sources. Saxophones are often recorded with ribbon mics, but the C1's extended high end and high-SPL handling had me curious. This time, I ran the mic through the JoeMeek Studio Channel VC1QCS, but used the unit's insert jack to bypass its compression/EQ sections to track with the preamp section alone. The VC1QCS utilizes Ted Fletcher's new “current sensing” technology, which matches the mic's impedance to the pre, previously done with transformers.

I placed the C1 about three feet away from the sax, slightly lower than head level, in about the same position I would normally place a ribbon mic. The result was immediately gratifying. The sax came through with outstanding warmth and clarity, and, again, no EQ was needed. Next I tried the mic about six inches from the bell. This produced a biting sound that would be great on rock sessions. Even with this close proximity to a wailing sax, the mic never came close to overloading. The saxophonist — a veteran player in the New Orleans recording scene — repeatedly asked me if he could borrow or buy my C1 test unit!.."

Det er ikke STORE forskjellen på C1 og B1, men har du først hørt forskjellen så irriterer du deg over at du ikke har den bedre. B1 er litt mindre definert i den nedre mellomtonen, og den låter ikke like åpen i diskanten

Hører du ikke forskjellen så er det jo like greit å ta den billige.

Hele testen finner du forresten her:

http://mixonline.com/ar/audio_studio_proje...jects/index.htm

mulig jeg har nenvt denne testen før, men her er en til:

http://www.prorec.com/prorec/articles.nsf/...256A650081ECF9/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt meg en B1 .. Mainly for å ta opp sax og trompet , og noe som tar opp litt "mer" lyd ... Isteden for den sm58´en som jeg har nå ..

Jeg har i tilogmed skaffet meg sikkerhets løsning i tilfelle jeg mot formodning hater den . En kar som kjøpern av meg om jeg ikke vil ha den ..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk B1 micen i dag!

har prøvd den svært lite ennå , for jeg har munnsår nå og kan dermed ikke spille sax , som er mainly det jeg skal bruke micen på . Men litt fikk jeg prøvd og jeg ble veldig imponert!! Gode greier !!

Jeg er veldig uerfaren når det gjelder stilling av gain(input på min preamp) i forhold til output osv osv .. så om themuthin har no tips der hadde det vært fint .. også når det gjelder micplassering (da gjerne i forhold til sax blåsere) ... sto nesten oppi den når jeg prøvde i sta :P

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja...skal vi se. For det første, hvordan du stiller gain er jo avhengig av hvor sterk selve KILDEN er da. Her lønner det seg da å være to, en som spiller og en som setter gain verdien. Nå husker ikke jeg hvilken preamp du har, men det er sannsynligvis et input meter der. Den bør nok ikke gå over 0db men holde seg på ca -4 til -2 dB

Når det gjelder plassering så er det lurt å eksperimentere. Setter du mikken ved hodet ditt, ikke så langt unna ørene, så tar du opp lyden slik DU hører den. Elelr du kan sette den nærmere der du blåser. Eller litt ifra foran. osv osv... beste rådet er å eksperimentere. Den mest vanlige er kanskje å sette den 30-40 cm foran "tuten" (husker f**n ikke hva det heter :))

Jeg vil anbefale deg å teste den på kassegitar også. Regner ikke med at munnsårene dine hindrer deg i å spille gitar :) Sett mikken 20 cm fra gitaren, gjerne litt OVER den, og noen bånd til venstre for lydhullet (IKKE rett utenfor lydhullet...lager en booming lyd) sett fra når du spiller gitar. Skal det bare være gitar og viokal så ville jeg ha droppet basskutt, men skal det være mange instrumenter ville jeg ha tat på basskutt (hvis B1 har da...husker ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke basskutt ... trenger ikke det heller..

Men takk for tips ..

Jeg skal prøve å sette micen i høyde med ørene mine . vil ha den lyden jeg hører .. Så lenge micen tar det opp i god kvalitet da ..

Tester på gitar seinere i dag . Men jeg har jo 0 erfaring med micer , så jeg vet jo ikke hva som er bra og ikke :P Hehe ..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.