Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den lange elektronikk komponenttråden


Anbefalte innlegg

Tenke jeg bare skulle vise en artig 1 pol 4 veis bryter jeg kom over. DealExstreme tar inn litt rariteter til tider og deler til å selv bygge lommelykter er populære artikler. Jeg tenkte dog et annen bruksområde for denne bryteren jeg bestilte http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5660

4pos_switch_pin_number.jpg

Det er en trykkbryter som har fire posisjoner som flytter rundt og rundt. Den har 4 kontakter/pinner hvor en pinn er felles - jeg har kalt den pin 0.

Første posisjon er ingen pinner i kontakt. Første trykk gir kontakt mellom fellespinn 0 og pinn 1. Andre trykk gir kontakt mellom fellspinn 0 og pinn 2. Tredje trykk gir kontakt mellom fellspinn 0 og pinn 3. Fjerde trykk går tilbake til utgangspunkt - ingen kontakt.

Som eksempel kan man da lage seg en modifikasjon i en effektpedal uten å forringe utseende da man kan bore et lite hull og gjøre slik at bryter må betjenes med en kulepenn, binders eller annet. Eller man kan lage en liten gjennomføring med en liten pinn som går gjennom kabinettveggen til pedalen.

Ulempen med denne bryteren er selvsagt at man ikke kan se hvilken posisjon som er valgt. Men la oss si at den er installert for å velge mellom ulike diode konfigurasjoner i en DS-1 er det likevel uinteressant da man likevel ikke betjener en slik modifikasjon til daglig, men heller finner sin favorittkombinasjon og lar bryteren bare stå i den posisjonen.

1pol4way_example.jpg

4pos_switch.jpg

/...lykke til med ditt 'diy' prosjekt

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.