Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test Av Pyramid Strenger Til Elgitar


Acer

Anbefalte innlegg

Fikk en pakke Pyramid strenger i posten her om dagen av denyeverything. Og da jeg ikke har prøvd dette merket før, så synes jeg det var en god idè av denyeverything, om at det ble gjort en uhøytidelig test av disse.

Gitaren som jeg ønsket å teste strengene på ble min Ibaneze AXS32. Det er en god gitar, som gir grei lyd, holder på stemminga utrolig bra, og som brukes oftest.. mye pga. lett vekt, og at halsen er lettspillt.

Fra før stod det på 3 uker gamle D`Addario 0.11.

Det første jeg merket meg var at dette skal være såkalte Vintage strings.. det står i allefall det på pakka... Hva som avgjør om strengene er vintage er et godt spørsmål.. og jeg legger heller ikke mye energi i å finne ut av dette heller.

Strengene ligger pent surret opp i hver sin konvolutt, hvor det er tydelig merket strengestørrelse, men ikke fargekode slik som på mange andre strenger.

Etter påsett av strengene virker Pyramidstrengene lette å stemme opp. Faktisk bedre enn noen andre merker. Også etter gjentatte tøyninger, så holder de meget godt. Det synes jeg er en god egenskap.

Ampene blei skrudd på i kveld, og det ble brukt en Orange TT med Marshall 1936 og en VoxAD100VT for å teste ut.

Merket tidlig at disse strengene gir ørlite mindre kraft i lyd enn D`Addario 0.11. Dette sier seg selv også da kraftigere strenger bør gi mer resonans, men har også hatt på Eleksir 0.10 og D`Addario og mener å huske disse hadde mer "guffe", uten at jeg kan hverken bevise, eller motbevise dette.. Bare en rein feeling.

Men på den posetive siden, så synes jeg Pyramid virker mer direkte og tørrere i lydbildet - Noe som også ga utslag i nydelig cleanlyd på Vox`n.

Pyramidstrengene virker også veldig behagelige å spille på. Glatte og fine. Hvor lenge de holder lydbildet sitt, og beholder glatthet har jeg ennå ikke hatt mulighet til å vurdere av selvfølgelige årsaker ^_^

Alt i alt virker Pyramid som gode strenger. Satte særlig pris på strengenes egenskap til å holde på stemminga med en gang de var på gitaren.

34sny38.jpg

2yplpo7.jpg

9iz0gp.jpg

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fin review med bilder.

Vintage merking på strenger bruker normalt være en hentydning til materialvalg. Og som det også står på pakken her snakker vi her om 'pure nickel' :)

Min erfaring med pure nickel strenger av andre merker stemmer med din erfaring her. Lavere output, mindre fleksible og hardere å bende. Men gir faktisk mer snadder vintage tone sammen med såkalte low output vintage pick-up'er enn mer moderne strengematerialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ble en informativ og bra anmeldelse jeg også. Men lydkutt?

Personlig er jeg egentlig superfan av å ha masse lydklipp av utstyr, men med mindre han legger ut mange andre referanse lyd-klipp blir det hele ganske uinteressant da alle andre variable parametere trolig spiller en svært forkludrende rolle.

Gitarprodusenter og pickupprodusenter burde gjøre seg flid med å lage sånne store lyd-databaser med standard oppsett slik at folk kan sammenlikne. Har sett noen pickup-produsenter som gjør dette, men synes ikke Acer skal gidde å ta seg bryet. Hadde vært gøy, men det gir lite.

Bra review, jeg liker bildene og det jeg leser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for positive innspill B)

Var meget spent selv da jeg begynte "testen". Som flere er inne på, hadde det vært interresant med lydklipp, men da bør man ha referanselyd å sammenlikne med, hvis det i det hele tatt skal ha noe for seg. Vil være vanskelig å kunne høre direkte forskjeller på et opptak, da det er så mange faktorer som kan spille inn.

Angrer litt i ettertid på at jeg ikke vurderte å sette Pyramidstrengene på min Artcore AG 85 i stedet.. for her hadde kanskje strengene kommet enda mer til sin rett - til spilling med rein clean eller ørlite vreng.

