Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Håper dere huske å skifte pickups en gang i året!


shv

Anbefalte innlegg

Bare til info: Nå er jo altså mikrofonene i gitaren din bygd opp av magnetiske spiraler, og det er jo en kjent sak at man bør skifte mikker en gang i året om man vil ha dugelig lyd.. I allefall anna hvert år. :rolleyes:

Ihvertfall ifølge en som var interessert i gitaren jeg har for salg. Jeg har jo dessverre ikke gjort dette, så min 10 år gamle gitar er jo egentlig relativt ubrukelig! Eller hva? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

For det første er en gitar pickup slettes ikke bygd opp av bygd opp av "magnetiske spiraler" Derimot er den bygd opp av permanent magneter i form av staver eller en enkelt magnetplate.

Det er faktisk riktig at permanent magneter i større eller mindre grad mister sin magnetisme over tid, men dette er i praksis egentlig bare interessant for en eldre magnettype. Hvis man har en eldre pickup med svak/e magnet/er i kan man faktisk magnetisere de på nytt. I de fleste tilfellene kan man kompensere for den tapte følsomheten ved å heve pickup'en noe, slik at den ligger nærmere strengene.

Hvis det var slik at en pickup ville blitt ubrukelig i løpet av en 10 års periode ville jo alle andre tekniske innretninger basert på magnetisme være ubrukelige etter kort tid. (harddisker, diskettstasjoner, spolebåndspillere, videospillere, DAT, kassettspillere, videomaskiner, høyttalere, mikrofoner, platespillerstifter, mikrobølgeovner, osv, osv)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mange bra kommentarer her! :D

Kan du ikke si hvem denne kjøperen er, slik at vi etter tur kan ringe han og banke litt kunnskap inn i skallen hans før vi avslutter samtalen med å le grotesk av han? :lol:;)

EDIT: Hva sa du til kjøperen forresten, når han kom med den påstanden der?

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er en gitar pickup slettes ikke bygd opp av bygd opp av "magnetiske spiraler" Derimot er den bygd opp av permanent magneter i form av staver eller en enkelt magnetplate.

Det er nok en misforståelse mtp kobbertråden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hele korrespondansen. Gamlest øverst, slik at man kan lese seg nedover:

Han:

Hei igjen...

Men du.. Du skal ha 12000,- for den, hva?

Hvilken årsmodell er detta da, og har du noen gang byttet ut noe av elektronikken?

Meg:

Det er en 1998 mod, dvs. med ibenholt gripebrett. Har ikke byttet elektronikken. Sitter originale DiMarzio evo pickuper i.

Han:

Mener du seriøst at du skal ha 12000,- for øksa??? K

Nei, det synes jeg kanskje var litt dyrt for en 10 år gammel gitar, som ikke engang har blitt skiftet elektronikk i engang.. heh..

Selv om det er en Jem liksom :S

Meg:

Hvorfor i alle dager skulle jeg skifte elektronikk i den? Er det rareste jeg har hørt. Er ikke sånn at pickup'ene blir brukt opp, da tror jeg du har misforstått...

12000 er ca. halv pris av nypris, noe som er relativt vanlig å ta for brukte gitarer.

Om den er 10 år betyr ingenting så lenge den er tatt vare på og er i bra stand. Er ikke en bil vi snakker om her. Hvorfor tror du man må betale mange hundre tusen for originale (med original elektronikk) Gibson gitarer som er 50 år gamle?

Nei, denne gitaren er som ny, strøken. Du kan jo gå i butikken og kjøpe en for 25000 hvis du heller vil.

Om du synes 12000 er for mye forstår jeg ikke hvorfor du har tatt kontakt med meg. Enten har du råd til den, ellers så har du ikke råd til den.

Han:

Eeeh.. Åja..

Nå er jo altså mikrofonene i gitaren din bygd opp av magnetiske spiraler, og det er jo en kjent sak at man bør skifte mikker en gang i året om man vil ha dugelig lyd.. I allefall anna hvert år.

Men men.. Var ikke meninga å trakke deg på tåa.

Men å betale om så halvpris for en 10 år gammel gitar hadde jeg nok ikke gjort om den så hadde kosta 1000,- ny.

Lykke til videre mann J

Meg:

Du er helt på jordet gutt, tror du får lære deg litt mer om gitarer, for hvis du skifter ut pickupene en gang i året på alle gitarene så tror jeg du er blitt lurt, og har pådratt deg masse ekstrautgifter! :)

Men du har nå gitt meg en god latter i det minste! :)

Ikke hørt noe etter dette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.