Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge et eget pedalbrett!


Anbefalte innlegg

Heja!

Nå føler jeg at det er lenge siden jeg har utfordret det lille jeg har av ferdigheter innen håndverk, og vil derfor prøve å lage et pedalbrett. Det er mye penger som kan spares og det er samtidig gøy å lage noe man kan modifisere akkurat som man vil.

Flighten lager jeg ikke selv, så jeg kommer til å bruke denne.

Problemet er at jeg kan lite om konstruksjon av pedalbrett. Jeg setter veldig pris på tips og ideer samt forslag. Jeg kan starte med å spørre hva som er mest egnet som materiale (treslag) og hvordan jeg burde konstruere brettet. ^_^

Jeg skal selvfølgelig holde dere oppdatert med bilder!

Let the games begin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første pedalbrett var av typen "Clas Ohlson-koffert og treplate".

Det jeg gjorde var å klippe av hengslene slik at kofferten ble to separate deler.

Så skjærte jeg ut ei treplate som passet nedi lokket. Brukte også noe plank til å bygge en ekstra "etasje", noe som tilsvarte en platå som var 1-2 cm høyre enn "bakkenivå".

Jeg dekker hele greia med filt, men jeg vil heller annbefale at du kjøpe noe skikkelig borrelås og bruker striper med det istedet.

Siden du har selve brettet i det som egentlig er lokket, funker den største delen nå som lokk. Jeg bruke en skumgummibit i den delen for å gi mer beskyttelse til pedalene under transport.

Til slutt kan du prøve å få tak noen nye hengsler slik at du kan fest de to delene sammen når det skal transporteres.

Jeg gjorde ikke det, og måtte surre ei jævla reim rundt kofferten min hver gang jeg skulle ut på tur. Ikke å annbefale.

Her er et bilde av hvordan det så ut:

pedalboard.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patenten kan jo forbedres en del, hvis man fjerner hengslene, og setter på hengsler som kan deles? Da slipper man reimen.

Biltema har forresten rimelig selvklebende borrelås. Synes den fungerer fint, men vet 3M lager noen greier som er mye råere. Husker ikke hva det heter i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på en konstruksjon lik Tonetrunk sine brett med en forhøyning bak. Brettet lager jeg separat som jeg legger rett i flighten. Da slipper jeg å gjøre noe med kofferten og kan bare enkelt løfte brettet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor:

Den er ikke spesielt vakker å se på nei, og var heller ikke optimal praktisk sett. Jeg bruker forresten ikke dette brettet lenger bare så det er sagt.

Tror både Clasern og Biltema har selvklebende borrelås. Godlyd selger både borrelås og dual lock. Dual lock holder bedre enn, borrelås, men jeg det eneste jeg faktisk har hatt brukt for Dual Lock til er festing av strømforsyning under pedalbrettet, og da var det mest pga. at limen på Dual Lock tålte varmen fra strømforsyningen bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet en del på andre sine kreasjoner. Bl.a. er der en kjent musikksjappe med aktivt forum som har fått laga noe kostbare saker hos Rufo. Disse er laget i veldig overdimmensjonert kryssfiner og veier nok samme som ampen din før du i det hele tatt har fått montert en eneste effekt.

Aluminium virker på meg være egnet til en slik ramme. Claseren selger disse vinkellistene beregnet for 'flykasser'. Hva med et par lengder med slike L profiler og en blindnagletang?

314371_X_2007-06-26_143128_661.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å bygge et eget pedalbrett. Har tegnet opp skisser, koblingsskjema osv. Kan sikkert legge opp noen av tegningene i morgen.

EDIT:

Ja, vet det er crappy tegnet, men skriblet ned skissen på et par minutter da jeg ikke har de orginale skissene på denne pc'en. Skissen illustrerer hvordan signalet skal gå gjennom pedalene.

Pedalene ligger slik

F.v.

#1 Keeley Compressor

#2 Xotic AC-Booster

#3 Demeter Tremulator

#4 Ubestemt tuner

Planen er at jeg skal ha to innganger, slik at jeg enkelt kan skifte gitar under en gigg, uten å måtte dra inn og ut kabler. Inputsignalet velges enkelt ved en to-possisjons toggle switch. Det er også to utganger, i fall jeg ville spille over 2 forsterkere. Ellers har jeg en footswitch som bypasser allt utenom tuneren.

Satser på å starte prosjektet når sommerferien begynner:)

EDIT2:

Klarte ikke laste opp skissen,.. får legge den opp på serveren i morgen og legge ved link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller kjøpe en Tonetrunk?

Fordi jeg ikke har lyst på å kaste bort så mye penger bare på et pedalbrett.

CD kassa på clas koster 369,- Tone drunk sin minste pedalbrett koster 795,-( er en pedaltrain junior til 800,- i forumet)

Men det er litt mer moro å sitte å fikle med noe sånt selv ( en kald vinter kveld med konjakken plassert ved siden av)

Men personlig ville jeg gått for en annen variant en den CD kassa til clas. Kanskje prøvd CastorFiber sin ide?

Endret av valen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan dette være et bra emne til å lage pedalbrett? Jeg handlet med meg et par slike rettholt på Biltema i dag - kjekt å ha :blush:

http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=92865

4 kantrør av aluminium Bredde: 100 mm, tykkelse: 18 mm. Vekten viser 670 gram for en meter lengde.

Man kan f.eks. dele en 2m lengde i tre deler. Sette en del på høykant som bakre del. Og så bruke de to andre lengdene som flater for pedalene.

De tre delene kan da evt henges sammen med tidligere nevnte vinkellistene eller to plankebiter.

Når man først er på Biltema kan man handle med en boks med slik fibersparkel dem har.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=83295

Dette stoffet er vanvittig sterkt og kan brukes til lage masse greier med. I denne sammenhengen tenkte jeg man kan fylle endene på aluminiumsrørene slik at man dermed lager seg et solid fundament for å skru eller poppe. Den kreative kan også bruke dette for å lage sidevangene.

Jeg har tidligere brukt det til å lage custom stativfester og det er som sagt solide saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.