På Ibanez AXS`n tror jeg faktisk Pyramid 0.11 hadde passet enda bedre - og det er ikke umulig at Pyramid 0.11 står for tur neste gang strengeskift står på programmet for denne gitaren B) ... men det er personlig smak og behag. Alt i alt så virker vintagestrengene som en veldig posetiv erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lydklipp hadde vært svært interessant. Det burde være mulig å få til to opptak som gir et noenlunde brukbart inntrykk av forskjellene. Jeg hadde egentlig tenkt å spille inn noen småting med helt nye pyramidstrenger, bytte til et annet sett og spille det samme. men så ble de litt slitt etter hvert, og det blir ikke lett å finne ut når et annet sett er nøyaktig like slitt... :mellow: Men så lenge man har samme forsterkerinnstillinger, like gamle strenger, og spiller så likt som mulig, og med så like anslag som mulig, kan jeg ikke se at det skulle være problematisk. Jeg hører selv tydelig forskjell på de nevnte strengemerker, så det må la seg gjøre å få formidlet det videre på et vis.

Og selv om alt skulle feile, er det likevel morsomt å høre klippene, så vi taper ikke noe uansett ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte for en times tid siden på settet jeg mottok (0.09) , og det første jeg la merke til, var at strengene så gamle ut.. Oksiderte og brukte(?). Vet ikke om dete er en del av hele "vintage"-greia, men imponerte ikke meg.. D-strengen røyk i festet ved tuner da jeg skulle stemme opp, så settet jeg endte opp med var med en D'addario d-streng.

Brukte i hovedsak JC-120, SD-1 og CS-3 (noe DS-1, men ikke mye..) i denne første testen.

Spillemessig er de helt kurante, og på tross av en noe stivere følelse enn de jeg er vant til, har de sine bruksområder. Ut ifra det jeg har erfart i løpet av denne timen er at strengene skinner når man har single-coils, fortrinnsvis uten mye vreng. Har ikke så mye til overs for dem gjennom humbucker, uten at jeg kan si mye om hvorfor.. Ble på en måte bare feil. Lite "guffe", som Acer så fint sier det :)

De holdt stemmingen bra gjennom hele økten, men har på følelsen av at de ikke er like robuste som D'addario-strengene jeg vanligvis bruker. Hver gang jeg bøyer strenger 1,5 steg, virker det som om de er på grensen til å bryte, uten at dette nødvendigvis er tilfellet, bare slik det føles.

Kommer til å gi en oppdatering på hvordan strengene holder seg om et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte for en times tid siden på settet jeg mottok (0.09) , og det første jeg la merke til, var at strengene så gamle ut.. Oksiderte og brukte(?). Vet ikke om dete er en del av hele "vintage"-greia, men imponerte ikke meg.. D-strengen røyk i festet ved tuner da jeg skulle stemme opp, så settet jeg endte opp med var med en D'addario d-streng.

Merkelig... mine strenger var blanke og fine... så du må virkelig ha fått noen skikkelig "gamle og salt-hålkede" strenger... Uansett spennende å se videre i tråden hvordan du liker de "rustne"... hmm :mellow:

Til denyeverything: Du har kjempegode poenger, som absolutt hadde vært artig å testet ut. Lydklipp blir først int. når en kan sammenlikne direkte. - strengeskift - innspilling (like vilkår) - strengeskift - innspilling etc.. samme dagen.. Men da er det snakk om bruk av ganske mange timer til testing/strengeskift etc, og uten noen som helst profit... Nå har jeg unger i bleieskiftalder og mange andre gjøremål/ting som også tar tid, så jeg tar dessverre meg ikke tid til en slik omfattende test. Men skal ærlig innrømme at det hadde vært morro. Ungkarstidene var digg på en måte... da hadde man tid ;)

Man er også avhengi av like opptaksmuligheter med et tålig bra studio (man kunne sikkert brukt et enkelt portabelt/håndholdt studio)

Selv har jeg ennå ikke anskaffet meg slike opptaksmuligheter...

Men hvis det er andre som ville utført en direkte sammenlikning på samme gitar, samme forsterker og med 3-4 forskjellige strenger.. ja det vil jeg da applaudere for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.